۱۱:۵۱ - دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی راه اندازی شد؛

نخستین مرکز آموزش، اشتغالزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شاهین شهر

نخستین مرکز آموزش، اشتغالزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به همت شورای اسلامی شهر در شاهین شهر راه اندازی شد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ زنان سرپرست خانوار با رنج‌ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، رنجی که از بیکاری شروع و تا درآمد ناچیز این زنان آغاز و با زندگی پرمشقت‌شان در طول سال ادامه می‌یابد. شاید مظلومترین قشر در شاهین­شهر زنان سرپرست خانواری باشند که مناصب و مشاغل دولتی نداشته و عموما به حرفه های تولیدی آزاد و خدماتی مشغولند. نرخ بیکاری و فرصتهای شغلی هرگاه در جامعه محدود شده باشد و سیر نزولی بیابد، اولین قشری را که تهدید می کند زنان سرپرست خانوار می باشد که با کمترین درآمدها و قناعت به حداقل‌ها برای نگهداشتن بنیانهای خانواده ایثار و رنج زیادی از خود نشان می دهند.

مقوله ایجاد فرصتهای شغلی و توانمند­سازی زنان متناسب با الگوهای اسلامی به طور کلی از دغدغه­ های تمامی دولتها و نهادها و سازمانهای رسمی بوده و اما رشد تحقق آن بسیار سطحی و در برخی موارد می توان گفت هیچ رشد و حرکتی نداشته است. باید گفت این دغدغه بزرگ و تحقق آن نیاز به حمایت نهادهای دیگری از جمله سازمانهای مردم نهاد یا همان سمن ها دارد.

در شهری چون شاهین شهر که شوربختانه در آن نهادهای مردمی کمرنگ و محدود می باشند و البته نیاز مبرمی بر توسعه آن در حوزه های مختلف احساس می گردد، باید با محوریت توسعه مشارکت اجتماعی زنان بر توانمندسازی و بهسازی زمینه حضور زنان فعالیت کرده و در چارچوب بنیانهای اسلامی خانواده زمینه بالفعل کردن این ظرفیت عظیم اجتماعی را مهیا سازد.

رافع به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل”  و نیز محدود کردن آسیب های اجتماعی از این منظر، با پیگیریهای مجدانه شورای اسلامی شهر، شهردار و همیاری و مساعدت کمیته امداد حضرت امام و نیز سازمان بهزیستی، اولین مرکز زنان سرپرست خانواده در «مسجد صاحب الزمان گلدیس» مقارن با میلاد منجی عالم بشریت حضرت قائم (عج) در سوم خرداد افتتاح و راه اندازی شد.

به گفته «علی ضامن مسعودی» و «حسین ابراهیمی ناغانی» از اعضاء شورای اسلامی شهر که پیگیری این امر را از ابتدا در دستور کار قرار داده و با برگزاری بیش از 17 جلسه هماهنگی و برنامه ریزی: «در این مرکز توانمندسازی و اشتغالزایی؛ زنان سرپرست خانوار که از کمیته امداد و بهزیستی معرفی می گردند، ابتدا مشغول به آموزش گشته و پس از گذراندن دوره و اخذ گواهینامه معتبر و حتی در حین آموزش به امر تولید مشغول خواهند شد».

در ادامه، این افراد که موفق به اخذ مدرک معتبر گردیده اند، با هماهنگی قبلی و معرفی این مرکز به مراجع ذی صلاح، جهت اخذ وامهای اشتغالزایی با بهره بسیار پائین می توانند در کارگاههای تولیدی شخصی به امر تولید مبادرت ورزند.

به طور قطع و یقین شروع این طرح به عنوان یک طرح الگو (یا پایلوت)، نقطه شروع و زمینه توسعه آن در حیطه ها و موضوعات دیگر را پیش رو نهاده و می طلبد با مساعی مسئولان در زمینه های اشتغالزایی و کارگاه‌های خدماتی، آموزشهای متنوع در حیطه های مختلف را به افراد جامعه در مسیر اشتغالزایی داده و درآمدزایی را به ارمغان آورد.

بر همین اساس شایسته است نهادهای مرتبط با حمایت از «سمن ها» و نهادهای مردمی در توانمندسازی این قشر عظیم اجتماع انسانی شاهین شهر، زمینه کاهش هر چه بیشتر فقر در شهر شاهین شهر را فراهم کرده و باری از دوش اقشار آسیب­ پذیر آن خصوصا جامعه زنان بردارند. شورای اسلامی شهر به عنوان یک نهاد مردمی می تواند و می خواهد با ایجاد بسترهایی این مسیر را هموار ساخته و از نهادهای مختلف مردمی که بتوانند در این زمینه کوشا باشند حمایت موکد داشته باشد.

4 Responses to “نخستین مرکز آموزش، اشتغالزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شاهین شهر”

  1. نام و نام خانوادگی گفت:

    واقعا بالفعل کردن ظرفیت‌های شاهین شهر کار بسیار با اهمیتیه….زنان سرپرست خانوار نقطه شروعی برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال میباشد….چقدر مسجد و حسینه و فضای اضافه در آنها هستش که میشه برای کارگاه های مشاغل خانگی استفاده کرد..

    واقعا باید از دکتر ابراهیمی و مهندس مسعودی تشکر کرد.
    کار بزرگیه

  2. فهیمه گفت:

    امروزه با شرایط بیکاری، هیچ برنامه و اقدامی به اندازه اشتغالزایی عجر دنیوی و اخروی نداره….مخصوصا برای زنان سرپرست خانوار که مصائب و مشکلات فراوانی دارن. باید از برنامه‌های این شکلی حمایت کرد. خود شورا میتونه در این امر خیلی موثر باشه…باید از تلاشهای آقای ابراهیمی و مسعودی نهایت تشکر رو داشت….

  3. نیکویی گفت:

    خداقوت میگم به آقای دکتر ابراهیمی و آقای مسعودی. اگر باز هم از این فرصتها برای اشتعالزایی جوانان بوجود بیاد و مشاغل خانگی در مکانهایی که شهرداری و سایر جاهای دیگه در اختیار دارن خیلی خوبه و من فکر کنم استقبال خوبی بشه….واقعا از شورا شهر توقع داریم بعد اینهمه سال که هیچ کاری نکردن، به فکر اشتغال شاهین شعری ها باشند….

    باز هم تشکر

  4. ع گفت:

    با تشکر از سایت خوب و خبرهای مسرت بخشتان
    مردم رفتار شورای شهر را رصد میکنند و حتما به اونهایی که زحمت میکشن توجه و احترام میکنن..بعضی از این شورا ها فقط کارشون شده اینکه برا خودشون امتیاز بگیرن. از پارک و گل کاری کردن در خونشون تا پروانه تجاری و چند طبقه گرفتن برای زمینهاشون…واقعا خدا نگذره از اونایی که حق مردم رو میخورن….
    من به نوبه خودم از این دو آقای شورا تشکر میکنم. وصفشون رو شنیدم که دنبال کار مردم هستن….قطعا خداوند بهشون خیر و برکت میده….
    لطفا پیام من رو سانسور نفرمایید
    ع.همتی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.