شاهین پرس

نخستین مرکز آموزش، اشتغالزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شاهین شهر

کدخبر: 61869
۳ خرداد ۱۳۹۵ در ساعت ۱۱:۵۱ قبل از ظهر

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ زنان سرپرست خانوار با رنج‌ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، رنجی که از بیکاری شروع و تا درآمد ناچیز این زنان آغاز و با زندگی پرمشقت‌شان در طول سال ادامه می‌یابد. شاید مظلومترین قشر در شاهین­شهر زنان سرپرست خانواری باشند که مناصب و مشاغل دولتی نداشته و عموما به حرفه های تولیدی آزاد و خدماتی مشغولند. نرخ بیکاری و فرصتهای شغلی هرگاه در جامعه محدود شده باشد و سیر نزولی بیابد، اولین قشری را که تهدید می کند زنان سرپرست خانوار می باشد که با کمترین درآمدها و قناعت به حداقل‌ها برای نگهداشتن بنیانهای خانواده ایثار و رنج زیادی از خود نشان می دهند.

مقوله ایجاد فرصتهای شغلی و توانمند­سازی زنان متناسب با الگوهای اسلامی به طور کلی از دغدغه­ های تمامی دولتها و نهادها و سازمانهای رسمی بوده و اما رشد تحقق آن بسیار سطحی و در برخی موارد می توان گفت هیچ رشد و حرکتی نداشته است. باید گفت این دغدغه بزرگ و تحقق آن نیاز به حمایت نهادهای دیگری از جمله سازمانهای مردم نهاد یا همان سمن ها دارد.

در شهری چون شاهین شهر که شوربختانه در آن نهادهای مردمی کمرنگ و محدود می باشند و البته نیاز مبرمی بر توسعه آن در حوزه های مختلف احساس می گردد، باید با محوریت توسعه مشارکت اجتماعی زنان بر توانمندسازی و بهسازی زمینه حضور زنان فعالیت کرده و در چارچوب بنیانهای اسلامی خانواده زمینه بالفعل کردن این ظرفیت عظیم اجتماعی را مهیا سازد.

رافع به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل”  و نیز محدود کردن آسیب های اجتماعی از این منظر، با پیگیریهای مجدانه شورای اسلامی شهر، شهردار و همیاری و مساعدت کمیته امداد حضرت امام و نیز سازمان بهزیستی، اولین مرکز زنان سرپرست خانواده در «مسجد صاحب الزمان گلدیس» مقارن با میلاد منجی عالم بشریت حضرت قائم (عج) در سوم خرداد افتتاح و راه اندازی شد.

به گفته «علی ضامن مسعودی» و «حسین ابراهیمی ناغانی» از اعضاء شورای اسلامی شهر که پیگیری این امر را از ابتدا در دستور کار قرار داده و با برگزاری بیش از 17 جلسه هماهنگی و برنامه ریزی: «در این مرکز توانمندسازی و اشتغالزایی؛ زنان سرپرست خانوار که از کمیته امداد و بهزیستی معرفی می گردند، ابتدا مشغول به آموزش گشته و پس از گذراندن دوره و اخذ گواهینامه معتبر و حتی در حین آموزش به امر تولید مشغول خواهند شد».

در ادامه، این افراد که موفق به اخذ مدرک معتبر گردیده اند، با هماهنگی قبلی و معرفی این مرکز به مراجع ذی صلاح، جهت اخذ وامهای اشتغالزایی با بهره بسیار پائین می توانند در کارگاههای تولیدی شخصی به امر تولید مبادرت ورزند.

به طور قطع و یقین شروع این طرح به عنوان یک طرح الگو (یا پایلوت)، نقطه شروع و زمینه توسعه آن در حیطه ها و موضوعات دیگر را پیش رو نهاده و می طلبد با مساعی مسئولان در زمینه های اشتغالزایی و کارگاه‌های خدماتی، آموزشهای متنوع در حیطه های مختلف را به افراد جامعه در مسیر اشتغالزایی داده و درآمدزایی را به ارمغان آورد.

بر همین اساس شایسته است نهادهای مرتبط با حمایت از «سمن ها» و نهادهای مردمی در توانمندسازی این قشر عظیم اجتماع انسانی شاهین شهر، زمینه کاهش هر چه بیشتر فقر در شهر شاهین شهر را فراهم کرده و باری از دوش اقشار آسیب­ پذیر آن خصوصا جامعه زنان بردارند. شورای اسلامی شهر به عنوان یک نهاد مردمی می تواند و می خواهد با ایجاد بسترهایی این مسیر را هموار ساخته و از نهادهای مختلف مردمی که بتوانند در این زمینه کوشا باشند حمایت موکد داشته باشد.