۱۳:۰۹ - دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵

فرمانده گردان امیرالمومنین (ع)در عملیات بیت المقدس:

امدادهای الهی و وحدت نیروهای مسلح خرمشهر را آزاد کرد/ حفظ آرمان های انقلاب انتظار شهدا از دولتمردان است 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله کشور ما مورد هجوم دشمنی طماع قرار گرفت و ما مجبور به دفاع از کشور شدیم در حالی که تمام موقعیت های این دفاع سرشار از رنگ و بوی دینی و مذهبی بود دفاع ما تقدس یافته و با قدرت الهی دشمن از مرزهای کشور بیرون رانده شد.

/به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ کشور پهناور ایران اسلامی به همت دلاورمردان قهرمانش در فراز و نشیب های تاریخی همچون کوهی استوار مقابل تمام سختی ها قامت خویش را استوار نگاه داشته و نیرنگ و دسیسه های دشمنان تاکنون نتوانسته خللی در ایمان و اعتقادات مردمانش وارد نماید، لیکن جادوگر پیر هر بار دستش را از آستینی در می اورد و شگردی جدید را برای تهدید ایمان و اراده زنان و مردان این سرزمین به منصه ظهور می گذارد، روزگاری با جنگ نرم و روزگاری با جنگ سخت.

روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ بود که خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال بعنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق در عملیات بیت المقدس توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(به فرماندهی محسن رضایی) آزاد شد. این آزادسازی در پی مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس که از ۱ تا ۴ خرداد ۱۳۶۱ انجام شده بود محقق گردید.

در این عملیات رزمندگان با عنایت خداوند موفق شدند علی رغم نداشتن تجهیزات نظامی کافی، دشمن بعثی را با وجود نیرو و تجهیزات فراوان شکست سختی داده و قریب به 20 هزار نفر از نیروهای دشمن را به اسارت خود درآورند.

139407061450356406190244

و هنوز زخم وحشی گری های دشمن در نگین مقاومت ایران، خرمشهر، ملتهب است و داغ از دست دادن عزیزان این خطه دردفاع از جان و مال و ناموسشان کابوس تلخ شب های خرمشهر است. حکایت خرمشهر در کشور ما، به سان فرزند مظلومی است که چشم و چراغ خانه می شود و چه بهانه ای برای تکریم این عزیز خانه زیباتر از سالگرد آزاد شدنش وجود دارد.

برای مرور خاطرات تلخ و شیرین حماسه آزادسازی خرمشهر، پایگاه خبری شاهین نا؛ در گفتگوی اختصاصی با سرهنگ پاسدار محمدرضا رحمتی فرمانده گردان امیرالمومنین(ع) در عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد و از جانبازان دوران دفاع مقدس می باشد، دفتر روزهایی از جنس خرمشهر را ورق می زند.

شاهین نا: چرا خرمشهر سقوط کرد؟

سال 57 پس از پیروزی انقلاب و در شرایطی که به علت نبود تشکیلات منسجمی چون سپاه و بسیج با وضعیت فعلی، و عدم آمادگی نیروهای مسلح، کشور در شرایط مناسبی نبود، صدام به نمایندگی از استکبار جهانی با زیر پا گذاشتن قوانین بین الملی با لشکری انبوه به قصد تصرف سه روزه پایتخت کشورمان حمله شدیدی علیه کشورمان آغاز کرد.

که علی رغم ایسنادگی و دفاع جانانه مردم و نیروهای مردمی بعلت کثرت نیروهای دشمن تا بن دندان مسلح پس از 40 روز مقاومت و ایستادگی در نهایت خرمشهر سقوط کرد.

 

شاهین نا: خرمشهر چگونه آزاد شد؟

پس از سقوط خرمشهر، سازماندهی نیروهای مسلح بیش از یکسال به طول انجامید، به دستور امام خمینی(ره) سپاه تقویت شد. طی عملیاتهای کوچک و بزرگ نظیر عملیات فتح المبین با گرفتن غنایم زیاد از دشمن و تجهیز امکانات، برنامه ریزی‌های لازم در خصوص عملیات بیت المقدس صورت گرفت که نتیجه آن آزاد سازی چندین منطقه شامل محورهای سوسنگرد – منطقه اهواز و پل خرمشهر شد و در نهایت در سوم خرداد منجر به آزادسازی خرمشهر به عنوان منطقه ای استراتژیک شد در واقع این پیروزی سرنوشت جنگ را برای ما رقم زد و پیروزی نهایی ما را بر دشمن ثابت نمود.

21523162106758

شاهین نا: چرا حضرت امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد؟ مگر نیروهای مردمی و مسلح در کنار هم در پیروزی خرمشهر نقش نداشتند؟

علت فرمایش حضرت امام(ره) دلایل مختلفی داشت از جمله اینکه؛ انسان هر گاه به موفقیتی دست پیدا می کند ممکن است مغرور شود. این سخن امام اشاره به آن دارد که در حالیکه دشمن با 13 لشکر زرهی مسلح و پشتیبانی آتش توپخانه، نیروی هوایی، هوانیروز و حمایت قدرت های غرب و استکبار در زمینه اطلاعاتی و تجهیزاتی و حمایت و تقویت مادی دولت های عربی منطقه، رزمندگان اسلام با دست خالی اما با ایمان به خدا و رهبری امام خمینی(ره) عملیات بیت المقدس را طراحی و اجرا کنند و با اراده الهی موفق شوند چنین دشمنی را شکست سختی داده و خرمشهر آزاد شود. این پیروزی قطعا نظر و لطف الهی بوده لذا نباید مغرور شد چرا که در پی آن متحمل شکست شده و ثمره کار از بین خواهد رفت.

به علت دید عارفانه و نگاه وسیع حضرت امام(ره) به مسائل، می توان این علت را نیز در نظر گرفت که ارتش به دلیل داشتن ساز و برگ نظامی و یا سپاه به دلیل در اختیار داشتن نیروهای مردمی بخواهند پیروزی را نتیجه زحمات خود بدانند لیکن، با بیان این جمله ضمن حفظ وحدت قوا و نیروها و این پیروزی را نظر لطف الهی معرفی نمود و در واقع هر کاری نظر الهی را به دنبال داشته باشد پیروزی به دنبال خواهد داشت و اگر غافل شود منجر به شکست خواهد شد.

 

شاهین نا:  چرا دفاع ما، دفاع مقدس نام گرفت؟

در طول تاریخ کشورها به دلایل گوناگون نظیر کشور گشایی، انتقام گیری و .. وارد جنگ با کشورهای دیگر می شوند. اما علت جنگی که بر ما تحمیل شد مسئله انقلاب بود. انقلابی که بیشتر جنبه دینی و مذهبی داشت، شیعی بود و حضرت امام(ره) به عنوان یک روحانی رهبر و پیشرو آن و بعد از آن نیز سکان کشور را در دست گرفته بود، لذا دشمنان بر این باور بودند که پیروزی اسلام و تشیع در انقلاب باعث می شود که مردم سراسر جهان اعم از شیعه و سنی و حتی غیر مسلمان با پیروی از این پیروزی، در مقابل سردمداران ظلم قیام کنند و نهایتا وارد کارزار شوند.

هر چند دشمن در جایی این جنگ را ایجاد کرد که دو طرف آن مسلمان بوده و هر دو کشور دارای اماکن دینی و مذهبی بودند، ایجاد چنین جنگی توسط غرب در منطقه با دو هدف عمده صورت گرفت؛ یکی تخریب چهره اسلام با معرفی و نمایش چهره ای خشن از اسلام که مسلمانان در حال جنگ نشان دهد و دیگر اینکه هزینه کردن اموال مسلمانان در جهت رسیدن استکبار به اهدافش و البته سرگرم کردن مردم ایران برای غافل شدن از صدور انقلاب بود.

به همین دلیل کشور ما مورد هجوم دشمنی طماع  قرار گرفته و ما مجبور به دفاع و بیرون راندن دشمن از مرزهای کشور شدیم، از طرفی تمام موقعیت های جنگ سرشار از رنگ و بوی دینی و مذهبی بود، آموزش نیروهای در مسجد انجام می شد، فرماندهی رزمندگان بر عهده حضرت امام(ره) به عنوان یک فرد مذهبی و متدین بود. اعزام به جبهه، سر بندها مناجات در جبهه ها، نوشته روی لباس ها، پرچم ها و… همنگی حکایت از تقدس و معنویت این دفاع داشت، و در نهایت تقدس این دفاع غیر از عوامل مذکور ریشه در فتاوای حضرت امام(ره) نیز دارد که حضور در جبهه را واجب کفایی می دانستند.

45_orig

شاهین نا: آیا امروزه می توان بر این باور بود که جنگ و دشمنی دشمنان با انقلاب اسلامی و ملت ایران به پایان رسیده است؟

جنگ بین حق و باطل نه از زمان انقلاب که از زمان حضرت آدم شروع شده و ادامه دارد. در زمانهای مختلف به اشکال مختلف وجود داشته است همانگونه که در صدر اسلام دشمنان اسلام به نوعی پلیدی خود را نشان می دادند امروزه نیز در دوران غیبت امام عصر(عج) این جنگ در شکل وسیعتری ادامه دارد.

این جنگ می توان هم معنوی و نرم باشد هم سخت و فیزیکی. جنگ سخت تلفات و تخریب و بمباران مناطق صنعتی و  .. را در پی دارد و جنگ نرم نیز تبعات خاص خود را دارد. وقتی دشمن به این باور رسید که از راه جنگ سخت نمی تواند به اهداف خود برسد تغییر تاکتیک داده و برای دور کردن مردم از تقید مذهبی و رخنه و نفوذ در بدنه اسلام با راه اندازی جنگ نرم فرهنگی، وارد بحث حجاب و .. ، خارج کردن زن و مرد و اقشار مختلف جامعه در بحث اخلاقی و دینی می شود. چنانچه رهبر انقلاب امام خامنه ای نیز بارها به موضوع نفوذ اشاره کرده و هشدار داده اند، دامنه و گستردگی این اقدام چنین است که گاه می بینیم که در خانواده سران نظام نیز نفوذ کرده و فردی از این خانواده کاری را انجام می دهد که مخالف هنجارهای نظام و جامعه است لذا باید بصیرت خویش را در این مواقع حفظ کرده و فریب این جنگ فرهنگی را نخوریم چنانکه تجربه تلخ شکست مسلمانان پس از پیروزی اولیه در جنگ های صلیبی در کشور اسپانیا پیش روی ما قرار دارد.

 

شاهین نا: نظر شما در خصوص کشیده شدن جنگ به کشورهای اطراف ایران اسلامی چیست؟

باتوجه به اینکه اصل دشمنی با اسلام و تخریب چهره واقعی آن می باشد و با مرور تاریخ اسلام اشکال مختلف این دشمنی را می توان مشاهده کرد، در اوایل انقلاب اسلامی دشمن با ایجاد درگیری قومیت های مختلف دینی و امروزه نیز با ایجاد گروهک تروریستی داعش در این راستا قدم برمی دارد.

در حالیکه سیره و رفتار پیامبر گواه رفعت و مهربانی دین اسلام است، گروهی پرچمی منقش به شعار اسلام را در دست گرفته و به بدترین شیوه اقدام به کشتن مسلمانان می کنند و دشمن با این کار علاوه بر تخریب چهره اسلام موج مسلمان کشی راه می اندازد و با ایجاد فرقه های بهاییت و وهابیت سعی در رسیدن به این هدف دارد.

نفوذ دشمن و درگیر کردن مسلمانان با یکدیگر با کمک دول عربی و پشتیبانی غرب انجام گرفته و موج اسلام هراسی و اسلام ستیزی را تحت عناوین و اسامی اسلامی مثل داعش و النصره در پی داشته است. و این در حالی است که حمایت مادی کشورهای عربی و اموزشهای نظامی امریکا تقویت کننده این نیروها می باشد با علم به اینکه نمی تواند به طور مستقیم با ایران اسلامی به عنوان قدرت برتر منطقه و پرچمدار دین اسلام وارد جنگ شود در کشورهای پیرامون جمهوری اسلامی جنین جنگی را راه اندازی و مورد حمایت قرار می دهد که انشاالله به زودی با لطف الهی شکست خواهند خورد.

 
شاهین نا: به عنوان یکی از فرماندهان شرکت کننده در عملیات بیت المقدس خاطره ای از روزهای آزادسازی خرمشهر برای مخاطبان بیان کنید

سراسر جبهه و دوران دفاع مقدس خاطره است لیکن درک آن روزها برای افرادی که طعم امنیت و رفاه امروز را چشیده اند سخت می باشد. تحمل گروهی نبود غذا و آب، صحنه های حمل شهدا و مجروحین و به شهادت رسیدن عزیزان و دوستان با اصابت ترکش از لحظه های فراموش ناشدنی آن روزهاست. برخی  از شهدا همانند سردار شهید کشوری در اوایل جنگ با اصابت ترکش دچار ضایعه نخاعی شده و پس از سالها تحمل درد و رنج به ذرجه رفیع شهادت نائل آمدند، اما شیرین ترین خاطره از آزادساز خرمشهر، شنیدن اولین اذان در مسجد جامع خرمشهر بود که پس از مدتها اسارت در دست دشمن گلبانگ اذان از آن به گوش می رسید.

 

شاهین نا: به عنوان سئوال پایانی چه توصیه ای برای مردم و مسئولان دارید؟

از شهدا جا مانده ایم. امیدواریم خداوند حق ایشان را بر ما حلال کند و ما را قادر به ادا کردن وظیفه خود نماید. نباید یادمان برود که شهدا برای چه رفتند و چرا دفاع ما دفاع مقدس نام گرفت. قطعا انتظار شهدا و جانبازانی که سالها درد و رنج را برای ایجاد امنیت فعلی کشور متحمل شده اند از مسئولان کشور این خواهد بود که به گونه ای رفتار کنند که روز قیامت قادر به پاسخگویی در برابر امام و شهدا باشند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.