۱۰:۱۰ - دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس:

خبری از گشایش نقدینگی برای واحدهای تولیدی در بودجه ۹۵ نیست

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به اینکه بیشتر بودجه کشور بودجه جاری است که قدرت مانوری در آن وجود ندارد، گفت: در بودجه ۹۵ خبری از گشایش نقدینگی برای واحدهای تولیدی نیست.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ به نقل از صاحب نیوز، در اولین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی سال جدید، کمیسیون تلفیق مجلس متن کامل گزارش خود را از لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ منتشر کرد. براساس گزارش‌ها، قرار است در هفته جاری رسیدگی به این گزارش و بررسی آن در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون تلفیق «به‌منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های تخصصی، پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس» تشکیل می‌شود و ماموریت آن تا تصویب نهایی قانون برنامه توسعه یا لایحه بودجه سالانه کل کشور ادامه می‌یابد. به‌عبارت دیگر، کمیسیون تلفیق مجلس نوعی اتاق فکر برای بررسی بودجه پیش از ارائه آن در صحن علنی است و عمده بحث‌های کارشناسی پیرامون بودجه، در این کمیسیون مطرح می‌شود.

5 (2)

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس نهم در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز پیرامون ارزیابی خود از لایحه بودجه ۹۵ اظهار کرد: برای بررسی بودجه سال ۹۵ در کمیسیون مشکل خاصی وجود ندارد، برخی اعداد و ارقام  درآمدی و هزینه‌ای در بودجه وجود دارد که بخشی برای هزینه‌های جاری است که در کمیسیون پیشنهادهای ارائه شده در حال بررسی است.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس ادامه داد: اعضا کمیسون تلفیق سعی دارند برای کاهش آسیب‌های ناشی از عدم ارائه برنامه ششم توسعه از سوی دولت، هرچه سریع‌تر این برنامه را تصویب و به صحن علنی ارائه کنند که بر همین اساس برنامه ششم توسعه موازی با بودجه سال ۹۵ کل کشور در کمیسیون‌ تخصصی بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  متاسفانه بودجه سال ۹۵ کشور به نحوی است که از حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان، بالغ بر ۲۰۰هزار میلیارد تومان  آن  بودجه جاری است گفت: این بودجه صرف هزینه های جاری کشور همچون حقوق بازنشستگان و  کارکنان دولت می شود  و دولت و مجلس هیچ قدرت مانوری  در آن نمی توانند داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصریح کرد: در این عرصه دست مجلس و دولت بسته است، مابقی  بودجه معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان است، که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به سرمایه های مالی است که جای بحث و گفت و گو ندارد و نظری روی آن نیست.

وی ادامه داد: ۵۰ هزار میلیارد تومان مابقی بودجه ۹۵ کشور مربوط به بودجه عمرانی است که در خصوص تکمیل پروژه ها با نگاه نقش تسهیلاتی است و نقش رونق اقتصادی به طور کلی در بودجه ۹۵ دیده نشده است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: بنابراین تصور می کنم که با این اوصاف در سال ۹۵، هم گشایش نقدینگی برای واحدهای تولیدی و نهایتا خروج از رکود آن گونه که مردم و جامعه  انتظار دارند، نخواهیم داشت.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.