۰۸:۳۰ - سه شنبه ۰۳ فروردین ۱۳۹۵

واکاوی پیام نوروزی سال 95 رهبر معظم انقلاب؛

مردم گرایی؛ مهمترین ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی

آنچه بیش از پیش به عنوان اصل راهبردی در کلام معظم له به همۀ مسئولان به ویژه دولت اعتدال گوشزد گردید ضرورت اهتمام این دولت به مقولۀ مردم گرایی بود که به انحاء مختلف در بیانات مختلف ایشان به ویزه پیام نوروزی سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» منعکس گردید.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ مهدی نجفی/ بیانات مهم و راهبردی مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 95 از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است، لیکن انچه بیش از پیش به عنوان اصل راهبردی در کلام معظم له به همۀ مسئولان به ویژه دولت اعتدال گوشزد گردید ضرورت اهتمام این دولت به مقولۀ مردم گرایی بود که به انحاء مختلف در بیانات مختلف ایشان به ویزه پیام نوروزی سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» منعکس گردید.

در تبیین چرایی این مسأله باید گفت بدیهی است ماهیت نظری و فکری دولت تدبیر و امید به گونه ای است که مردم  بما هو مردم در کارکردهاو فعالیت های آن از کمترین نقش و مسئولیت برخوردارند،در حالی که نخبه گرایی غربی و بهره گیری از روشنفکران مروج اسلام و فقه اشرافی در تداوم این دولت از جایگاه بی بدیلی برخوردار می باشند؛ از این رو در آغاز این دولت،یکی از مشاوران این دولت  بهره گیری از آراء و اندیشه های مردم را با برچسب پوپولیسم منکوب نمود و در ادامه نیز روند فعالیت های دولت و نیز مخفی کاری ها و  محرمانه سازی های متعدد از اقدامات دولت اعتدال فضای ابهام و سردرگمی و در نهایت موجبات احساس نارضایتی مردم را از این رویکرد معیوب دولت به منصۀ ظهور رساند که کاهش شدید محبوبیت این دولت به ویزه آقای روحانی و  شکست سنگین لیست حامیان دولت در انتخابات هفتم اسفند خود مویّد این مدعا است .

با این تفاسیر بهتر می توان به عمق بیانات رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 95 پی برد زیرا الزام دولت به ضرورت بهره گیری از توانمندی مردم در راستای تحقفق اقتصادی مقاومتی مورد تأکید قرار گرفت و لزوم توجه روز افزون دولت نه به مباحث روشنفکری سکولار(بخوانید لزوم ارتباط با کدخدا) بلکه  ضرورت بی حد و حصر استفاده از ظرفیت های عظیم ملت در تحقق اقتصاد درون زا در کشور مورد تأکید و تصریح معظم له واقع گردید.

این رویکرد معظم له در راستای تقبیح اقدامات چند سالۀ دولت اعتدال قابل تصور است که در برهه های مختلف مردم به عنوان مخاطب درجۀ چندم مورد نظر قرار گرفتند که خسارت عظیم برجام از جمله آن موارد است که مردم در روند این مسأله از کمترین میزان مشارکت برخوردار بودند.

لذا اظهار نگرانی های مکرر مقام معظم رهبری از برجام[1]  نشان دهندۀ اشتباهات راهبردی دولت اعتدال در غفلت از ظرفیت های عظیم مردمی و شیفتگی خاص دولتمردان اعتدال به سران قدرت های غربی در قالب تعامل جهانی! است.
با همۀ این اوصاف کلام ارزشمند مقام معظم رهبری در ترسیم دورنمای فعالیت های آتی دولت یازدهم می تواند به عنوان یک فرصت کلیدی برای دولت آقای روحانی مورد توجه قرار گیرد زیرا مهمترین اصل راهبردی در پیشرفت نظام اسلامی یعنی اقتصاد مقاومتی با استفاده از توان ملت مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت .

لیکن در عمل دولت با غفلت  از مردم و اهتمام با ایجاد شغل برای دیگر کشورها، ظرفیت عظیم روستاها  را به قهقرا کشاند و واردات بی رویه کالاهای تجملی و مصرفی و نیز واردارت نابجای مواد غذایی به بهای نابودی کشاورزی و در نهایت نابودی تولید منجر شده است.

از این رو باید گفت غفلت از مردم گرایی در عمل منویات امام و رهبری و شهدا و ملت در طرح شعار  استقلال و آزادی را به شدت خدشه دار کرده است و خود کفایی و استقلال را در این دولت به چالش کشیده است.

وجود این نقیصه در حالی است که رهبر معظم انقلاب  با بهره گیری از ظرفیت مردم و در مقام بیان راهکارهای  برون رفت از این نقیصه فرمودند؛«ملت ایران باید بتواند کاری بکند که خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان و دشمنیهای آنها، از آسیب‌پذیری خارج کند. ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان، آسیب‌پذیر نباشیم. آسیب‌پذیری را به صفر برسانیم.»[2]

اما دولت اعتدال در عمل با  ترویج مصرف گرایی و تضعیف بی حد و حصر تولید در نهایت اقتصاد مقاومتی را در کارنامۀ سه سالۀ خود به تعبیر مقام معظم رهبری  به «کارهایی مقدماتی در زمینه‌ی بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاههای مختلف»[3] بسنده کرده است که نمی توان به آن اتکاء نمود بلکه مطالبۀ معظم له برمحور « اقدام کردن و عمل کردن  دولت بر و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن»[4] باید مورد توجه و اهتمام دولت قرار بگیرد.

لذا تأکیدات مقام معظم رهبری بر مردم گرایی دولت همان پاشنۀ آشیل این دولت است که با ژست های روشنفکری برخی چهره های غرب زده در چند سال اخیر بر ملت تحمیل شد و اینچنین مکاتب اقتصاد سرمایه داری غرب در دولت اعتدال فضا را برای دلالی و سوداگری  مهیا ساخته است، در حالی که تغییر رویکرد دولت به سوی اقتصاد مردم گرا می تواند بساط واسطه گری نامشروع را برچیند.

هم چنین باید گفت طرح ادبیات گفتاری« مطالبۀ مردم، خواستۀ مردم ؛ حس مردم و مسائل مبتلابه مردم» دقیقا در راستای مقابله با رویکرد اشرافی گری دولت اعتدال است که یکی از مصادیق غفلت از مردم گرایی به حساب می آید.

بی شک وجود خوی کاخ نشینی و رسوخ تفکر اشرافیت در متن دولت اعتدال عرصه را آنچنان بر مردم تنگ کرده است که رهبر معظم انقلاب برخی مطالبات را با الفاظ متعدد و تعابیر گوناگون در پیام نوروزی  به دولتمردان گوشزد کردند تا دولت اعتدال در دوران باقی مانده از دوران پایانی خود بتواند با ترمیم برخی نقائص به تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین مطالبۀ مردم در یک دهۀ اخیر جامل عمل پوشد.

حال امید است بیانات صریح و شفاف مقام معظم رهبری در ضرورت بهره گیری از ظرفیت بی بدیل مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان منشور جامع چگونگی تحقق آن مورد توجه دولتمردان قرار گیرد، زیرا صرفاً  در صورت تحقق این مهم  و نه با خسارتی عظیم به نام برجام! نظام اسلامی در مسیر پیشرفت و توسعه قرار خواهد گرفت.

پی نوشت؛

[1] پیام نورورزی مقام معظم رهبری؛1/1/1395.

[2] همان.

[3] همان.

[4] همان.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.