۱۲:۱۲ - جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا:

توان نظامی ایران، تهدیدی برای آزادی عمل آمریکا در منطقه است/برنامه موشکی ایران پیشرفت چشم‌گیری داشته است/ایران یکی از 5 چالش پیش روی آمریکاست

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در نشستی در کنگره به تشریح آنچه «تهدیدات ایران برای ایالات متحده» خواند، پرداخت.

به گزارش شاهین نا؛ ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز جمعه برای دفاع از بودجه سال 2017 پنتاگون به همراه «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در کمیته نیروهای مسلح سنا حضور یافتند.

دانفورد در این نشست به تشریح آنچه او تهدیدات پیش روی آمریکا خواند پرداخت و ایران را در کنار روسیه، چین و کره شمالی جزو کشورهای تهدیدکننده آمریکا قرار داد.

وی در تشریح «محیط راهبردی» آمریکا نوشته است: «نهادها و ساختارهایی که نظم بین‌المللی را برای چند دهه گذشته شکل داده‌اند، دست نخورده مانده‌اند. با این حال، ایالات متحده در حال حاضر به طور همزمان با چالش‌هایی از سوی بازیگران دولتی سنتی و بازیگران غیردولتی مواجه است. وزارت دفاع پنج چالش راهبردی را شناسایی کرده است؛ روسیه، چین، کره شمالی، ایران و سازمان‌های افراط‌گرای خشن.»

دانفورد افزود: «روسیه، چین، ایران و کره شمالی دو چالش مشخص برای امنیت ملی ما ایجاد می‌کنند. اولا آن‌ها به سرمایه‌گذاری در توانمندی‌های نظامی ادامه می‌دهند که این امر مزیت رقابتی ما را کاهش می‌دهد. ثانیا، این بازیگران منافع خود را از طریق بعد نظامی‌ای پیش می‌برند که به حد درگیری‌های مسلحانه سنتی که نیازمند پاسخ نظامی هستند، نمی‌رسد. اقدامات روسیه در اوکراین، فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی و اقدامات خرابکارانه سایبری نمونه‌هایی از این رفتارها هستند. در عین حال، بازیگران غیردولتی نظیر داعش، القاعده و سازمان‌های وابسته به آن‌ها بخش‌هایی از جامعه بین‌المللی را بی‌ثبات کرده، به منافع جهانی ما حمله کرده و تهدیدی برای خاک ما هستند.»

وی در بخش دیگری از این نشست در تشریح تهدیدات ایران برای آمریکا گفت: «تداوم توسعه نفوذ مخرب ایران در خاورمیانه ثبات و امنیت شرکای کلیدی منطقه‌ای ما را تهدید می‌کند. توان ایران برای محدود کردن آزادی نظامی ایالات متحده در منطقه به میزان فزاینده‌ای افزایش یافته است.»

بالاترین مقام نظامی آمریکا ادامه داد: «ایران در حال ارتقا کیفی و کمی بخشی مشخصی از توانمندی‌های نظامی متعارف خود است. به طور مشخص، ایران با افزایش ظرفیت و توانمندی پایش و جمع‌آوری اطلاعاتی، موشک‌های کروز ضدکشتی، قایق‌های تندرو، قایق‌های تهاجم سریع، زیردریایی‌ها و مین‌ها، به بهره‌گیری از موقعیت خود در تنگه هرمز برای پیشبرد راهبرد ایجاد منطقه ممنوعه، ادامه می‌دهد. ایران با استفاده از سامانه‌های شناسایی محیطی ظرفیت گشت دریایی خود را افزایش داده و در حال ایجاد توانمندی سامانه محیطی مسلح بدون سرنشین است. ارتقا کیفیت، کمیت و کُشندگی توانمندی‌های نظامی ایران منافع ایالات متحده و همچنین آزادی عمل ما در منطقه را تهدید می‌کند.»

دانفورد ادامه داد: «تا این تاریخ، ایران مدعی توان حمله با موشک بالستیک به خاک ایالات متحده نشده است. با این حال، ایران از سال 2009، یعنی زمانی که اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد، پیشرفت قابل توجهی در برنامه‌های موشکی خود داشته است. در سال 2010، ایران یک ماهواره‌بر جدید را رونمایی کرد که اگر در قالب موشک بالستیک تنظیم شود، می‌تواند به خاک ایالات متحده هم برسد. در عرصه سایبری، توانمندی‌ها ایران تهدید محدود اما فزاینده برای ایالات متحده به شمار می‌آید. ایران توانسته در هدف قرار دادن شبکه‌های آسیب پذیر زیرساخت‌های حیاتی، به موفقیت‌هایی دست یابد.»

وی افزود: «به طور خلاصه، ایران و فعالیت‌های مخربش همچنان بزرگترین تهدید برای منافع ایالات متحده در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌آیند. تهران نشان داده که این توان را دارد که نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و تهدیدی نامتقارت برای ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای‌اش به شمار می‌آید. بعید است که مدرن‌سازی جنگ‌افزارهای متعارف ایران بتواند به توانمندی‌های ایالات متحده رقابت کند، اما موشک‌های بالستیک این کشور می‌توانند زیرساخت‌های کلیدی ایالات متحده در منطقه را در معرض خطر قرار دهند.»

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا سپس گفت که لایحه بودجه ارائه شده برای پنتاگون، از طریق «سرمایه‌گذاری برای ارتقا موضع، شراکت منطقه‌ای و فراهم کردن گزینه‌هایی برای روز مبادا» توان واشنگتن برای «فعالیت‌های مخرب ایران» را افزایش می‌دهد.

او در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال یکی از سناتورها که آیا رفتار منطقه‌ای ایران پس از توافق هسته‌ای تغییری کرده است یا نه، گفت: «سناتور، ایران پیش از توافق هسته‌ای عاملی مخرب در منطقه بود و امروز هم همان عامل مخرب باقی مانده است.»

فارس

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.