۰۹:۰۰ - جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴

 شناسایی هویت یک شهید گمنام در شاهین شهر پس از 32 سال/ تصویر

هویت یکی از شهدای گمنام در شاهین شهر پس از گذشت ۳۲ سال از شهادت به تازگی با انجام آزمایش DNA شناسایی شد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ در حالی که سال‌ها از پايان جنگ تحمیلی می گذرد اما براي خانواده‌هاي مفقودان انتظار هنوز پايان نيافته است و حالا اين انتظار با خونشان عجين شده است.

کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در طول اين سال‌ها تعداد بسیار زیادی (بيش از 50 هزار تن)از پیکرهای مطهر شهدا را در مناطق عملياتي جستجو و پيدا کرده اند كه حدود 10 درصد آنان بدون نام و نشان هستند.

در چنين شرايطي، پژوهشگران كشورمان همگام با برخي از پيشرفته‌ترين كشورهاي جهان به فناوري تعيين هويت مولكولي دست يافته‌اند كه به كمك آن مي‌توان تنها با يك قطره خون به انتظار پايان داد.

در طرحي گسترده، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس كشور با همكاري استادان دانشگاه امام حسين(ع)، دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله(عج) و ديگر متخصصان متعهد كشور، در مركز تحقيقات ژنتيك كوثر در تلاشند با انجام آزمايش‌هايDNA بر بقاياي اجساد شهداي گمنام، آنها را شناسايي كنند.

10061_orig

در جدیدترین تحقیقات و آزمایش های انجام شده مركز تحقيقات ژنتيك هویت شهید رضا رضائی دره بیدی پس از گذشت 32 سال از شهادتش به تازگی با انجام آزمایش DNA شناسایی شده است.

احمد اله وکیل رئیس اداره بنیاد شهید در گفتگویی با شاهین نا؛ ضمن اعلام و تایید این خبر گفت: با توجه به آزمايشات”دي ان اي” كه از شهداي گمنام قبل از خاكسپاري آنان صورت مي گيرد اين شهيد گمنام شناسايي شده است.

وی افزود: شهید رضا رضائی دره بیدی، فرزند ابراهیم، متولد سال ۱۳۳۵ روستای دره بید شهرستان تیران و کرون جمعی لشکر 8 نجف اشرف بود که در سال 62 و در منطقه عملیاتی خیبر(جزیره مجنون و هورالعظیم) به فیض شهادت نائل آمده است.

پیکر این شهید والا مقام در سال 93 تفحص و به عنوان شهید گمنام در تاریخ ۹۳/۷/۲۳ مصادف با تاسوعای حسینی به همراه یک شهید گمنام دیگر پس از مراسم تشییع بسیار باشکوه در بوستان انقلاب شاهین شهر به خاک سپرده شد. شهرداری این شهر نیز در حال احداث یادمان بسیار باشکوهی بر مزار این شهدا می باشد.

اله وکیل اضافه کرد: شهید رضا رضایی دره بیدی دارای چهار فرزند یک پسر و سه دختر می باشد که در همه این سالها در پدر و مادر بزرگ و مادر بزرگوارشان تربیت یافته اند. به رسم ادب روز اول بهمن جمعی از مسئولان شهرستان شاهین شهر و میمه به اتفاق در روستای دره بید تیران و کرون با خانواده معظم شهید رضا رضایی دیدار کردند و پایان این انتظار را به پدر و مادر، همسر و فرزندان این شهید تبریک گفتند.

رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان خاطر نشان کرد بزودی و پس از اتمام کار یادمان شهدا و انجام هماهنگی های لازم خانواده این شهید گرامی برای زیارت مزار فرزند شهیدشان خواهند آمد.

چند کلامی با پدر و مادر شهید رضا رضایی دره بیدی…

لازم است که خانواده معظم شهید رضایی دره بیدی بداند؛ مردم مومن و انقلابی و قدر شناس شاهین شهر خوب می دانند؛ امنیت کامل امروز ایران اسلامی در سایه خون پاک شهدا و مدیون ایثار شهدای والا مقام می باشد.

مردم این شهر هیچ گاه خاطره تاسوعای سال 93 را فراموش نخواهند کرد که چگونه و با چه استقبال بی نظیر و با شکوهی مراسم تشییع و تدفین دو شهید والا مقام گمنام برگزار کردند و میزبان و پذیرای این دو شهید گلگون کفن شدند و مزار این دو شهید برای اهالی این شهر میعادگاه عاشقانه شبها و روزها شد.

جوانان برومندی که اگرچه در دوران هشت سال دفاع مقدس کودکان خردسالی بیش نبودند این شهدا را الگوی و اسوه خود قرار داده و با تاسی از ایثار و فداکاری شهدا، در راه دفاع از حرم آل الله شهدای مدافع حرم نام گرفتند.

پدر و مادرانی که به همراه کودکان و جوانان خود محل مزار این شهدا را در همیشه ایام بویژه لیالی قدر ، دهه های محرم و صفر به عنوان محل راز و نياز خود قرار داده و از كرامت شهدا بهره مند می شوند.

خانواده هایی که چه شبها و روزهایی را در کنار قبور مطهر این دو شهید با خدای خویش راز و نیازی عاشقانه داشتند و همواره در کنار قبور مطهر این شهدا بودند و اگرچه نام گمنام داشتند ولی همانند خواهری دلسوز، برای شهدا مادری می کردند و پدرانی که پدری می کردند تا شهدا احساس غربت نداشته باشند با امید اینکه روز قیامت شهدا شفاعتشان را کنند.

و در آخر ای مادر شهید شبها و روزهایی که از دوری فرزندت غمگین بودی مادران این شهر بر مزار فرزندت مادری می کردند و خواهرانی که به جای خواهر شهید بر مزارش اشک می ریختند و از خدا طلب شفاعت داشتند پدرانی که به جای پدر شهید و جوانانی که به جای برادر شهید در کنار شهیدان بودند.

همچنین بخوانید:

2 Responses to “ شناسایی هویت یک شهید گمنام در شاهین شهر پس از 32 سال/ تصویر”

  1. حسین عباسی گفت:

    بسم رب الشهدا والصدیقین
    آنها آمرزیده شدند و رفتند
    خدایا در این روزها که پایان خوشی بر غم فراق و دوری شهید عزیزمان بوده است از تو طلب می کنم که بایاری تو بتوانم راه این شهید عزیزم و تمامی شهیدان راه حق را ادامه بدهم و تنها دست کمک به سوی تو و شهید عزیزم رضا رضایی دراز می کنم
    ماخانواده شهید به خود می بالیم که شهیدمان باعث افتخار و سرافرازی مان بعد از سال ها شناسایی شدن به شهر شما دعوت شد و امیدواریم که در آخرت ما شرمنده شهدا نشویم و بتوانیم راه آن عزیزان را ادامه بدهیم و در روز قیامت شفاعت این عزیزان شامل حال ما شود
    موفق باشید
    یا حق

  2. خانم عباسی گفت:

    سلام بر آنهایی که رفتند تا بمانند و نماندند تا بمیرند !
    .
    .
    و تا ابد به آنانکه پلاکشان را از گردن خویش درآوردند تا مانند مادرشان گمنام و بی مزار بمانند مدیونیم …
    .
    .
    به مادر قول داده بود بر می گردد …
    چشم مادر که به استخوان های بی جمجمه افتاد لبخند تلخی زد و گفت :
    بچه م سرش می رفت ولی قولش نمی رفت …
    .
    .
    من می خواهم در آینده شهید بشوم …
    معلم پرید وسط حرف علی و گفت : ببین علی جان موضوع انشا این بود که در آینده می خواهین چکاره بشین ، باید در مورد یه شغل یا کار توضیح می دادی !!! مثلا پدر خودت چه کاره است ؟
    آقا اجازه … شهید …
    .
    .
    گفتند شهید گمنامه ، پلاک هم نداشت ، اصلا هیچ نشونه ای نداشت ؛ امیدوار بودم روی زیرپیرهنیش اسمش رو نوشته باشه …
    نوشته بود : “اگر برای خداست ، بگذار گمنام بمانم”
    .
    .
    ساقی جبهه سبو بر لب هر مست نداد
    نوبت ما که رسید میکده را بست نداد
    حال خوش بود کنار شهدا آه دریغ
    بعد یاران شهید حال خوشی دست نداد
    .
    .
    ای شهدا برای ما حمدی بخوانید که شما زنده اید و ما مرده …

    ازطرف خانواده شهید رضا رضایی
    باتشکر از مسئولین محترم جهت برگزاری مراسم یادبودوافتتاحیه گلزارشهدا
    یاحق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.