۰۸:۰۰ - پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴

پویایی مجلس خبرگان در گرو صیانت از اصل ولایت فقیه است

مشروعیت ولایت فقیه منبعث از خداوند متعال است نه مجلس خبرگان، کارشناسان برجستۀ فقهی نیز در این نهاد در هدایت بخشی مردم و شناسایی و تشخیص فقیه اصلح و کارآمد نقش کلیدی ایفا می کنند.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ مهدی نجفی/ مقولۀ ولایت فقیه از جمله راهبردهای کلیدی در آموزه های شیعی است که شاخصه های آن در آیات و روایت به وضوح قابل مشاهده است، هم چنین وجود عنصر عقلانیت در این مسأله آنچنان از اهمیت فراوانی برخوردار است که به نظر می رسد با وجود این شاخصه نوبت به دیگر ادلّه های نقلی برای اثبات ضرورت اصل ولایت فقیه نمی رسد لذا این نصوص روایی و قرآنی تنها به عنوان پشتوانۀ نقلی و سندی مورد استناد قرار می گیرد، حال با همۀ این تفاسیر پرسشی که در روزهای اخیر به ویژه پس از ثبت نام انبوه نامزدهای انتخاباتی پنجمین دورۀ  مجلس خبرگان رهبری بر اذهان نقش بر می بندد این است که به راستی رسالت این نهاد مهم در حمایت فراگیر از اصل مترقی ولایت فقیه و استحکام حکومت اسلامی چیست؟

بی شک کارکردهای بی بدیل مجلس خبرگان در تقویت اصل مترقی ولایت فقیه در عصر غیبت غیر قابل انکار است، لذا در وهلۀ نخست باید ضرورت کارآمدی این نهاد مهم در معرفی و شناسایی فقیه اصلح به عنوان رهبر نظام اسلامی را مورد اذعان قرار داد، زیرا  انتخاب اصلح از جمله موضوعاتی است که باید با مراجعه مردم به فقهای خبره محقق گردد که تحقق این مسأله در نوع خود می تواند موجبات تقویت تحکیم ولایت فقیه و دوری از هرج و مرج را در جامعۀ اسلامی فراهم سازد.

لیکن نباید فراموش نمود ولایت فقیه مقوله ای انتصابی از نوع عام از سوی شارع مقدس است، لذا جایگاه مجلس خبرگان در انتخاب رهبر و ولی فقیه جامعه اسلامی مولّفه ای تشخیصی و بر مبنای هدایت محوری مردم برای انتخاب فقیه اصلح است، زیرا مشروعیت ولایت فقیه منبعث از خداوند متعال است نه مجلس خبرگان، بلکه کارشناسان برجستۀ فقهی در این نهاد در هدایت بخشی مردم و شناسایی و تشخیص فقیه اصلح و کارآمد نقش کلیدی ایفا می کنند.

1

هم چنین نقش فقهای مجلس خبرگان در عزل و نصب رهبر جامعۀ اسلامی نیز امری واسطه ای است، زیرا چنانچه ولی فقیه جامعه اسلامی فاقد یکی از شرایط رهبری باشد شرعاً از مقام خود ساقط خواهد شد و فقهای خبرگان تنها مکلف به شناسایی شرایط رهبری نظام اسلامی و احراز عزل و نصب رهبری در جامعۀ اسلامی است و شائبه هایی که در روزهای اخیر در حیطۀ اختیارات مجلس خبرگان توسط برخی جریانات سیاسی غرب گرا بیان گردید یقیناً با مبانی فقهی مرتبط با اصل ولایت فقیه در تضاد کامل قرار دارد.

حال با این اوصاف زمزمه های شیطانی که از سوی برخی جریانات سیاسی و رسانه های خاص سیاسی،علیه ساحت ولایت فقیه و نیز نهاد مجلس خبرگان رهبری در حال شکل گیری است مبتنی بر ترویج آموزه های عوام گرایی و تنزل رسالت ذاتی مجلس خبرگان از جایگاه قانونی خود و نیز تحریف اذهان عمومی از کاکرد اصلی این نهاد به برخی مباحث حاشیه ای و جنجال برانگیز می باشد.

در تشریح این مسأله می توان به اجتهاد تراشی(بخوانید علامه تراشی) برخی اشخاص و جریانات سیاسی نام برد که وجود این نقیصه در حیطۀ مجلس خبرگان چالش کلیدی در صیانت از کیان علم و فقاهت به شمار می آید.

تردیدی نیست که جایگاه خبرگان در صیانت از تمامیت نظام اسلامی به ویژه اصل ولایت فقیه آنچنان واضح و مبرهن است که نمی توان به نغمه های شیطانی جریانات سیاسی متعلق به اصلاح طلبان تندور اعتنایی نمود بلکه عقلانیت ایجاب می کند با طناب پوسیدۀ این جریانات حامی فتنه در چاه بی بصیرتی تضعیف ولایت فقیه و تنزل جایگاه ارزشمند مجلس خبرگان فرو نیفتیم بلکه رسالت علمای اسلامی ایجاب می کند با تبیین به هنگام از شرایط حساس کنونی در جهان اسلام بر راهبرد تبعیت بی چون و چرا از ولی فقیه جامعۀ اسلامی تأکید شود و از بسط و گسترش شبهاتی از قبیل نظارت بر رهبری، تشکیل شورای رهبری! اجتناب گردد. امید است علمای اسلامی بابصیرت مثال زدنی خود توطئۀ برخی بدخواهان نظام اسلامی به ویژه طراحان نفوذ به عمق استراتژیک معنایی مجلس خبرگان رهبری را ناکام گذارند که تحقق این مسأله فرافکنی قدرت های استکباری و ایادی آنها در داخل کشور علیه اصل مترقی ولایت فقیه را بی اثر خواهد نمود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.