۱۵:۳۲ - سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

در آمدی بر انتخابات کشور؛

مدیریت و نگاه استراتژیک امام(ره) باعث بقای انقلاب و هویت بخشی به ملت ایران شد

مدیریت الهی و نگاه استراتژیک امام خمینی(ره) علاوه بر تداوم بخشیدن به انقلاب موجب تقویت پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران شد و هویت جدیدی به ملت ایران داد که آن تاثیر و نقش مستقیم مردم در سرنوشت کشورشان بود..

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ بی شک انقلاب اسلامی نوید آزادی در انتخاب متولیان و زمامداران کشور را برای ملت ما به ارمغان آورد. انتخابی که تا قبل از آن در کابوس ملت بود و معمولا انتصابات حکومتی انجام می شد و شاه مستقیم یا  غیر مستقیم در گزینش افراد به مناصب حکومتی نقش آفرینی می کرد. امام خمینی (ره) در همان ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی فرمودند: میزان، رأی ملت است و این در حالی بود که مردم در یک دوره طولانی مدت پای صندوق های رأی نرفته بودند و اگر هم انتخاباتی برگزار می شد در واقع منتخب مردم نبود و منصوب دستگاه حکومت شاهنشاهی بود.

مدیریت الهی امام خمینی(ره) و نگاه استراتژیک ایشان از همان ابتدا باعث تداوم و بقای پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران شد، با پیروزی  انقلاب اسلامی مفاهیمی وارد ادبیات سیاسی جهان شد که تا پیش از آن سابقه و ما به ازایی در ادبیات سیاسی  نداشت،  به عنوان مثال حضرت امام خمینی (ره) از واژگانی چون استکبار، مستضعفین، پابرهنگان و … استفاده می کردند که هیچ کدام از آنها مترادفی در ادبیات رایج سیاسی دنیا نداشتند و قابل پذیرش هم برای ادبیات کلاسیک سیاسی نبود ولی این مفاهیم به همان اندازه که برای دنیای غرب نا آشنا و نامفهوم بود در فرهنگ اسلامی، ما به ازای روشن دینی داشت.

پس از برگزاری رفراندوم 12 فروردین سال 58 که با 18 میلیون رأی یعنی 2/98 درصد آراء، رژیم ایران به جمهوری اسلامی ایران تغییر پیدا کرد حضرت امام خمینی(ره) فرمود: 12 فروردین، نخستین روز حکومت الله است و این روز در تقویم رسمی کشور به نام«روز جمهوری اسلامی» ثبت شد.

در واقع امام امت هویت جدیدی به مردم داد و آن تاثیر و نقش مستقیم مردم در سرنوشت کشورشان بود. کشوری که سالها در چپاول استعمار انگلیسی آمریکایی بود و هیچ اختیاری در استفاده از منابع و امکانات خود را نداشت،  انتخابات آزاد و بدون دخالت حاکمیت از آمال و آرزوهای مردم ایران بود. ملت ایران برای نخستین بار انتخابات آزاد در نظام جمهوری اسلامی را با حضور در پای صندوق های رای “همه پرسی 12 فروردین 58 ” تجربه کردند و یکسال پس از پیروزی انقلاب در ۵ بهمن ۱۳۵۸ اولین انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شد.

طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون انتخابات همه ادوار همواره با مشارکت مردم و با نظم و امنیت کامل برگزار شده است و این موضوع مرهون درایت های هوشمندانه ولایت فقیه و رشادت های شهدای انقلاب اسلامی بوده است. چه بسا در همه این سالها نااهلانی نیز درصدد ابطال یا اخلال در روند برگزاری انتخابات ها در برخی از دوره ها بوده‌اند ولی به برکت و جود رهبری هوشمند و آگاه در راس نظام این توطئه هیچگاه به ثمر ننشسته و اگر عده ای قلیل شیرینی انتخاباتی را به کام ملت تلخ نموده اند در عوض تجربه ای بر تجربیات نظام افزوده شده است.

هفتم اسفندماه سال 94 انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باز هم همانند انتخابات ادوار گذشته با حضور حماسی ملت ایران پای صندوق های رای با شکوه هرچه تمام تر برگزار و خاری در چشم دشمنان نظام شد اما در این بین موضوعات زیادی حائز اهمیت است. نخست آنکه رافت نظام اسلامی شامل کسانی شد که در سال 88 فتنه آفرینی کرده و موقعیت ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان خدشه دار کرده بودند. کسانی که با رویکرد ناجوانمردانه چنگ به دامان استکبار و صهیونیسم زدند  و پنجه در چهره نظام کشیدند و جالب‌تر اینکه موسوی وکروبی که هردو ادعای تقلب در انتخابات سال 88 را مطرح کرده بودند با شرکت در   انتخابات اسفند 94 عملا خط بطلانی بر واژه خودساخته تقلب کشیدند، در واقع می توان گفت سران فتنه با این کار ادعای خود را پس گرفتند اما نباید فراموش کنیم که توبه گرگ  مرگ است.

عدم رضایت عمومی از وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه

چرخش 360 درجه‌ای جریان فکری مردم پایتخت نشین و برخی کلانشهرها در انتخابات هم برای خود حرف های زیادی داشت و بسیار قابل تامل بود. انتخاباتی که در آن انگلیس و BBC هم برای مردم لیست انتخاباتی ارائه کردند. اما در این بین آرایش سیاسی جریان اصلاح طلبان در تهران کمی تامل برانگیز بود، یارگیری از اردوگاه اصولگریان و مستقلین و همچنین خودنمایی اعتدالگرایان از جمله این آرایش عجیب اصلاح طلبان در انتخابات 94 بود. در این بین باید به تکبر اصولگریان پایتخت نشین برای بستن لیست های انتخاباتی نیز اشاره کرد، لیستی که با نام اتحاد اصولگرایان نام گرفته بود ولی به هیچ وجه چینش درستی نداشت برای مثال نام آقای مصباحی مقدم در کنارآقای آقاتهرانی آمده بود و این درحالی بود که این دو نفر هیچ سنخیتی با یکدیگر نداشتند.

این لیست به اصطلاح متحد اصولگرایان بیشتر شبیه آش شله قلمکار بود تا لیست واحد و از همان اول شکست خورده به نظر می رسید.  ما نباید فراموش کنیم تهران مردم تنوع طلبی دارد و معمولا رای های خاکستری سرنوشت ساز خواهند بود. از طرفی استفاده مفید از فضاهای مجازی و ابزارهای هنری از امتیازات ویژه اصلاح طلبان تهران در انتخابات بود چیزی که از ماه ها قبل قابل پیش بینی می شد تا جایی که نفوذ فضاهای مجازی تا پای صندوق های رای و در موقع رای نویسی هم کاربردی تر شد و آنجا بود که کلاه بزرگ بر سر اصولگرایان تهران رفت که به نظر نگارنده، تاریخ انقضای مانیفست اصولگرایی با این شیوه و روش به پایان رسیده است و دلسوزان انقلاب باید برای رویش های جدید از بین جوانان مومن و انقلابی کمر همت ببندند وگرنه باید منتظر شکست های بعدی نیز باشند.

اما نتیجه انتخابات در شهرستان ها به گونه دیگری رقم خورد در واقع شهرستان ها ثابت کردند که در بسیاری مسایل از پایتخت نشینان جلوتر هستند، این در حالی است که در ماجرای یوم الله 9 دی نیز اصفهان یکروز جلوتر یعنی در 8 دی پیشقدم شد و همچنین بسیاری دیگر از بحران های پس از انقلاب مردم هوشیار و انقلابی دیگر شهرها ثابت کردند که در دفاع از حریم ولایت فقیه  و آرمان های انقلاب اسلامی از تهران نشین ها جلوتر هستند و این جریان دائمی انقلابی در لایه های پنهان در حال شکل گیری بوده و ادامه خواهد  داشت.

برای مثال در شهرستان شاهین شهر و میمه نماینده منتخب برآمده از جریان انقلابی و ارزشی بود و به طور قطع می توان گفت 61 هزار رای آقای حسینعلی حاجی آرای گفتمانی بود و این بدین معناست که آراء خاکستری هم به سمت آقای حاجی سوق پیدا کرده بود و باز شگفت انگیزتر آنکه رای ایشان نسبت به انتخابات 90 رشد پیدا کرده بود. این در شرایطی بود که میزان تبلیغات چند صد هزارتومانی وی به هیچ وجه قابل مقایسه با تبلیغات ده ها میلیون تومانی دیگر رقبا نبود و بطور قطع به یقین می توان گفت: منتخب شاهین شهر و میمه دارای رای گفتمانی و با پشتوانه مردمی و با راندمان بالای محبوبیت در بین اقشار متوسط جامعه است. لذا حفظ چنین آرایی در شرایط کنونی بسیار سخت و دشوار می باشد و بار مسئولیت منتخب مردم را سنگین تر کرده است.

به نظر می رسد؛ مردم در انتخابات 94 حجت را تمام کردند، ملت به اصولگرایانی که در جریان های سیاسی خارج از متن مردم استحاله شده بودند رای نداده و ثابت کردند که به دنبال رویش های جدید انقلابی و خدمتگزاران واقعی هستند. کسانی که از متن مردم و تنها اهل شعار نباشند، در واقع کسانی که خود را وقف مردم کرده و شب و روز برای مردم تلاش کنند. ملت انقلابی باردیگر ثابت کرد که عافیت طلبان جایی در بین مردم ندارند.

نکته حائز اهمیت وظیفه بزرگ منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در برابر ملت است که حول دو محور اصلی می چرخد؛ نخست تلاش برای تحقق منویات رهبرمعظم انقلاب به خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و مبارزه با سیستم ربوی بانک ها و حمایت از تولید داخلی و دیگری پیگیری مطالبات مردم حماسه ساز در سه حوزه اقتصاد(خروج از رکود و ترمیم معیشت مردم)، فرهنگ (تقویت جریان های فرهنگی مومن و انقلابی)  و سیاست (مبارزه با استکبار وتقابل با تفکر غرب زدگی) که در مورد هرکدام می توان ساعت ها حرف زود و سطرها مطلب نگاشت می باشد.

محمدرضا فاتحی/

همچنین بخوانید:

One Response to “مدیریت و نگاه استراتژیک امام(ره) باعث بقای انقلاب و هویت بخشی به ملت ایران شد”

  1. سعادتی گفت:

    از این مطلب استفاده کردم . خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.