۲۲:۵۵ - چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲

مسیب نجیمی در گفتگو با شاهین نا

جایگاه شهرستان شاهین شهر و میمه در دستاوردهای 35 ساله انقلاب

وجود قومیّت­های مختلف ایرانی در مرکز شهرستان، شاهین شهر را به ایرانی کوچک تبدیل کرده است و با قرابت و نزدیکی و وحدت و اخوت همه اقوام در شهر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی رشد بسیار زیادی داشته که همه اینها به برکت انقلاب اسلامی

najemi

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا”، مسیب نجیمی مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستاد دهه فجر شهرستان طی گفتگویی در خصوص نقش شهرستان در پیروزی انقلاب و دستاوردهای 35 ساله انقلاب بیان داشتند:با قرابت و نزدیکی و وحدت و اخوت همه اقوام در شهر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی رشد بسیار زیادی داشته که همه اینها به برکت انقلاب اسلامی است

 

شاهین نا: در نگاه اجمالی شهرستان شاهین شهر و میمه قبل از انقلاب در چه موقعیتی قرار داشت، و امروز با گذر از تاریخ 35 ساله انقلاب اسلامی در چه جایگاهی قرار گرفته است؟

شهرستان شاهین­شهر و میمه با مساحتی بالغ بر 6150 کیلومتر مربع از شمال به استان مرکزی– از شرق به کاشان، نظنز و برخوار – از جنوب به اصفهان و از غرب به نجف­آباد، خمینی­شهر و گلپایگان محدود است و بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 90 جمعیتی حدود 000/200 نفر دارد.

این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و میمه و 6 شهر به نامهای: شاهین­شهر، گز، میمه، وزوان، لای­بید و شهر گرگاب و 19 روستا به نامهای : اذان، زیادآباد، حسن رباط، لوشاب، موته، ونداده، خسرواباد، سعیدآباد، مرآوند، قاسم­آباد، چغاده، رباط آغاکمال، باغمیران، سُه، کلهرود، دهلر، بیدشک، مورچه خورت و جهادآباد می باشد.

وجود آثار تاریخی مربوط به دوره­های مختلف تاریخ: دوره­های سلجوقیان، قاجاریه، زندیه، صفویه، تیموری، ساسانی و پیش از اسلام نشان از قدمت تاریخی شهرستان دارد که  کاروانسرای تاریخی جهادآباد، قلعه تاریخی مورچه خورت، مسجد جامع میمه، کاروانسرای مادر شاه مورچه­خورت و مسجد جامع گز از جمله اماکن تاریخی و مذهبی شهرستان می باشد.

شاهین شهر به عنوان مرکز شهرستان محسوب شده،  و در حال حاضر جمعیتی بالغ بر 148000 نفر دارد که قبل از انقلاب جمعیت آن کمتر از 000/30 نفر بود، هسته اولیه این شهر روستایی به نام امیرآباد بوده است، که در سال 1350 تعدادی از مالکین بزرگ با هدف تولید مسکن انبوه و احداث سرپناه برای مهاجرین و  اتباع بیگانه شاغل در صنایع نظامی و هلیکوپترسازی اقدام به تأسیس سازمان عمران شاهین­شهر نمودند و شهر را برای اسکان جمعیتی بین 200 تا 300 هزار نفری پایه­ریزی نمودند و همان ابتدا حدود 4000 نفر مستشار آمریکایی در 4 نقطه شهر سایت 560 دستگاه، سایت 180 دستگاه، دانشگاه فعلی مالک اشتر، منازل هسا ساکن که با پیروزی انقلاب اسلامی با اولین برخورد نیروهای انقلابی شاهین شهر با آنها و رویکرد ایران انقلابی از شهر بیرون رانده شدند.

شاهین نا: شهرستان شاهین شهر و میمه چه نقشی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت؟

از آنجا که رژیم پهلوی در نظر داشت شاهین شهر شهری خاص برای ساکنین خاصی قرار گیرد، قبل از انقلاب جمعی از افراد ساکن که متدین و دینداری را سرلوحه خود قرار داده بودند بنای ساخت مسجد المهدی شاهین شهر را گذاشتند و افراد خیّر و نیکوکاری چون شهید معمار کریمی (پدر مداح مشهور کشور) خود یکی از سازندگان و تریبون دار این مسجد قرار گرفت و مرحوم حجت الاسلام موسوی کوشکی امام جماعت مسجد نیز فردی متعهد، پرکار و پر تلاش بود که با دعوت شخصیت های روحانی از شهر قم رونق خاصی به برنامه های مسجد المهدی داد.

از جمله یک دهه سخنرانی آیت اله مکارم شیرازی، یک دهه سخنرانی آیت اله جعفر سبحانی، یک دهه سخنرانی حجت الاسلام قرائتی، یک دهه سخنرانی مرحوم کافی، یک دهه سخنرانی حجت الاسلام محمودی گلپایگانی و برای شب های جمعه نیز از دیگر وعاظ و خطباء ارزشمند دعوت و اندک اندک اولین مسجد شاهین شهر بنام مسجد المهدی بعنوان پایگاه انقلاب اسلامی در شهر محلی برای فعالیت های سیاسی قبل از انقلاب قرار گرفت. با آغاز نهضت اسلامی فعالین مسجد برنامه ریزی برای تظاهرات مردم شاهین شهر همزمان با دیگر شهرهای کشور می نمودند و حتی عصرها در محل مسجد تجمع و به صورت کاروانی در تظاهرات شهرهای همجوار نیز شرکت می نمودند، توزیع نوار و اطلاعیه های امام خمینی(ره) توسط جوانان در مسجد المهدی انجام می شد.

از فعالین شاهین شهر شهید شریفی جزء اولین شهداء انقلاب اسلامی در قم بود که خانواده وی از فعالین مسجد المهدی بودند، شهید محمد پهلوان از اولین شهداء انقلاب اسلامی در اصفهان بود که خانواده وی در شهر گز ساکن بودند و این افتخار برای شهرستان شاهین شهر و میمه می باشد که 2 تن از شهداء انقلاب متعلق به این شهرستان می باشد. در شهر گز مسجد جامع با محوریت مرحوم علی پناهنده که از پیشگامان انقلاب بودند، فعال بود. در روستاهای اطراف از جمله گرگاب که امروز به شهر ارتقاء پیدا نموده مسجد جامع با محوریت امام جماعت فعال و انقلابیون را سازماندهی می نمودند که همگی با شاهین شهر در ارتباط بودند. در بخش میمه انقلابیون که عمدتاً از جوانان فرهنگی بودند حول محور روحانیت و ائمه جماعات فعالیت های چشمگیری داشتند.

شاهین نا: وضعیت فرهنگی شهرستان دست خوش چه تحولاتی شده است؟

وجود شخصیّت ارزشمندی همچون مرحوم حضرت آیت ا… شیخ عبدالکریم گزی و 744 شهید گلگون کفن در دوران دفاع مقدس شهرستان که 410 شهید آن مربوط به شاهین شهر می باشد و بیش از 1605 جانباز، آزادگان و ايثارگران برگ زرینی به افتخارات این خطه از ایران اسلامی افزوده است.

وجود 71 مسجد، 13 حسینیه، 9 امامزاده و 2 مدرسه علمیه خواهران و برادران و یک مدرسه مذهبی ارامنه نشان از ریشه­دار بودن مذهب ساکنین این منطقه دارد.

413 واحد آموزشی با 1735 باب کلاس درس و 39784 دانش­آموز و 9 واحد دانشگاهی و شاهین شهر به عنوان باسواد ترین شهرستان استان اصفهان می باشد.

وجود دهها بنای تاریخی که تعداد 33 مورد از این بناها شناسایی و بعضاً به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده و رواج گویش فارسی دری در جای جای این منطقه گویای قدمت و فرهنگ و رشد و تعالی ساکنین این شهرستان می باشد.

وجود قومیّت­های مختلف ایرانی در مرکز شهرستان، شاهین شهر را به ایرانی کوچک تبدیل کرده است و با قرابت و نزدیکی و وحدت و اخوت همه اقوام در شهر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی رشد بسیار زیادی داشته که همه اینها به برکت انقلاب اسلامی از جمله: قبل از انقلاب 1 مسجد فعال و پایگاه انقلاب ولی امروز در شاهین شهر حدود 18 مسجد فعال- قبل از انقلاب 1 نفر روحانی فعال، امروز 70 روحانی فعال- وجود حوزه های علمیه خواهر و برادر- اقامه نماز جماعت روزانه در بیش از 200 آموزشگاه و 60 اداره و صنایع- اقامه نماز پرشکوه جمعه در شهر شاهین شهر- حضور مردمی بیش از 30 هزار نفر در نماز عید فطر در شاهین شهر- تعداد 85 هیات در شاهین شهر راه اندازی شده- مراسم معنوی اعتکاف همزمان در 4 مسجد شاهین شهر- برپایی مجالس عزاداری در ایام فاطمیه روزانه بیش از 80 مراسم سوگواری، با حضور دستجات عزاداران اباعبداله الحسین (ع) روز عاشورا با جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر و نذوراتی که در همه مساجد و مصلی و تکیه ها و حسینیه ها داده می شود، نشان دهنده عمق ایمان مذهبی مردم شهرستان می باشد،

حضور حداکثری مردم در انتخاباتها- حضور پرشور مردم در راهپیمایی های روز جهانی قدس و 22 بهمن همه ساله و حضور مردم شاهین شهر در راهپمایی یوم اله 9 دی که خط بطلانی بر فتنه 88 بود با آن شور و هیجان خاص خود نشان داده که امروز هم این مردم با پیروی از مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) انقلاب اسلامی این یادگار عزیز امام خمینی(ره) را با جان و دل حفاظت و حراست و پاسداری خواهند نمود.

چکیده خدمات نظام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی :

1-    اقامه نماز جمعه در شهرهای شاهین شهر- گز- میمه

2-    راه اندازی دانشگاه                   9 واحد

3-    راه اندازی حوزه های علمیه       2 واحد

4-    مدارس دولتی قبل از انقلاب      36 واحد        بعد از انقلاب     295 واحد و 55 واحد غیر انتفاعی

5-    راه اندازی 35 واحد کودکستان

6-    راه اندازی 16 واحد آموزشگاه های از راه دور

7-    راه اندازی مراکز فرهنگی         216 واحد

8-    راه اندازی خیریه ها                                          13 واحد

9-    شناسایی و ثبت میراث فرهنگی قبل از انقلاب      2 واحد         تاکنون 33 واحد شناسایی و ثبت شده

10-راه اندازی سمن ها                                            30 مورد

خدمات نظام در راه اندازی مراکز صنعتی، اقتصادی و معادن

1-    شهرکهای صنعتی قبل از انقلاب            2 غیر مصوب            امروز            9 مصوب

2-    صنایع بزرگ قبل از انقلاب                  1 واحد                     امروز            5 واحد

3-    معادن قبل از انقلاب                             5 واحد                     امروز            81 واحد

خدمات نظام در کشاورزی

1-    اراضی زیر کشت قبل از انقلاب             600/12 هکتار          بعد از انقلاب     20هکتار

2-    چاه های آب                                      290 حلقه دیزلی        بعد از انقلاب     439 حلقه تمام برقی

3-    دامپروری گاوداری                              6 واحد                     بعد از انقلاب     34

4-    مرغداری                                            10 واحد                   بعد از انقلاب     74

5-    کانال آبرسانی                                    2 مورد – 182 کیلومتر

خدمات نظام در بخش خدماتی- بهداشتی و …

                                                                قبل از انقلاب                 بعد از انقلاب

1-    برق رسانی روستایی                                   0                                  19 تمام روستاها

2-    اتمام شبکه آب و فاضلاب روستایی

3-    نصب آب شهری                                        7545 واحد                   33849 واحد

4-    نصب فاضلاب                                           2000                            27117

5-    تلفن ثابت                                                  2000 عدد                     98801

تلفن همراه                                                 0                                  000/100

6-    گازرسانی                                                  0                                  گازرسانی و انشعاب کلی شهرها و روستاها

7-    احداث راه روستایی با آسفالت گرم              0                                  188

8-    احداث راه ترانزیت و اتوبان                         0                                  24 کیلومتر

9-    ایمن سازی محورهای اصلی                         0                                  125 کیلومتر

10-تعریض پل ها                                             0                                  90 عدد

11-بازسازی خانه های بهداشت روستایی            11 مورد

12-مرکز بهداشت شهری                                  3 واحد                         10 واحد

13-بیمارستان                                                  0                                  2 واحد

14-داروخانه                                                    1                                  31 واحد

15-راه اندازی سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی

16-احداث تعداد 7300 واحد مسکن مهر که در شاهین شهر تعداد 6200 واحد و مابقی در بخش مرکزی و میمه که به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب تعداد از آنها افتتاح و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.