۰۸:۲۸ - شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴

گزارش مدیر شبکه بهداشت شهرستان؛

وضعیت بیماری ایدز در شاهین شهر و میمه چگونه است؟

پارسا مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز هیچ راهی برای درمان قطعی HIV بدست نیامده و تا این لحظه تنها راه ایمن ماندن، آلوده نشدن است، اما با درمان به موقع می توان طول عمر را افزایش داد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛  از سال 1981 که اولین بیمار مبتلا به ایدز دیده شد کمتر کسی فکر می کرد که این بیماری با چنین سرعتی پیشرفت داشته و سالانه باعث مرگ و میر بسیاری از مبتلایان خود شود.

با وجود پیشرفت های چشمگیر علم پزشکی در جهان، دانشمندان تلاش های فراوانی برای مهار کردن این بیماری انجام داده اند ولی تاکنون درمان قطعی برای این بیماری بدست نیامده است و همچنان سالانه شاهد مرگ و میر بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس در جهان هستیم.

برای اطلاع از وضعیت این بیماری در سطح شهرستان شاهین شهر و میمه و اقدامات انجام گرفته به سراغ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رفتیم و جویای این موضوع شدیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه، بیماری ایدز را سندرم یا نوعی نقص ایمنی اکتسابی معرفی کرد و گفت: این بیماری توسط ویروس(HIV) در دستگاه ایمنی بدن مبتلایان نقص ایمنی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بیماری ایدز ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است اضافه کرد: این بیماری می تواند از طریق خون و فراورده های خونی، تزریق مشترک، مادر به جنین و تماس جنسی به سایر افراد منتقل شود.

دکتر علی پارسا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز هیچ راهی برای درمان قطعی HIV بدست نیامده و تا این لحظه تنها راه ایمن ماندن، آلوده نشدن است، اما با درمان به موقع می توان طول عمر مبتلایان را افزایش داد.

وی خویشتن داری و دوری از تماس های جنسی مشکوک در دوران تجرد، پای بندی به اصول اخلاقی و خانوادگی پس از ازدواج، استفاده از کاندوم در تماس جنسی با افراد مبتلا و افراد در معرض خطر را، پیشگیری از ابتلا نوزاد به اچ آی وی با مصرف داروهای ضد ویروس در طی دوران بارداری به همراه سایر مراقبت های لازم برای مادران باردار مبتلا، پرهیز از استفاده از وسایل تیز و برنده مشترک مثل وسایل تزریق، تیغ اصلاح و سوزن خالکوبی و همچنین پرهیز از مصرف مواد مخدر و محرک را مطمئن ترین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تصریح کرد: این بیماری از طریق تنفس، سرفه و عطسه. بوسیدن، تماس پوستی یا دست دادن، استفاده مشترک از لوازم آشپزی مانند بشقاب، قاشق و چاقو، تماس با صندلی توالت یا سایر اشیاء عمومی مانند دستگیرهٔ در یا میلهٔ اتوبوس، حشرات، نیش یا گاز حیوانات، شنا در استخرهای عمومی یا حمام و حولهٔ مشترک و یا از طریق خوردن غذایی که توسط فرد مبتلا به اچ آی وی تهیه شده باشد نمی تواند منتقل شود.

افزایش آمار مبتلایان زن بیشتر از مردان به ویروس ایدز

وی در ادامه افزود: بر اساس نتایج آماری شیوع HIV  از طریق تماس جنسی در کشور افزایش یافته که این رقم در بین زنان رو به افزایش است به طوری که از 9/13 در سال 1365 به 8/36 در سال 1392 رسیده است.

پارسا اضافه کرد: آمار مبتلایان به ویروس ایدز در سطح استان اصفهان تا ابتدای مهر ماه سال جاری از 665 نفر آلوده شده به ویروس ایدز 556 نفر مرد و 109 نفر زن می باشند. در سطح شهرستان نیز تا ابتدای مهرماه سال جاری از 68 نفر آلوده شده به ویروس HIV تعداد 58 نفر مرد و 10 نفر زن می باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به آمار ذکر شده لازم است که اقدامات پیشگیرانه از جمله: پایبندی به اصول اخلاقی و خویشتن داری در زمان تجرد، استفاده از کاندوم در تماس جنسی با افراد مبتلا و تماس های جنسی خارج از چار چوب خانواده رعایت شود.

 

ایدز

اقدامات انجام گرفته در سطح شهرستان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان در ادامه افزود: واحد مبارزه با بیماری های این شبکه به مناسبت روز جهانی و هفته اطلاع رسانی ایدز اقدامات جامعی در سطح شهرستان انجام داده از جمله؛ راه اندازی كارناوال تست ایدز و مشاوره در سه راه فردوسی شاهین شهر که طی این برنامه از 150 نفر داوطلب، تست ایدز گرفته شد،

همچنین علاوه بر برگزاری همایش ایدز در شهر وزوان، با حضور جمع کثیری از خانواده ها و اولیای دانش آموزان مدارس شاهین شهر در فرهنگسرای گلدیس همایش ایدز برگزار و کارشناسان مربوطه در خصوص بیماری ایدز و راههای انتقال و پیشگیری از آن مطالبی را بیان کرده و سپس مراكز مشاوره رفتاری ایدز را معرفی نمودند.

برگزاری جلسات آموزشی به منظور آگاهی دانش آموزان با بیماری ایدز در کلیه مدارس مقاطع مختلف تحصیلی شهرهای شاهین شهر، گز، گرگاب و میمه.

برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه پرسنل مامایی، بهداشت خانواده و بهورزان، داوطلبین مشاوره قبل از ازدواج، اصناف و کسبه و کارخانجات، مشمولین خدمت به وظیفه در پادگان ها، دانشجویان دانشگاه پیان نور شاهین شهر، مددجویان کمیته امداد شاهین شهر و مددجویان هلال احمر میمه و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی در کلیه مراکز بهداشتی درمانی، پایگاه ها و خانه های بهداشت شهرستان، بیمارستان گلدیس شاهین شهر و حضرت محمد(ص) میمه و کلیه کلینیک های دولتی و خصوصی شهرستان.

تهیه و توزیع تراکت، پوستر و پمفلت آموزشی در بین شهروندان شهرستان از جمله اقدامات انجام شده شبکه بهداشت و درمان برای ارتقاء سطح آگاهی شهروندان شهرستان و اطلاع رسانی در خصوص آشنایی و پیشگیری از بیماری ایدز می باشد که مدیر شبکه بهداشت و درمان به آنها اشاره کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.