۱۹:۳۶ - یکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳

حیا خویشتنداری در زن و غیرت را در مرد رشد میدهد

اکسیری برای جلوگیری از شیوع ایدز

نهادینه کردن حیا در مردان و زنان جامعه در کنار آموزش هایی برای شناساندن این بیماری قطعا تأثیری شگرف در جلوگیری از پیش رفت این بیماری خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ مقامات سازمان ملل در گزارش جدید اعلام کردند که در مقایسه با آمار سال۲۰۱۱ میلادی، موارد جدید ابتلا به ویروس اچ آی وی در بین کودکان و بزرگسالان جهان ۳۳ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در ایران در همین زمان آمار ابتلا به ایدز در میان موارد شناخته شده آن طی هفت سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است.

ایدز(HIV ) بیماری است که با کاهش قدرت سیستم دفاعی به مرور زمان بدن را آماده ابتلا به عفونت ها و سرطان هایی می کند که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی شود، این بیماری به صورت بیماری های ریوی، اسهال های شدید و مزمن،‌ تب های طولانی، کاهش وزن،‌ اختلالات شخصیتی و‌ بیماری های مغزی و پوستی خود را نشان می دهند که در نهایت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

راه‌های انتقال ویروس ایدز

از راه خون و فرآورده‌های خونی آلوده
استفاده مجدد از سرنگ و سرسوزن‌های استفاده شده
استفاده از لوازم پزشکی و دندان‌پزشکی استریل نشده و آلوده
استفاده از ابزار مشترک جهت خال‌کوبی، ختنه، سوراخ کردن گوش، حجامت و …
استفاده از تیغ سلمانی مشترک
تماس جنسی دو فردی که یکی از آن‌ها آلوده به ویروس باشد

افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط نامشروع مسأله ایی است که در بسیاری از کشورهای دنیا در حال کنترل و در ایران به شکل نگران کننده ایی در حال پیش روی است. به طوری که بر اساس آخرین آمار وزرات بهداشت علل ابتلا به ایدز از طریق رابطه نامشروع در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور گزارش شده، دارای بالاترین درصد بوده است.

به راستی باید چه کرد؟ آیا تنها با آگاهی دادن به مردم و به خصوص جوانان می توان این آمار را کاهش داد و یا اینکه باید عمیق تر از این حرف ها اندیشید و عمل کرد؟ به نظر می رسد در کنار عدم آگاهی مردم درباره این بیماری و روش‌های انتقال آن باید درباره کاهش رفتارهای پرخطر در نوجوانان و جوانان نیز کاری کرد. رفتارهایی که ریشه بسیاری از آنها را می توان در اعتقادات ضعیف جست و جو کرد.

کارشناسان بر این باورند که یکی از علل افزایش روابط نامشروع و شاید بتوان گفت مهم ترین آن معضل بدحجابی است. وقتی با بدحجابی، جاذبه های جنسی در اجتماع زیاد شود دیگر جوانان به نگاه چشم چرانی اکتفا نمی کنند و تا مرحله ای پیش می روند که از ضوابط و شرع دست میکشند و به روابط نامشروع گرفتار می گردند و این همان بحرانی است که امروزه درجامعه ما بیداد می کند.

شاید در نگاه اول این دو هیچ ارتباطی به یکدیگر نداشته باشند اما در نهایت این حیا است که خویشتنداری را در زن و غیرت را در مرد رشد میدهد و مانع از برقراری ارتباطی می شود که ممکن است سلامتیشان را به مخاطره بندازد. نهادینه کردن حیا در مردان و زنان جامعه در کنار آموزش هایی برای شناساندن این بیماری قطعا تأثیری شگرف در جلوگیری از پیش رفت این بیماری خواهد داشت.

منبع: با حجاب
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.