۱۳:۱۶ - سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴

کارشناس مسائل اقتصادی؛

برگزاری‌همایش‌قراردادهای نفتی ایران در انگلیس!/ مگر استخراج نفت سخت تر از خود کفایی در صنایع هسته ای است که نتوانیم آن را انجام دهیم/ چرا مجلس قراردادهای نفتی را منتشر نمی کند؟

کارشناس مسائل اقتصادی کشورمان با انتقاد از بندهای قراردادهای نفتی ایران با کشورهای خارجی گفت: قراردادهای جدید نفتی حتی شعار انقلاب ما که “استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی” بود را هم از بین می‌برد و برخلاف استقلال ملی است.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛  ابراهیم رزاقی اقتصاددان کشورمان در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی دانا با اشاره به قراردادهای جدید نفتی اظهار کرد: متن این قراردادها در ایران منتشر نشده است و یک همایشی هم که برای آن گذاشتند در ایران برگزار نشد، بلکه در انگلستان برگزار شد.

وی افزود: بر اساس تجربه‌ای که ما در دوران قبل و بعد از انقلاب بدست آورده‌ایم این قراردادها قابل اطمینان نیستند و بعضا کشور ما در قراردادهای این‌چنینی صدمات جبران ناپذیری خورده است.

این اقتصاددان کشورمان گفت: در این دوره که برجام انجام شده است، کشورهای مختلفی به دنبال این هستند که به ایران بیایند و از کشور ما امتیاز بگیرند و قراردادهای نفتی فرصت امتیازگیری از کشور ما را برای کشورهای غربی فراهم می‌کند.

رزاقی با بیان اینکه ما باید به دونکته مهم توجه داشته باشیم تصریح کرد: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، این که ما باید توجه داشته‌ باشیم که چرا بعد از انقلاب اسلامی به سراغ ملی کردن شرکت‌های خارجی رفتیم، و نکته‌ی دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که چرا شرکت‌های خارجی که در زمینه نفت با کشور ما همکاری داشتند و امتیازاتی را در کشور ما داشتند، پس از وضع تحریم‌ها توسط آمریکا از کشور ما خارج شدند؟

وی با اشاره به این باید از مسئولان داخلی پرسید که “آیا شرکت‌های داخلی توان انجام استخراج نفت را ندارند؟” گفت:  اصلا ضرورتی ندارد که خارجی بخواهند بیایند و کار استخراج را انجام بدهند چرا که تکنولوژی و نیروی انسانی متناسب با این کار در کشور ما وجود دارد.

این اقتصاددان کشورمان با بیان اینکه اگر بخش خصوصی هم نمی‌تواند، بخش دولتی خودش باید کار استخراج نفت را انجام بدهد عنوان کرد: مشکل اساسی صنعت نفت کشور ما استخراج نیست، بلکه خام فروشی نفت است.

رزاقی گفت: قراردادهای جدید نفتی حتی شعار انقلاب ما که “استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی” بود را هم از بین می‌برد و برخلاف استقلال ملی است.

وی تصریح کرد: این قراردادها ما را به کشورهای غربی وابسته می‌کند، سرعت استخراج نفت در کشور ما را افزایش می‌دهد که باعث زودتر تمام شدن منابع کشور ما می‌شود.

این اقتصاددان کشورمان در خصوص افزایش سرعت استخراج نفت اظهار کرد: دولت‌های غربی به مواد خام نیازدارند تا ما را تبدیل به بازار مصرف خودشان کنند و هرچه مواد خام بیشتری به آن‌ها برسد یقینا تولید و در نتیجه آن سود بیشتری خواهند داشت.

رزاقی افزایش بیکاری در جامعه را از دیگر مشکلات قراردادهای جدید نفتی دانست و گفت: باید از مسئولان داخلی پرسید که ما چه زمانی قرار است به استقلال اقتصادی برسیم و جوانانمان را در امور صنعتی به‌کارگیری کنیم پیش از آن‌که آن‌ها به مشاغل کاذب روی بیاورند.

وی با اشاره به اینکه در زمان پهلوی، غربی‌ها برای ما نفت استخراج میکردند خاطر نشان کرد: کشورهای خارجی با این قراردادها اختیاراتی بدست می‌آورند که از جمله آن‌ها این است که هروقت بخواهند می‌توانند شاهرگ‌های حیاتی کشور ما را قطع کنند و بازهم باید از مسئولان سیاست خارجی ما پرسید که بر اساس کدام اصل به این اندازه به کشورهای غربی و آمریکا اعتماد می‌کنند.

این اقتصاددان کشورمان با بیان اینکه صنعت نفت سخت‌تر از صنایع هسته‌ای و دفاعی نیست گفت: ما در صنعت نفت کشورمان نیازی به کشورهای غربی نداریم چرا که در صنایع دفاعی و هسته‌ای که تحریم‌های سنگینی علیه کشور ما وضع شده بود ما توانستیم به خودکفایی برسیم، پس در صنعت نفت هم می‌توانیم به خودکفایی برسیم.

رزاقی اظهار کرد: دولت به جای اینکه به دنبال درون‌زا کردن اقتصاد و اجرای اقتصاد مقاومتی باشد، به دنبال حل مسائل اقتصادی کشور از راه اجرای اقتصاد لیبرالی آمریکایی است و در واقع می‌خواهد افسانه حل مشکلات اقتصادی با برداشته شدن تحریم‌ها را به مردم القا کند.

وی افزود: باید از نمایندگان مجلس پرسید که چرا وزیر نفت را استیضاح نمی‌کنند و قراردادهای نفتی را منتشر نمی‌کنند و جزئیات آن را برای مردم روشن نمی‌کنند.

این اقتصاددان کشورمان گفت: برخی از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس، آگاهانه یا غیرآگاهانه در مسیر متلاشی کردن جمهوری اسلامی ایران گام بر‌می‌دارند و این همان چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند در دراز مدت به آن برسند.

دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.