۱۹:۳۰ - شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲

اختصاصی شاهین نا/ علی قادری

زیر پوسته شهر/ شکل‌گیری فرهنگ‌های حاشیه‌ای در شاهین شهر

یک فرهنگ حاشیه‌ای در حال شکل گیری در کنار فرهنگ سنتی و مذهبی حاکم بر جامعه است . این امر دقیقاً همچون جوامع اروپایی در قرن 19 اوائل قرن بیستم است که باعث بوجود آمدن جنبش‌های مختلف فکری و اجتماعی شد.

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا

زیر پوسته شهر (تأملاتی در جامعه شناسی شاهین شهر) * قسمت اول *

 فرهنگ های حاشیه ای

در طی 10 سال سکونت در شاهین شهر با توجه به حوزه مطالعاتی­ام سعی کرده­ام به حوزه های پنهان و ناشناخته شهر توجه ویژه داشته باشم که حاصل این موضوع سخنرانی­های متعدد درسطح شهرستان و استان بوده است . اما با توجه به ورود جدی بنده به مسائل فرهنگی شهرستان از 1390 حوزه­های جدید از واقعیت‌های شهر برایم مکشوف گردیده است به همین دلیل سعی می کنم بطور بسیار مختصربه این مقولات پنهان و یا نا آشکار بپردازم . بویژه اینکه چندی پیش در مطالعاتم در اندیشه­های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدگاه ایشان به پرداختن و مطالعه واقعیت‌های اجتماعی و اشراف به واقعیت‌ها به منظور برنامه­ریزی دقیق­تر و علمی­تر و عالمانه­تر توصیه شده ایم .

بارها و بارها در پی حضور در بازار خرازی و یا پاساژهای خیابان فردوسی و یا کافی شاپ‌ها و فست فودها سطح شهر با جوانان و نوجوانانی روبرو شده­ام که دارای گرایشات و اندیشه­ها و رفتارهای متفاوت با فرهنگ مورد نظر دولت و حاکمیت هستند.

به عنوان مثال چندی پیش به دعوت یکی از دانشجویانم در یکی از کافی شاپ­های شهر حضور پیدا کردم در حدود یک ساعتی که در آن مکان بودم با نوجوانان و جوانانی روبرو شدم که با آرایش‌های فشن و با لباس‌های مد سبک جنیفر لوپز،آنجلیا جولی،جسیکا آلبا،نیکل کیدمن،پیر کاردین،جی کرو و لباسهای تونیک  و در حال گوش کردن به موسیقی های اسکار وارد،دی جی روستج،رایان فریش،شیلر،امیر تتلو،سروش هیچکس،یاس،شاهین نجفی و…  بودند. در حالی که در آن مکان تعدادی از دانشجویان خود را نیز مشاهده کردم. اینها همان دانشجویانی هستند که با پوشش و احیاناً تفکر متفاوتی سرکلاس درس حاضر می شوند. یا در یکی از حوزه های بسیج فرد بسیجی را دیدم که با موهای فشن به آنجا آمده بود که البته با تذکر مسئول آن پایگاه مواجه شد و یا هزاران مورد دیگر از مشاهدات دیگر .

6520103

مشاهداتی که در آن محیط و سابقه مشاهدات و تاملات تفکراتم در این حوزه چندین روز فکرم را مشغول خود کرده بود تا اینکه دست به قلم بردم و این مرقومه را نگارش کردم . به نظر میرسد یک فرهنگ حاشیه­ای در حال شکل­گیری در کنار فرهنگ سنتی و مذهبی حاکم بر جامعه است . این امر دقیقاً همچون جوامع اروپایی در قرن 19 اوائل قرن بیستم است که باعث بوجود آمدن جنبش‌های مختلف فکری و اجتماعی شد.

در دو دهه اخیر گسترش سریع در حوزه شهرنشینی و مهاجرت افراد از روستاها به شهرها باعث شد که افرادی که در محیط روستایی و با نگرش سنتی و مذهبی رشد پیدا کرده­اند به شهر با تمام مختصات خود مهاجرت کنند. نوع تعاملات درون شهری ، سبک زندگی مدرن ، و گسترش طبقه کارگر شهری و به دنبال آن انقلاب ارتباطات در کشورما در ابتدای دهه 1370 و دسترسی ساده و سهل به فضای مجازی باعث آشنا شدن نسل جوان و نوجوان با فرهنگ‌های دیگر بویژه فرهنگ غربی شده است .

مهاجرت به شهر و آشنایی با فرهنگهای دیگر باعث نوع الیناسیون یا از خودبیگانگی در بین نسل نوجوان و جوان شده است. این امر همزمان با  مسئله تهاجم فرهنگی به کشورمان قرین شده است به همین دلیل ما شاهد آن هستیم که گروههای مرجع از گروههای سنتی مثل خانواده ، مراجع و روحانیون دینی و بازار به دوستان و فضای مجازی و روشنفکران دانشگاهی تغییر پیدا کرده است. گرایش حجم عظیمی از نوجوانان و جوانان به موسیقی های غیررسمی و زیرزمینی مثل  موسیقی رپ ، راک ، هوی و گرایش به سبک‌های مختلف پوشش و الگو قرار گرفتن خوانندگان و بازیگران هالیوود و همچنین الگو قرار گرفتن ورزشکاران ، گذراندن اوقات فراغت به گوش دادن به موسیقی های گروههای لین­کینگ پارک ، تولز ، و ناروانا و … و گروه­های و خوانندگان رپ ایرانی  مثل یاس ، سروش هیچکس و …… همه نشان از تشکیل یک سری فرهنگهای حاشیه­‌ای در لایه‌های پنهان جامعه ماست.

این امر وظیفه مسئولین ما در برنامه­ریزی فرهنگی را صد چندان می­کند.سئوالی که در ذهن من نقش بسته است این است که  آیا ما توانسته­ایم برای این قشر از جوانانمان برنامه­ریزی فرهنگی کنیم؟ آیا اصلاً اینان جایی در نگاه و نگرش­ ما دارند ؟ چه ایرادات و اشکالاتی در طرحها و برنامه­های ما وجود داشته که این نوجوانان و جوانانی که در فضای دینی و شیعی ایران بزرگ شده­اند خود فرهنگ حاکم رسمی جامعه را به چالش می­کشند؟ آیا ما تاکنون پای دل اینان نشسته­ایم یا اینکه دیدگاهها و اندیشه­های آنان را در برنامه­ریزی­هایمان مد نظر قرار داده­ایم ؟

بنابر این یاد این بخش زیبا از شعر سهراب  خواهیم افتاد « چشمها را  باید شست ، جور دیگر باید دید »

علی قادری

شاهین شهر: بهمن ماه 1392 

11 Responses to “زیر پوسته شهر/ شکل‌گیری فرهنگ‌های حاشیه‌ای در شاهین شهر”

  1. احمد گفت:

    استاد دکتر قادری از افتخارات شهرمان هستند بنده افتخار شاگردی ایشان را در دانشگاه نجف آباد در سال 1385 داشته ام
    همچنان دقیق و موشکافانه قلم می زنند. یاد کلاسهای پر شور انرژی بخیر

  2. مهرداد کریمی گفت:

    خب حالا که چی؟ واقعیته اما مسئولین ما تو این فضا نیستند

  3. مطهر گفت:

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب آقای قادری وبا عرض تشکر از زحمات ایشان در جامعه فعالین فرهنگی شاهین شهر امیدوارم با همفکری وهمکاری متقابل بتوانیم در فرهنگ سازی هر چه بهتر شهر مان ثمر بخش باشیم .وبا شناسایی هرچه بیشتر معضلات فرهنگی وهمفکری با مسئولین در این راه گامی برداریم

  4. نور گفت:

    دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود
    گفتید وطن ، میهن ، شهر و…. داغمان را تازه کردید جناب استاد بزرگوار قادری عزیز کاش همه با شما هم نفس میشدند و در جهت بازسازی شهر و اجرای اندیشه های والای شما گام برمی داشتند . به امید آن روز
    وعجل اللهم فی فرج مولانا صاحب الزمان

  5. امین گفت:

    این مطلب از لحاظ علمی فوق العاده ضعیف است و به جز چند اسم از بازیگران هالیوود و خوانندگان زیر زمینی و یا رپ هیچ ثمره علمی ندارد و هیچ راهکاری ارائه نشده است و فقط با آوردن یک سری اسم (جنیفر لوپز،آنجلیا جولی،جسیکا آلبا،نیکل کیدمن،پیر کاردین،جی کرو و لباسهای تونیک و اسکار وارد،دی جی روستج،رایان فریش،شیلر،امیر تتلو،سروش هیچکس،یاس،شاهین نجفی و موهای فشن و رپ ، راک ، هوی و موسیقی های گروههای لین­کینگ پارک ، تولز ، و ناروانا و … و گروه­های و خوانندگان رپ ایرانی مثل یاس ، سروش هیچکس) که با خارج نمودن این اسامی از این مطلب چیزی باقی نمی ماند .

  6. امین گفت:

    angela جان اینکه شما فرمودید طرح مسئله است شما بفرمائید در این مطلب راهکار یا چرائی این کار چیست ؟ یک مطلب علمی فقط به طرح مسئله نمی پردازد ! اگر نقد است به شرایط جامعه مطلب دیگری است ولی از عنوان مطلب چنین بر نمی آید. دوست عزیز لازم نیست انسان به خاطر رفاقت و یا عناوین دیگر به تعریف تعارف بپردازد در مباحث علمی جائی برای تعارفات نیست

  7. علی قادری گفت:

    با تشکر از دوستانی که کامنت گذاشتند . باید عرض کنم که این مقاله فقط طرح مسئله بود . چون اصلا خیلی از مسئولین این امر را مسئله نمی دانند. ما بایدبپذیریم یک مسئله وجود دارد و بعد نسخه دهیم . ضمنا جای مباحث علمی در آکادمی است . این یک سایت عمومی است بنابراین باید ساده تر نوشت .ما هم ادعای مباحث علمی را نکردیم اگه دوباره لطف کنید و مقاله را مطالعه کنید صرفا توصیف حوزه های پنهان جامعه است . عجله هم نکنید نوبت ارائه راهکار هم خواهد رسید . ضمنا چند سئوال آخر به نظرم خود راهکار است .
    امیدوارم با نقد مباحث پربار تر شود

  8. مطهر گفت:

    برای ا نسان شدن واسمانی زیستن راهی ساده تر وزیباتر از راه بزرگ مرد
    تاریخ نمی شناسیم واز این که به او وانقلابی که در جهان
    با نام او وهدف اووانقلابی که
    با نام اسلام برپا کرد وابسته و شادمان ومفتخریم
    شادی وچراغانی وتبریک ما در روزی که دیو ستم شکست
    وهمه وابستگان زر وزور وتزویررا به زانو در اورد نشان دهنده
    عشق وپایداری ما به راه بزرگ مرد تاریخ اسلام امام خمینی (ره)
    وجانشین خلف وصالحش امام خامنه ای (دام ظله ) می باشد.
    ما غیر مستقیم واز طریق همین شادی ها وجشن ها وراهپیمایی هاراهی را نشان
    می دهیم وآینده ای را ترسیم می کنیم که دور نیست ،روزی که ما همراه
    یاران ودوستانمان در سراسر جهان همراه با این بزرگ مرد
    قبیله مهر ودوستی به سوی ان روز می رویم وامدنش راهم به
    دیگران نوید می دهیم .آن روز دور نیست ،روزی پاک ،عاری از هر نوع
    آلودگی، روزی روشن دور از هر گونه تاریکی ،وروزی شاد،
    پیراسته از دلمردگی ،مرض ورنج ، روزی ازاد از هر گونه
    بندگی ،شلاق ،جابر وظالم ،روزی با برکت ، مملو از
    نعمت های پاک معنوی ومادی خداوند ،روزی که
    انقلاب ما پرچم را به دست آن امام عزیز می سپارد
    وعدالت کامل محقق می شود وسایه آن امام عزیز مهدی موعود بر سر
    ما ست بر سر من وتو
    این روزهای جشن ما را یاد اور فردا می شود وزندگی
    زیبای فردا را نوید می دهد . که برای آمدنش لحظه شماری می کنیم
    ما دوست داریم همه را به جشن وشادی ومهمانی فردا دعوت کنیم ،
    ما برای این رفتن ،برای این دعوت کردن وراه را نشان دادن آماده ایم
    عید ویوم الله بیست ودو بهمن بر شما مبارک وخجسته باد

    ّ

  9. با سلام
    از دید بنده به دلیل عدم تمرکز قوی مسئولین کشور و نوع دید غلط ساختار سازی فرهنگی این موارد بسیار ساده و واضح در جامعه ما و مخصوصا کلان شهر ها رو به رشد است.
    همه دنیا بر این اعتقادند که باید روال جهانی را جهت جهانی بودن در پیش گرفت (خواهی نشوی …. همرنگ جماعت شو)
    حال نسبت به سنین ،افراد خود را همسال با جوانان کشور های جهان اول دیده و سعی بر آن دارند که حد اقل ظاهری شبیه سای شده به آن داشته باشند.
    جالبست وقتی تمامی زندگی ما به دلیل عدم وجود مدیریت قدرتمند و صحیح در جامعه تبدیل به زندگی (چینی وکپی برداری ) شده و همه ما شهروندان پر مصرف و قانع شده ایم و به کپی آن راضی هستیم ، پس بر افکار شبیه سازی شده را نمی توان عیبی گذاشت

  10. با عرض سلام
    به نظر بنده واجب تر از این مسائل حمله فرقه بهائیت به جوانان شاهین شهر است
    جناب آقای باقری از فعالیت این فرقه ظاله در شهرتان خبر دارید؟ حتما مسئولین این را هم مسئله نمی دانند؟

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.