۱۴:۲۲ - جمعه ۰۸ آبان ۱۳۹۴

اعتراضات مردمی به سفرجک استرای یهودی

ما هنوز فتنه انگیزى هاى انگلیس خبیث را در غائله 78، در تجهیز صدام، در کودتاى 28 مرداد سال 32 در حمایت از دیکتاتورى پهلوى اول و دوم به یاد داریم و آن ها را نه مى بخشیم و نه فراموش مى کنیم حتى اگر به لطف برخى غرب دوستان، مجددا صاحب سفارت شده باشید.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا”  در آستانه برگزارى اجلاس مقدماتى کنفرانس امنیتى مونیخ در مرکز مطالعات سیاسى و بین الملل وزارت خارجه، استراو در یکى از خیابان هاى تهران رویت شد و بسیارى احتمال دادند که وى قصد شرکت در این اجلاس را دارد؛ موضوعى که خیلى زود از سوى منابع آگاه تکذیب و اعلام شد که این سفر با هدفى کاملا شخصى صورت گرفته است. جک استراو که همراه با خانواده اش راهى ایران شده، بعد از تهران، به یزد و شیراز رفت. حضور او در این دو شهر با اعتراض هایى همراه شد و معترضان، هدف او را از این سفر مبهم توصیف کردند. اوج اعتراضها به حضور جک استراو در شیراز را آیت الله اسدالله ایمانى امام جمعه شیراز عنوان کرد و گفت «چرا این فرد در تاسوعاى حسینى، گردشگرى خود را به شیراز انجام داده و آیا مسؤولان در این مورد پاسخى دارند؟» هم چنین با حضور وزیر خارجه سابق انگلیس در روز عاشورا در اصفهان نیز، تعدادى از شهروندان با تجمع در مقابل هتل عباسى که گمان مى رفت استراو در آن باشد، به  سر دادن شعار علیه دولت انگلیس پرداختند.
جک استراو کیست؟
جک استراو در خانواده اى از یهودیان شرق اروپا متولد شد و در سال 1939 به دلیل خوددارى از حضور در ارتش – به علت عقاید مذهبى اش – براى گذراندن دوره سربازى، به زندان افتاد. جک استراو از سیاست مداران کهنه کار بریتانیاست که از سال 1979 در پارلمان این کشور حضور دارد. اما نزدیک ترین تصاویر و خاطرات ایرانیان از وزیر خارجه پیشین انگلستان، به حضور او در تهران و شرکت در مذاکرات هسته اى در سال 2003 (1382) مربوط مى شود که در مذاکرات سعدآباد، به گفته جک استراو، «میوه حمله به عراق در مذاکرات سعدآباد چیده شد» و فعالیت هاى غنى سازى ایران به حالت تعلیق درآمد. در مذاکرات سعدآباد ایران به طور داوطلبانه پذیرفت تا گازدهى به سانتریفیوژهاى نظنز را به طور موقت و با هدف راستى آزمایى متوقف کند.

واکنش های مردمی به این سفر جک استراو
حضور استراو در اصفهان با واکنش برخى از نمایندگان شهر در مجلس نیز همراه بود. حجت الاسلام سالک با بیان این که حضور وزیر خارجه سابق انگلیس در اصفهان، «فتنه بزرگ ترى» را رقم خواهد زد، گفت: «انگلستان استعمار پیر است و سابقه بسیار بدى در ارتباط با جمهورى اسلامى دارد و هرگز قابل اعتماد نیست.»
رییس مجمع نمایندگان استان هم با ابراز این نظر که «برخى به بهانه اعتمادسازى، حضور جک استراو در ایران را عادى  جلوه مى دهند» گفت: «بعد از توافق هسته اى اگر کشورهایى بخواهند وارد ایران بشوند، باید تکنولوژى را وارد کنند نه این که فکر کنند ایران یک بازار خوبى براى فروش کالاهاى آن هاست و با هدف ایجاد اشتغال و درآمد براى  کشورشان وارد ایران شوند.»
حجت الاسلام سید ناصر موسوى لارگانى در گفت وگو با یکى از خبرگزارى ها گفت: متأسفانه استکبار جهانى و استعمار پیر انگلستان، حضور آن ها شاید به بهانه بحث گردشگرى است، ولى این ها به دنبال این هستند که جاى پا براى  خودشان باز کنند.
بسیج دانشجویى 25 دانشگاه اصفهان در واکنش به سفر جک استراو وزیرخارجه اسبق انگلستان به اصفهان با صدور بیانیه اى، نکاتى را متذکر شدند. در این بیانیه آمده است: رهبر معظم انقلاب اسلامى بارها خطر نفوذ فرهنگى و سیاسى جبهه تقسیم کار شده استکبار را به دولت و ملت گوشزد نموده و خطرات و تبعات این نفوذ به بهانه توافق هسته اى را که خواسته دولت هاى استعمارى ازجمله انگلستان است را تذکر داده اند. رژیم استعمارى انگلیس نیز همواره در تاریخ سیاه خود در صدد نفوذ فرهنگى- سیاسى به اقصى نقاط جهان بالاخص بلاد مسلمین بوده است و این را تاریخ سراسر ظلم و جنایت و غارت و چپاول آن به خوبى جلوى چشم بیدار ملت ها قرار مى دهد.
دانشجویان بسیجى در بخشى از بیانیه خود با اشاره به جنایات رژیم انگلستان تأکید کرده اند: ملت ما هنوز خوش رقصى هاى ایادى شما در عاشوراى سال 88 و حرمت شکنى به خیام اباعبدالله(ع) را به  یاد دارد، ما هنوز فتنه انگیزى هاى انگلیس خبیث را در غائله 78، در تجهیز صدام، در کودتاى 28 مرداد سال 32 در حمایت از دیکتاتورى پهلوى اول و دوم به  یاد داریم و آن ها را نه مى بخشیم و نه فراموش مى کنیم حتى اگر به لطف برخى غرب دوستان، مجددا صاحب سفارت شده باشید.
در ادامه این بیانیه تصریح شده است: امروز عاشوراى حسینى است و مردم عزت مند و ولایت مدار ما در سوگ آن امام مظلوم و ظلم ستیز بر سر و سینه مى زنند اما همزمان در اصفهان شاهد ورود عمربن سعدها، شمرها و یزیدهاى عصر حاضر به استان اصفهان هستند؛ شاید مغزهاى پوسیده مستکبرین و دنباله هاى داخلى آنان دچار خطاى محاسباتى  شده و اجراى برجام را مساوى با اضمحلال انقلاب اسلامى از ماهیت انقلابى و اسلامى آن تحلیل کرده اند!

آیا جک استراو توانست به سفر خود ادامه بدهد؟
طبق اطلاع منابع آگاه، وى که قصد داشت به شهرهاى مختلف ایران سفرکند، پس از مواجه شدن با اعتراضات گسترده مردمى در چند شهرستان، به تهران بازگشته و در هتل اسپیناس مستقر است.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.