۱۱:۴۷ - یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

به بهانه روز ملی دختران؛

بی مقدمه برای دختران سرزمینم

درصد بالایی از تقاضای جراحی زیبایی در ایران از سوی دختران است به طوری که 95 درصد متقاضیان را زنان و دختران 14 تا 45 سال برای جراحی بینی و اندام و 5 درصد را مردان برای انجام جراحی بینی و کاشت مو تشکیل می دهند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا،  بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اول ذیعقده سالروز ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها به نام «روز ملی دختران » در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است.

امسال 25 مردادماه مصادف با”روز ملی دختران” بر آن شدیم تا از زاویۀ دیدِ خارج از مد روز، مسائل و مشکلاتی که دختران جوان در جامعه با آن روبرو هستند را بررسی کنیم. مشکلاتی که بیش از پیش دنیای دخترانه را در گیر خودش کرده، از مارک لوازم آرایش، عملهای زیبایی و غذاهای رژیمی گرفته تا مشکلات روانی و افسردگی…!

دنیای امروز درگیر مدهایی شده است که هر روز در حال تغییر می باشد، کافی است یک نسل به عقب برگردیم، زمانی چاقی افتخار بود و امروز باشگاه ها و سالن های زیبایی مملو از زنان و دختران جوانی است که رویای باربی شدن در سر دارند.

در گذشته زیبایی افراد به همه قسمت های بدن اختصاص نداشت ولی هم اکنون شاهد مدهایی هستیم که علم جراحی پلاستیک و زیبایی را تابع خود کرده است. البته عمل های زیبایی فقط به جراحی بینی ختم نمی شود، تا جایی که کار به تغییر رنگ مردمک چشم، تغییر در فرم گوشها، حذف چین و چروک، ایجاد چال بر روی صورت و .. رسیده است.

طبق آمار اعلام شده توسط آفتاب: درصد بالایی از تقاضای جراحی زیبایی در ایران از سوی دختران است به طوری که 95 درصد متقاضیان را زنان و دختران 14 تا 45 سال برای جراحی بینی و اندام و 5 درصد را مردان برای انجام جراحی بینی و کاشت مو تشکیل می دهند.

همچنین طبق آمار جهانی که  در سال 2012 اعلام شد از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی, ایران رتبه اول را در جهان به خود اختصاص داده است . بر اساس آمار های موجود اعمال جراحی بینی در دنیا  رو به کاهش و در عوض سایر جراحی هایی که به منظور جوان سازی افراد صورت می گیرد رو به افزایش است با این وجود ایران هنوز بیشترین متقاضی جراحی زیبایی بینی را در جهان داراست.

دکتر “بابک ساعدی” در حاشیه برپایی چهارمین سمپوزیوم تازه های رینوپلاستی در گفت و گو با ایرنا گفت: هم اکنون ایران از جمله کشورهایی است بیشترین عمل جراحی پلاستیک در آن انجام می شود از این رو نمی توان به جراحی بینی در کشور به عنوان یک مسئله پزشکی نگاه کرد چرا که این جراحی با بقیه جراحی ها فرق کرده و به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است.
وی افزود: افراد و شخصیت های کمال گرا بیشترین متقاضیان اعمال جراحی زیبایی بینی هستند که بخش عمده ای از نارضایتی پس از عمل جراحی مربوط به این افراد است و باعث کم شدن روابظ اجتماعی آنان و کمرنگ شدن حضورشان در جامعه می شود.

متاسفانه در حال حاضر بدلیل گسترش شبکه های ماهواره و دنیای مد بسیاری از انتظارات جامعه و البته قشر جوان از دختران بر اساس امکانات و تسهیلات آنها نیست و از طرفی دیگر دختران نیز می خواهند خود را به شکل مطلوب نمایان کنند در نتیجه ممکن است دست به اقدامات و رفتارهایی بزنند که باعث بروز برخی مشکلات روحی و اجتماعی نظیر سردرگمی و گم کردن نقش خود در اجتماع شوند.

نگاهی که هم اکنون نسبت به دختران در جامعه ما وجود دارد از نوعی نگاه های سلیقه ای افراد نسبت به آنها نشات می گیرد که این امر مشکلاتی روحی و روانی زیادی را برای دختران جامعه ما ایجاد می کند و شاید بتوان گفت با پیدا بودن صورت در اجتماع زمینه این حساسیت ها بیشتر شده، لازم است با آموزش خانواده ها و جامعه از طریق وسایل ارتباط جمعی این نوع نگاه سلیقه ای به جنسیت افراد از بین رفته و با حذف رفتارهای مخرب، زمینه های اعتلا و دسترسی به اهداف مطلوب برای آنها مسیر شود.
دکتر حسن ضیاءالدینی افسردگی را شایع ترین مشکلات روحی و روانی دختران نوجوان و جوان ایرانی دانست و گفت: متاسفانه با توجه به انواع تغییرات فرهنگی، به طبع دختران جامعه ما نیز با انواعی از چالش های روحی و روانی درگیر هستند که در حال حاضر، افسردگی بین دختران شایع ترین مسائلی است که از لحاظ روانپزشکی آنها را دچار مشکل کرده است که البته بر اساس تحقیقات صورت گرفته دختران و زنان در تمامی جوامع بیشتر از مردان با بیماری های روحی و روانی بخصوص افسردگی مواجه هستند اما شانس افسردگی در بین دختران در کشور ما به دلایل فرهنگی، کم توجهی، انتظارات نابجا و غیرمعقول بسیار شایع تر از جوامع دیگر است.

در پایان باید با قدری تامل اندیشه کنیم که این تغییر فرهنگ در جامعه، ایران اسلامی را به کدام سو خواهد کشاند و تا چه حدی می توانیم خودمان را وفق دهیم؟

ر. مرادی/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.