۱۶:۰۰ - دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

یک کارشناس رسانه؛

خانواده ها در برخورد با گوگل و شبکه های اجتماعی منفعل نباشند

سردرگمی ما و دوگانگی در این بخش بقدری زیاد است که از سویی شاهد فیلتر این شبکه ها برای عموم و از سوی دیگر استفاده تبلیغاتی برخی مسوولان ارشد در این فضاها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، به نقل از شبکه خبر اصفهان یک کارشناس رسانه با تاکید بر منفعل نبودن خانواده ها در برخورد با شبکه های اجتماعی تصریح کرد: بسیاری از افراد از هوشمندی بالای گوگل و کارکردهای آن اطلاع کافی ندارند.
محمود افشاری در جمع بسیجیان خواهر حوزه ۹ ناحیه امام صادق علیه السلام اصفهان خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه با نبود زیرساخت های کافی برای استفاده مردم از موتورهای جستجوی داخلی و امن، گوگل به راحتی پیشتازی می کند و مسوولان هم اقدامی نمی کنند.
وی با اشاره به سرعت و دقت گوگل در کسب و بازدهی انواع اطلاعات شخصی و عمومی تصریح کرد: گوگل امروزه در بیشتر زمینه های عمومی، اجتماعی و فرهنگی ورود کرده و از هر ابزاری حتی نقشه، عینک و ماشین برای اهداف خود استفاده می برد.
وی جستجوی محتوا را بیشترین میزان استفاده عمومی در ایران و سایر کشورها از این سرویس اینترنتی عنوان و اضافه کرد: اینکه این شرکت برای کشورمان بهره مندی از امکانات خود را به رایگان در اختیار کاربران ایرانی قرار می دهد جای سوال دارد و باید چرایی آن را فهمید و یافت.
این کارشناس رسانه و روزنامه نگار با اشاره به بی توجهی مسوولان به رهنمودها و هشدارهای دلسوزانه رهبر انقلاب درباره فرهنگ و فضای مجازی افزود: متاسفانه با گذشت سال های متمادی هنوز خبری از تحقق و فعالیت اینترنت ملی و موتور کارآمد جستجوی ایرانی نیست.
افشاری یکی از ضعف های انفعالی مسوولان را اقدام و خلاقیت دیرهنگام در مواجهه با پدیده های جدید اجتماعی و فنآوری های نوین برشمرد و اظهار کرد: همین عوامل باعث شده زمانی هم که به عنوان مثال شبکه موبایلی داخلی بعد از ورود شبکه های خارجی مانند وایبر طراحی می شود استقبالی از آنها صورت نگیرد و این شبکه ها راه با جایی نبرند.
وی با بیان این نکته که عمده شبکه های شناخته شده ای مانند فیس بوک، واتس آپ، توییتر، وایبر و تلگرام تحت سلطه رسانه ای و سرمایه داری غرب و صهیونیسم اداره می شوند تاکید کرد: سردرگمی ما و دوگانگی در این بخش بقدری زیاد است که از سویی شاهد فیلتر این شبکه ها برای عموم و از سوی دیگر استفاده تبلیغاتی برخی مسوولان ارشد در این فضاها هستیم.
افشاری تصریح کرد: شبکه های اجتماعی با آزادی عمل و اختیاراتی که در عالم مجازی در اختیار عموم و به خصوص جوانان قرار می دهند مورد استقبال آنان قرار می گیرند و لذا کاربران و والدین هنگام ورود به این شبکه ها باید دقت بیشتری داشته باشند.
روزنامه نگار و کارشناس مسائل رسانه ادامه داد: استفاده از شبکه های اجتماعی فقط جنبه سرگرمی نداشته و آموزش، همفکری و مشورت، انجام پروژه های گروهی، تحقیقات میدانی و حتی تبلیغات و بازاریابی می تواند دلیل استفاده از یک شبکه اجتماعی باشد.
به گفته این کارشناس، حقیقتی درباره این شبکه ها وجود دارد و آن اینکه اخیرا استعمارگران و استبداد غرب گرا با راه اندازی شبکه های اجتماعی گونا گون سعی در وارد ساختن هجمه های سنگین تهاجمات فرهنگی خودشان به خصوص بر پیکره کشورهای اسلامی دارند.
به اعتقاد وی، شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر، تانگو، وی چت، لاین و….تلاش می کنند تا با تاثیر بر ایدئولوژی افراد جامعه مورد هدف، به مرور زمان جهان بینی آنان را نیز مورد حمله قرار داده و با جایگزین کردن فرهنگ غربی و ضد دینی، فرهنگ غنی ایشان را در تزلزل و سقوط محض جای دهند.
وی خاطر نشان کرد: در زمان های گذشته اگر دختر و پسری از یک خانواده از خانه بیرون می رفتند والدین نگران شده و دلواپس فرزندان بودند اما در زمان حاضر با شیوه های جدید و هدفمند فرزندان و خانواده ها تحت حمله استبداد غرب وغرب گرایان لائیک هستند.
وی ادامه داد: امروزه فرزند خانواده در خانه و از طریق اینترنت و ماهواره و گوشی موبایل خود، می تواند در جهان سیر کرده و از خانواده خویش و دین و فرهنگ خود فاصله بگیرد.
افشاری افزود: شاید عده ای به ظاهر باسواد و تحصیلکرده ایراد وارد کرده و ترقی و پیشرفت و دهکده جهانی را مثال آورده و از مشارکت در این شبکه ها دفاع جانبدارانه کنند اما ای کاش از طریق این شبکه های نو ظهور آیات قرانی، احادیث و روایات پیامبران و ائمه اطهار حشر و نشر پیدا می کرد.
کارشناس رسانه بیان داشت: متاسفانه با بررسی و نگاهی علمی و حساب شده مشهود است که بیش از ۵۰ درصد از موجودیت این شبکه ها به طنزهای هدفدار، شوخی های بی معنی و عکس ها و فیلم های غیرمتعارف و ترانه های غربی وابسته است.
وی در بخش دیگر این نشست به سوالات خواهران بسیجی این دوره مقدماتی پاسخ داد.
چگونگی کار و آشنایی با اینترنت برای دور ماندن از آسیب های احتمالی بویژه از سوی گوگل، استفاده از موتورها و ایمیل های جایگزین گوگل و یاهو، آسیب های ماهواره و برخی شبکه های جدید موبایلی از مواردی بود که در پاسخ به سوالات حاضران مطرح شد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.