۰۹:۳۰ - جمعه ۰۵ تیر ۱۳۹۴

کنجکاوی و کسب لذت؛

مهمترین عوامل اعتیاد جوانان ایرانی

بسیاری از جوان ها و حتی پدر مادر ها فکر می کنند که دلیل اعتیاد فرد، اصرار دوستان بوده است در حالی که این مسئله تنها انگیزه سوء مصرف مواد در جوانان نیست.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه‌‏هاى مختلف مى‌گـردد.

سازمان ملل هر ساله 26 ژوئن را بعنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر انتخاب نموده است تا با این عمل آگاهی مردم را با مشکلاتی که مواد مخدر برای جوامع بوجود می‌آورد بالا ببرد.

سوء مصرف مواد به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی، درمانی و اجتماعی قرن حاضر شناخته شده است. اعتیاد نه تنها منجر به آسیب های شدید و عمیق جسمی و روانی در فرد معتاد می شود بلکه آسیب های اجتماعی مانند طلاق، بزهکاری و بیکاری را به دنبال دارد.

بسیاری از جوان ها و حتی پدر مادر ها فکر می کنند که دلیل اعتیاد فرد، اصرار دوستان بوده است در حالی که این مسئله تنها انگیزه سوء مصرف مواد در جوانان نیست. کنجکاوی، کسب لذت، تسکین درد، فراموش کردن مشکلات، شوخی و خنده، هیجان طلبی یا میل به خطر کردن، احساس بزرگ شدن، پیوستن به گروهی خاص و….. از جمله علل اعتیاد میلیون ها انسان در دنیا است.

مهمترین علل اعتیاد جوانان در ایران دو عامل کنجکاوی و کسب لذت است:

عوامل زمینه ساز:

  • عوامل فردی: فشارهای عصبی و بیماری های روحی- سن بحرانی (24- 16سال) – شخصیتهای خاص( مانند افراد خجالتی) – مشکلات جسمانی( برای تسکین درد) – عدم آگاهی از خطرات مصرف مواد مخدر و….
  • عوامل خانوادگی: (در خانواده های پر تنش روابط عاطفی بین اعضاء کاهش می یابد و احتمال گرایش به مواد مخدر و اعمال بزهکارانه بیشتر می گردد)
  • عوامل اجتماعی: در دسترس بودن مواد مخدر – زندگی در محله های آلوده – باور ها و آداب نادرست فرهنگی – ضعف فرهنگ مشاوره – مشکلات اقتصادی – دوستان ناباب و…
  • عوامل تحصیلی: بی علاقه بودن به مدرسه و شکست تحصیلی – داشتن همکلاسی ها یا دوستان معتاد – نداشتن دوست صمیمی – موقعیت های تنش زا در مدرسه مانند فشار بیش از حد معلم، امتحانات مشکل، رقابت شدید، ارتباط خشک و مستبدانه مدیر و مسئولان مدرسه و…- موقعیت جغرافیائی مدرسه ( وجود مدرسه در نواحی آلوده )- استفاده از گردشگاهها و مراکز تفرحی که امکان نظارت بر آنها کم است

اعتیاد یــک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فـــرد مـــعتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می‌‌گردد.

اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‌کن نخواهد شد، اما با اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آنرا به کنترل درآورد.

sunnatonline-2002

شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.