۱۲:۴۰ - سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

بنزین آزاد شد، یارانه نقدی حذف شد

یارانه به صنعت نرسید!

اقتصاد نفت زده ایران، پاشنه آشیلی به نام صادرات نفت برای ادامه حیات دارد که در پس آن تهدیدها و فشارهای خارجی، اختلاسها، رانتها و عدم پایداری اقتصاد شکل گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ با گران شدن بنزین، حذف یارانه ثروتمندا و آزاد پز شدن ۲۰درصد نانوایان، به همراه گران شدن گاز و برق، نه تنها کسری بودجه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها جبران خواهد شد که دولت میتواند برای جبران سایر کسریها از جمله یارانه تولید و عمل به منویات مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی، اقدامات لازم را انجام دهد.

با این وجود سیاست یکی به نعل و یکی به میخ همچنان ادامه دارد واثری از اجرای اقتصاد مقاومتی و اختصاص یارانه به صنعت و تولید وجود ندارد.

****داستان هزارو یک شب تولید
سهم ۳۰درصدی تولید از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، هنوز پرداخت نشده است.

نتیجه عدم اجرای کامل این قانون، فلج تولید، ریزش نیرو، کاهش ظرفیت تولید، از دست رفتن اشتغال، رشد نرخ بیکاری و در نهایت کاهش صادرات غیر نفتی و سرریز واردات اجناس بی کیفیت خارجی به داخل کشور بوده است.

اقتصاد نفت زده ایران، پاشنه آشیلی به نام صادرات نفت برای ادامه حیات دارد که در پس آن تهدیدها و فشارهای خارجی، اختلاسها، رانتها و عدم پایداری اقتصاد شکل گرفته است.

برای رفع این مشکل، اقتصاد مقاومتی و بلوکه کردن چاههای نفت باید اجرایی شود که در این خصوص باید تولید دوباره زنده شود.

طی سال اخیر، دولت حجم عظیم بودجه را روانه حوزه درمان کرده است که برای رفع مشکلات این حوزه، بودجه های کلانی لازم است و بنابراین نباید انتظار داشت که بخش کوچکی از بودجه ناشی از آزاد سازی قیمتها صرف تولید شود.

با این وحود دولت یازدهم از ابتدا وعده رونق تولید، حل مشکلات این حوزه و درنهایت اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها و اختصاص یارانه تولید را داده است، وعده ای که تاکنون محقق نشده و سال گذشته صدای اعتراض وزیر صنعت را بلند کرد که با انتقاد تند نوبخت مواجه شد.

***بودجه دادیم، ندادیم…
سهم بخش تولید از محل هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۱۳۹۳، ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما تا شهریور ماه به سنت سال‌های گذشته (پس از هدفمندی یارانه‌ها) خبری از پرداخت این یارانه به بخش تولید نشد. در شهریور ماه هیات وزیران مصوب کرد که مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای بخش تولید کنار گذاشته شود.

پس از تصویب این سهم برای یارانه تولید در شهریور ماه، اعلام شد که این یارانه به‌صورت یارانه سود تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد اما محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین نشست خبری خود در بهمن ماه، بیان کرد که پیگیری‌های این وزارتخانه برای تامین مالی یارانه تولید به جایی نرسیده و این وزارتخانه نیز همچنان منتظر تامین اعتبار برای پرداخت این یارانه به تولیدکنندگان است.

با این وجود چنین اتفاقی رخ نداد تا در کلانشهری همانند اصفهان که پیشانی صنعت کشور محسوب میشود، همچنان کاهش ظرفیت تولید، ریزش نیرو و حتی ادامه روند تعطیلی تولید ادامه یابد.

کار به جایی رسیده است که استاندار اصفهان برای حوزه تولید و صنعت اصفهان بر حفظ وضعیت و اشتغال موجود تاکید میکند.
نبود سرمایه گردش و از دست رفتن سرمایه گذاریهایی که طی سالیان گذشته در اصفهان انجام شده،به بزرگترین دغدغه صنعتگران اصفهانی تبدیل شده است.

***تصویب شد، تصویب نشد
بودجه مصوب سال گذشته پرداخت نشد ، هرچند که صنعتگران اعتقاد داشتند که حتی پرداخت این بودجه نیز نمیتواند دردی از مشکل صنعت و تولید را درمان کند.

با این وجود در جریان رسیدگی به بودجه۹۴در خصوص نحوه هزینه کرد ردیف های یارانه ای از محل بودجه عمومی مصوب شد تا مبلغ ۵۲ هزار میلیارد ریال در اجرای ماده هشت قانون هدفمند کردن یارانه برای کمک به بخش تولید در نظر گرفته شود.

مبلغی که تولید کنندگان اعلام کردند حتی کفاف تولید۵۰۰هزار خلال دندان را نیز نمیکند!

جالب اینجاست که با تصویب این مبلغ در اواسط اسفندماه سال گذشته، اما این عدد در سال جاری به نصف کاهش یافت!
۹خرداد سال جاری معاون صنایع وزیر صنعت با بیان اینکه برای بخش صنعت و معدن ۲ هزار میلیارد تومان یارانه در سال جاری پیشنهاد شده است، گفت: این موضوع هنوز به تصویب نهایی نرسیده و همچنان در حد پیشنهاد است.

صالحی‌نیا در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با وضعیت سهم بخش تولید از یارانه‌ها در سال ۹۴، اظهار داشت: برای نهایی شدن این موضوع کارگروهی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با حضور نماینده وزارت صنعت تشکیل و برای بخش صنعت و معدن ۲ هزار میلیارد تومان یارانه پیشنهاد شده است.

موضوع به اینجا ختم نشد و ۱۰خردادقائم مقام وزیر کار اعلام میکند که تلاش می‌شود تا یارانه ۶ میلیون نفر تا پایان سال حذف و منافع آن به اشتغال و تولید اختصاص یابد!

بخش جالب توجه مباحث یارانه ای در صحب نوبخت خلاصه میشود وقتی که ۶خرداد اعلام کرد که دولت طی ۲ ماه گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه به بخش تولید پرداخت کرده است.

***طلب۳۴هزار میلیاردی
رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت:طلب ۳۴ هزار میلیارد تومانی بخش تولید از دولت بابت هدفمندی یارانه هاست.

عبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان هزینه زیادی را برای فعالیت‌های اقتصادی خود پرداخت می کنند، اظهارداشت: دولت بر خلاف تمام تعهدات خود هنوز سهم تولید را از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دریافت نکرده و این موضوع در کنار افزایش قیمت حامل های انرژی مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است.

وی گفت: امیدوارم در سال ۹۴ بخشی از سهم تولید از قانون هدفمندی یارانه ها پرداخت شود.

رییس اتاق اصفهان ادامه داد: تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی امکان رقابت با کالاهای وارداتی ندارند و همین امر باعث می شود توسعه این بخش با کندی همراه شود.

****ناگهان رفع موانع تولید
قانون رفع موانع تولید بالاخره در اردیبهشت ماه ابلاغ شد و تا امروز تولید کنندگان در انتظار آیین نامه اجرایی آن هستند.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید مجلس ،با اشاره به رفع ایرادهای قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: این قانون از سوی رئیس مجلس به دولت برای اجرا ابلاغ شده است.

فولادگر با بیان اینکه این قانون ۶۰ ماده دارد تصریح کرد: در حال حاضر اوضاع تولید خوب نیست و امیدواریم این قانون بتواند مشکلات تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها و نیز معضلات موجود را مرتفع کند.

در شرایطی که بنگاههای اقتصادی با رکود و کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم میکنند، این قانون چگونه قرار است اجرا شود، گذشته از آنکه از این دست قوانین در ایران کم نیست که البته تاکنون اجرا نشده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.