۱۲:۱۲ - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

اقتصاد مقاومتی، اصفهان و صادرات غیر نفتی:

سرمایه های استان هرز می رود

در مقایسه با سال۹۲، اقلام و کالاهای صادراتی اصفهان کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد که این کاهش از نظر ارزش ۲۳ درصد و از نظر وزن ۴۲ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ قطب صنعت کشور، پیشانی صنایع دستی ایران، معادن بیشمار، فرشهای نفیس، پایتخت طلا، گیاهان دارویی، گردو، انواع صیفی و میوه، تولید بیشترین آجر در کشور و…..همه آن چیزی است که در اصفهان گرد آمده تا بتوان با تکیه برآن درب چاههای نفت را بست، اقتصاد مقاومتی را رو نق بخشید و صادرات غیر نفتی را افزایش داد.

هرچند تراز تجاری اصفهان در سال گذشته مثبت بوده و استان در جایگاه چهارم صادراتی کشور ایستاده اما این جایگاه در شان این همه دارایی و سرمایه نیست.

****در پله چهارم کشور
به گفته مدیرکل گمرک استان اصفهان، در ۱۰ ماه نخست سال گذشته، بیش از یک میلیارد و ۳۰۳ میلیون دلار کالا به وزن یک میلیون و ۷۱۵ هزار تن از گمرکات این استان صادر شده که سبب شده اصفهان در جایگاه چهارم صادراتی کشور جای گیرد.

این در شرایطی است که در مقایسه با سال۹۲، اقلام و کالاهای صادراتی اصفهان کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد که این کاهش از نظر ارزش ۲۳ درصد و از نظر وزن ۴۲ درصد بوده است.

همچنین در مدت زمان یاد شده،ارزش کالاهای وارد شده به استان اصفهان ۲۵۹ میلیون و ۶۳ هزار دلار را شامل می‌شود که ۵۱ هزار تن را در بر می‌گیرد.

این میزان از نظر ارزش یک درصد افزایش داشته اما از نظر وزن، ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد که بدین ترتیب تراز تجاری استان مثبت بوده است.

استاندار اصفهان علت کاهش میزان صادرات استان در سال گذشته را اینگونه توضیح میدهد:”سیستم جدیدی از سوی گمرکات کشور ایجاد شده که در این سیستم صادر کننده نیاز نیست مبدا صادرات خود را اعلام کند و در نتیجه صادراتی که از استان صورت می‌گیرد، در اعداد و ارقام قید نمی‌شود که مدیریت استان خواهان اصلاح این سیستم است تا استان‌ها با صادرات غیر نفتی در رقابت قرار گیرند.”

ضمن اینکه مشکلات ایجاد شده در کشورهای عراق و افغانستان وتغییر فاحش قیمت برخی از مواد اولیه و تولیدات از سومین دلایل کاهش صادرات استان بوده است.

به گفته زرگرپور، اصفهان در ارتباط با صادرات بدون گاز و مایعات گازی رتبه دوم و با احتساب این موارد رتبه ی چهارم را در کشور دارا است که این جایگاه برای استان، جایگاه ویژه‌ای است.

***صنایع دستی در چنگال قاچاق و بی توجهی
بسیاری از رشته های صنایع دستی اصفهان به مرحله انقراض رسیده و اساتیدش در کنج خانه بدون بیمه و درآمد روزگار میگذرانند.
آن تعداد از صنایع دستی که باقی مانده اند به علت افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگر، با رشد نرخ تولیدات و در نهایت رکود مواجه شده اند.

این افزایش قیمت و عدم حمایت باعث شده که رقابت پذیری هنرمندان اصفهانی در بازار جهانی کاهش یابد.
از دیگر سو با ورود کشورهایی همانند چین به بازار صنایع دستی چین و واردات یا قاچاق محصولات آنها به ایران و اصفهان که کیفیت و قیمت پایینی دارند، تولید کنندگان اصیل اصفهانی را با مشکل مواجه کرده اند.سوم صنایع دستی کشور مربوط به این استان است.”این را مدیر کل میراث فرهنگی استان میگوید.|

اللهیاری اعلام میکند که ۱۰ میلیارد ریال برای صادرات صنایع دستی اصفهان در نظر گرفته شده است

به گفته او اصفهان یکی از ۱۰ شهر برتر گردشگری دنیا به شمار می‌رود که اینها ظرفیت‌های عظیمی برای این استان به شمار می‌آید که می‌تواند در صنعت و اقتصاد کشور جایگاه ویژه‌ای را برای اصفهان به وجود آورد.
او وجود مشکل در حوزه صنایع دستی را میپذیرد و معتقد است که به دلیل مشکلات در حوزه صنایع دستی، این حوزه با وجود ظرفیت‌های زیاد نتوانسته در بازار جهانی شأن خود را به دست آورد و بنابراین نیازمند حمایت فعالان صنایع دستی بوده و مسئله بسته‌بندی و توجه به صادرات از نکات مورد توجه و اهمیت است.

***فرش چینی و بلژیکی زیرپای بازار ایران
اصفهان مهد نساجی ایران، اکنون کارخانجات پارچه بافی خود را به تدریج از دست میدهد.
زیر مجموعه این صنعت، فرش ماشینی است که با تغییر وضعیت پتروشیمی، مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های فرش ماشینی استان که در کاشان گرد هم آمده اند، در چنگال واسطه ها گرفتار آمده و همراه با مشکلاتیکه صنعت استان را درگیر کرد، فرش ماشینی هم دچار مشکل شد.
کاهش ظرفیت تولید، افزایش قیمت مواد اولیه و واردات فرش ماشینی ترک، بلژیک و چین، خاکستر نشینی تولید کنندگان را رقم زد.

فرش اصیل ایرانی که فرش دستباف اصفهانی نامش را پرآوازه کرده نیز دچار مشکلات عدیده ایست.
به تازگی فرش دستباف چینی وارد بازار شده که به طور حتم بر تولید و فروش آن موثر خواهد بود.

گران شدن مواد اولیه، دستمزد کارگر، استفاده از نقشه ها و رنگهای قدیمی ، افزایش رقبا در بازار جهانی، طولانی بودن روند تولید و عدم حمایت کافی از بافنده و تولید کننده، بازار فرش دستباف اصفهانی را به مخاطره انداخته است.

با این وجود سال گذشته صادرات فرش در اصفهان رقم قابل توجهی بوده است.
به گفتهمدیرکل گمرک استان اصفهان، در ۱۰ ماهه ارزش صادرات فرش از اصفهان ،حدود ۱۵۷ میلیون دلار بوده است.
با وجود زیرساختها و پتانسیل بافت فرش دستباف در استان و کشور اما سهم این محصول در صادرات غیرنفتی دو درصد است!

به گفته استاندار اصفهان،باید در جلسات کمیته فرش اصفهان با همت مسوولان مربوطه به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت به آسیب شناسی مسایل، مشکلات و دغدغه‌های فرش اصفهان پرداخته شود و موضوع احداث موزه فرش اصفهان در دستور کار مسوولان زیربط قرار گیرد.
زرگرپور توضیح میدهد که مشکلات صادرات، تولید و سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف از جمله فرش در حضور بخش خصوصی و دولت در کارگروه‌های کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر راهکارهای استانی در حال پیگیری است.

****پایتخت طلای ایران در گیر و دار مشکلات
تعداد کارگاههای ساخت و طراحان طلا در استان به همراه حجم طلای ساخته و توزیع شده در سطح کشور، نام اصفهان را به عنوان پایتخت طلای کشور ثبت کرده است.

با این وجود هنوز هم بحث قاچاق طلا از ترکیه و سایر کشورهای مطرح و فروش آن در بازارهای استان وجود دارد.

هرچند در مواردی دیده شده است که طلای ساخت اصفهان با نام ترکیه به فروش رسیده تا مزد ساخت بیشتری از مشتری دریافت شود.
تهیه شمش مورد نیاز از راه قاچاق به علت مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه واردات، همچنان در طی سالهای گذشته تاکنون ادامه داشته و دارد.
عدم د سترسی به ابزارآلات و ماشینهای جدید از کیفیت کار مصنوعات طلا کاسته و با وجود حضور طراحان در بازار طلا اما همچنان فقط کشورهای عربی خریدار طلای ایران هستند.

با حذف جایزه صادرات طلا در سالهای گذشته، صادرات طلا رو به افول گذاشت و بازار طلا با سیاست و بالا و پایین شدن قیمت دلار در هم آمیخت.

استاندار اصفهان اما خبر عجیبی میدهد:”بزودی صادرات طلا و فلزات گران‌بها را به ارزش یک میلیارد دلار خواهیم داشت .”

به گفته زرگرپور،زمینه این صادرات با پیگیری‌های مکرر از معاون اول رئیس جمهور و همچنین جلسات متعدد بین ۶ دستگاه ذی‌ربط فراهم شده و تجار و نهادهای فعال در زمینه طلا و جواهرات می‌توانند از این بستر به نحو مطلوبی استفاده نمایند.

میزان صادرات رسمی طلا و فلزات گران‌بها طی دو سال گذشته با بخشنامه بانک مرکزی متوقف شده و به صفر رسیده، در حالی که در سال‌های پیشین حدود ۹۵۰ میلیون دلار بوده است.

استاندار اصفهان از آمار دیگری رونمایی میکند:”با وجود این موضوع طبق آمار ۴۶ درصد صادرات فولاد کشور ، ۲۵ درصد فرش ماشینی و ۷۱ درصد از مصنوعات طلای کشور از استان اصفهان صورت می‌گیرد.”

****و سرانجام ..دلار!
آنچه که در یکی دو سال اخیر رونق نسبی صادرات را موجب شد، افزایش نرخ دلار متناسب با نرخ تورم بود.

شاید به همین دلیل است که وزرای اقتصاد و صنعت دولت به طور ضمنی با کاهش نرخ دلار مخالف بوده و قیمت دلار بانکی به آرامی به سمت دلار بازاری در حرکت است.

صادرات غیر نفتی به خصوص کالاهای صنعتی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در جامعه جوان ایران را بهبود ‌بخشیده و سبب کسب درآمدهای ارزی برای تامین نیازهای وارداتی در کشور می‌شود و همچنین ضریب تاثیرپذیری کشور از تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی که بواسطه تکیه بر اقتصاد نفتی بوجود می‌آید را کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.