۱۴:۰۳ - شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

کاخ سفید:

بازرسی‌های شدید، کارخانه‌های سانتریفیوژهای ایران را هم شامل می‌شود

سخنگوی کاخ سفید بازرسی‌ها از ایران تحت توافق هسته‌ای را «شدیدترین بازرسی‌های طول تاریخ» خواند و گفت این بازرسی‌ها کارخانه‌های سانتریفیوژ را هم شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه با بیان اینکه تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت حصول توافق نهایی تحت «شدیدترین بازرسی‌های طول تاریخ از برنامه هسته‌ای کشورها» قرار خواهند گرفت تصریح کرد دامنه این بازرسی‌ها به همین حد محدود نخواهند بود.

ارنست ایران را به داشتن سابقه‌ای طولانی از نقض توافقنامه‌های بین‌المللی متهم و اضافه کرد: «توافق هسته‌ای با ایران مبتنی بر اعتماد نخواهد بود».

وی بر همین اساس بازرسی‌های شدید از برنامه هسته‌ای ایران را محور هر گونه توافق عنوان کرد و در توضیح شدت این اقدامات گفت: «این بازرسی‌ها تنها به تأسیسات هسته‌ای ایران محدود نخواهند بود و سایر تأسیسات را هم در بر خواهند گرفت.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه به عنوان نمونه‌ای از این بازرسی‌هایی که از تأسیسات غیرهسته‌ای انجام خواهند شد به سرکشی به کارخانه‌هایی اشاره کرد که زمانی برای ساخت قطعات مورد استفاده در برنامه هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه گفت که کارخانه‌های ساخت سانتریفیوژ هم تحت بازرسی‌های سرزده قرار خواهند گرفت و اضافه کرد: «اینها نمونه‌هایی از مواردی هستند که نشان می‌دهند این بازرسی‌ها چقدر شدید هستند.»

این مقام آمریکایی در ادامه اضافه کرد واشنگتن انتظار ندارد با توافق هسته‌ای نگرانی‌های موجود درباره «رفتار ایران» برطرف شوند.

ارنست ایران را به ایفای «نقش‌ بی‌ثبات‌کننده در منطقه» متهم کرد و در اظهاراتی ادعا محور برای توضیح اهمیت توافق نهایی با ایران گفت که «ایران مسلح به سلاح اتمی» نقشی به مراتب خطرناک‌تر ایفا خواهد کرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را در راستای تلاش برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای می‌دانند اما ایران همواره قاطعانه این ادعاها را رد کرده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.