۱۱:۴۵ - سه شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

حسن شمشمادی خبرنگار اعزامی به سوریه:

دفاع از سوریه، دفاع از مرزهای کشور است/ داعش قبل از آنکه یک گروه نظامی باشد، یک تفکر است

شمشمادی خبرنگار ایرانی در سوریه گفت: در جنگ نیابتی سوریه بیش از “یکصد و بیست هزار ” نیروی از 85 کشور دنیا در سوریه و عراق برعلیه شیعه در حال جنگیدن هستند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، حسن شمشادی خبرنگار صدا و سیما در مدت چهار و نیم سال فعالیت خبری در سوریه تجربیات زیاد و ارزشمندی از این جنگ خانمان سوز دارد.

می شود در چهره و سخنانش اثرات دیدن صحنه های فجیح جنگ را دید. خسته است، انگار بودن در خط مقدمی که فاصله بودن و نبودن تنها یک لحظه و یک گلوله است معنای امنیت را برای او متفاوت کرده است. و معنی امنیت را خوب می فهمد.

با قاطعیت سخن می گوید و انتظارش دانستن واقعیات و درک آنها توسط مردم کشورش درباره آن چیزی است که در سوریه می گذرد.

وی در جمع نمازگزاران مسجد فاطمیه شاهین شهر ابتدا به تشریح مصالح اعتقادی و تاریخی حمایت همه جانبه ایران از سوریه پرداخت و گفت: دفاع از سوریه، دفاع از مرزهای کشور است، منتهی خط مقدم جنگ را کمی آن طرف تر شروع کرده ایم تا آتش جنگ، دامان کشور را نگیرد.

حسن شمشادی یاد آور شد: در سوریه جنگ نیابتی در حال انجام است. این بدان معناست که بیش از “یکصد و بیست هزار ” نیروی مسلح از 85 کشور دنیا در سوریه و عراق برعلیه شیعه در حال جنگیدن هستند.

خبرنگار کارکشته ایران در سوریه به انتقاد از “تفکر عدم حمایت از سوریه ” توسط ایران پرداخت و در جواب کسانی که می گویند، “اگر ایران می خواهد کمکی کند باید محدود به مرز های خودمان باشد” گفت: “یقین بدانید، اگر این نیروهای مسلح که هیچ مبنای دینی و انسانی ندارند فرصت پیدا کنند، به مزرهای ایران نیز وارد می شوند، کماینکه می خواستند وارد شوند و به نزدیکی های آن هم رسیدند.” در عین حال همین عزیزان وقتی داعش به 30 کیلومتری مرز های ایران رسید، سردار سلیمانی را خطاب قرار دادند و از او طلب کمک کردند و از آن پس بود که کمی فیتیله انتقادات به حمایت های ایران پایین کشیده شد و عده ای مبانی امنیتی سوریه و عراق را برای ایران درک کردند. این درحالی است که جنگ در سوریه بیش از 40 ماه بود که شروع شده بود و منتقدان تازه دیدند و متوجه عمق فاجعه شده و دریافتند که حرف های ما دروغ نبوده است.

هم اکنون بیش از 50 ماه از شروع نبرد 85 کشور دنیا با 120 هزار با ارتش سوریه می گذرد و در سرمای بی سابقه قرن گذشته سوریه، بیش از هفت میلیون نفر از خانواده های سوری مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. در این میان مرگ کودکان بر اثر سرما تنها گوشه ای از درد و رنج های ملت سوریه است.

در ادامه حسن شمشادی به همه سوالات حاضران پاسخ گفت. بخشی از مهمترین پرسش و پاسخ ها بدین شرح است.

  • چرا سوریه به حملات اسرائیل پاسخ نمی دهد.

50ماه جنگ، برای سوریه رمقی نگذاشته است که بخواهد با ورود به یک جنگ دیگر آن هم با این اوضاع سازمان ملل جنگ دیگری را آغاز کند.

  • آیا حماس همچنان از سوریه حمایت می کند.

متاسفانه برخی رهبران حماس در پی قدرت گرفتن داعش، بعد از 40 سال حمایت سوریه از حماس به سوریه خیانت کردند.

  • آیا ایران در نبرد با نیروهای متجاوز همراه سوریه تنها است.

خیر، ایران در صدر کشور های عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان حمایت های گوناگونی از دولت و ملت سوریه و عراق می کنند. اما ایران نیروی مستقیم نظامی به سوریه نمی فرستد و به مشاوره نظامی بسنده می کند.

  • داعش و عربستان و اسرائیل چه ارتباطی با هم دارند.

در خاطرات خانم کلینتن که در سال های اخیر چاپ شده علنا از تاسیس داعش توسط  آمریکا برای ایجاد جنگ بین مسلمان ها و از کار انداختن مقاومت حرف می زند.

  • روسیه و چین در این جنگ کجا ایستاده اند.

روسیه و چین همیشه به فکر منافع خود هستند، اگر امروز روسیه حمایت هایی از سوریه می کند، تنها به دلیل به رخ کشیدن خود به غزب است و به دست آوردن بازار آینده ای که با پیروزی سوریه از آن روسیه و چین خواهد شد. در حقیقت منافع سیاسی و اقتصادی مشوق حمایت های این دو کشور است که همیشه منفعت طلیبی صرف این دو کشور را نیز در پی داشت است. به طور کلی ما اتکایی به حمایت های ان ها نداریم. اما این مدت حمایت هایی از قبیل تامین سلاح به سوریه شده است.

  • تکلیف ما امروز چیست.

ببینید داعش قبل از آنکه یک گروه نظامی باشد، یک تفکر است، و ما باید قبل از هرچیز با این تفکر مبازره کنیم. در حقیقت اگر روی این تفکر کار شود ممکن است همین جا هم طرفدارانی پیدا کند. ما باید با روشنگری و ایجاد فضاهای گفتگو با حامیان این تفکر در صفحه های مجازی و … به گفتگو پرداخته و از نظر فکری در ابتدا این تفکر را مغلوب کنیم. تا دیگر مجالی برای عرض اندام نیابد. من نیز برای روشنگری آمده ام و دومین وظیفه ما آماده بودن است.

shemshadi 2

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.