۰۹:۰۰ - یکشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان:

نظارت و بازرسی بر نحوه تولید و عرضه مواد غذایی دو وظیفه اصلی شبکه بهداشت و درمان است

دکتر پارسا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه به مناسبت هفته سلامت سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه شاهین شهر بود.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، دکتر علی پارسا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته شاهین شهر، ضمن گرامیداشت هفته سلامت و تبریک ایام پرخیر و برکت ماه مبارک رجب، به تبیین شعار روز جهانی سلامت “ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره” و شعار هفته سلامت جمهوری اسلامی ایران “عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت” پرداخت.

وی سلامتی را یکی از بزرگترین نعمتهای الهی دانست و گفت: معمولا بهترین آرزوها و دعاها در حق خود و دیگران دعای سلامتی است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با طرح این حال این سوال، که  مسئول حفظ سلامتی هر فرد کیست؟ گفت: مسلما” اولین مسئول و بیشترین مسئولیت بر عهده  خود فرد است. چرا و چگونه ؟ چون هیچکس به اندازه خود فرد نمی تواند از سلامتی خودش مراقبت کند و این یعنی خود مراقبتی.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن ۵ بار فرمودند “ولا تتبعوا خطوات الشیطان” از فریب و نیرنگهای گام به گام شیطان پیروی نکنید. که دو جا خداوند این جمله را در رابطه با غذا سفارش کرده است و یقینا یکی از مهمترین عوامل نفوذ شیطان در انسانها برای لطمه زدن به سلامت روحی و معنوی انسان غذا است.

دکتر پارسا حلال و پاک و طیب بودن غذای انسان را دو شرط خداوند دانست و خاطر نشان کرد: پاک و طیب بودن غذا همان ایمنی غذا از مزرعه تا سفره است که در این خصوص همه افراد به نوعی مسئولیت دارند اعم از تولید، توزیع و مصرف کنندگان مواد غذایی یعنی همه مردم مسئولیت دارند.

وی رعایت تمیزی و پاکیزگی- نگهداری در دمای مناسب- پختن کامل غذا – آب و مواد اولیه سالم- جداسازی مواد غذایی خام از پخته را پنج نکته طلایی در ایمنی مواد غذایی مطرح کرد.

 پارسا نظارت و بازرسی بر نحوه تولید و عرضه مواد غذایی و آموزش به جامعه را دو وظیفه اصلی شبکه بهداشت و درمان عنوان کرد و افزود: شهروندان در صورت مشاهده تخلف بهداشتی می توانند با تلفن ۱۴۹۰ گزارشات تخلفات مواد غذایی را به گروه بهداشت محیط شبکه اطلاع دهند. و همچنین در خصوص آموزش نیز مراکز بهداشتی درمانی و پرسنل بهداشت آماده پاسخگویی به سئوالات شهروندان می باشند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان با بیان اینکه عزم دولت و وزارت بهداشت برای توسعه خدمات سلامت با اجرای طرح تحول نظام سلامت بویژه در پخش درمان از سال گذشته کاملا” جدی و راسخ است افزود: سال گذشته بیش از ۸۵درصد از یارانه سلامت بابت کاهش پرداختی و هزینه های مردم مصرف گردید و پرداختی از جیب مردم به کمتر از ۶درصد کاهش یافت که در این خصوص سه میلیارد تومان به دو بیمارستان گلدیس شاهین شهر و حضرت محمد (ص) میمه تخصیص یافت.

وی اضافه کرد: بخش بهداشت و اورژانس ۱۱۵ اولویت طرح تحول نظام سلامت در سال جاری که از روز گذشته در سطح کشور با توسعه خدمات سلامت در حاشیه شهر شروع شده است، از ابتدای خرداد در شاهین شهر و در منطقه گلدیس شروع و سپس منطقه خانه کارگر و در فاز بعدی نیز در شهرهای ۵۰-۲۰ هزارنفر یعنی شهر گز اجرا خواهد شد.

دکتر پارسا کمبود فضای ساختمانی مراکز بهداشتی و نامناسب بودن تجهیزات را از بزرگترین مشکلات شبکه بهداشت و درمان شهرستان بخصوص در شهر شاهین شهر مطرح کرد و افزود: در شاهین شهر طبق قانون بایستی ۱۰ ساختمان مرکز بهداشتی داشته باشیم که متاسفانه فقط ۴ ساختمان داریم (سرخوش –گلدیس- باستان و حاجی آباد) و بقیه مراکز بهداشتی یا استیجاری اند مثل مخابرات و رازی و خانه کارگر یا ادغام شده اند مثل ایثارگران و یا اصلا” راه اندازی نشده است.

وی پروژه های عمرانی در دست احداث شبکه بهداشت و درمان را به شرح ذیل عنوان کرد: طی ۹ ماه گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون تومان برای بازسازی و تعمیرات و بیش ار ۷۰۰ میلیون تومان برای تجهیزات مراکز بهداشتی و پایگاههای اورژانس هزینه کردیم و در سال ۹۴ نیز در ۱۸۰۰ متر مربع ۴ مرکز بهداشتی درمانی شامل(مسکن مهر- حاجی آباد- شهرک میلاد- گلدیس) و ۲ پایگاه اورژانس جدید (گرگاب و گلدیس) و همچنین در ۳۲۰۰ مترمربع پروژه های ساختمانی شامل ۵ مرکز بهداشتی و درمانی پایگاه اورژانس حافظ شمالی را جمعا با اعتباری بالغ بر ۳ میلیار تومان را تکمیل و به مجموعه فضاهای بهداشتی درمانی شهرستان بویژه شهر شاهین شهر افزوده خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان در پایان با اشاره به شایعاتی در خصوص آلودگی آب شرب مصرفی شهروندان گفت: با توجه به نظارت دقیق شبکه بهداشت به سیستم آب آشامیدنی با اطمینان می گویم که هیچگونه آلودگی در آب شرب شهرستان و حتی استان وجود ندارد و مردم عزیز در این خصوص به شایعات توجهی نکنند.

وی رعایت بهداشت فردی بخصوص شستشوی مرتب دستها و شستشو و ضدعفونی دقیق مواد غذایی بویژه سبزیجات را بهترین راه مقابله با بیماریهای میکروبی و گوارشی مطرح کرد.

همچنین بخوانید:

One Response to “نظارت و بازرسی بر نحوه تولید و عرضه مواد غذایی دو وظیفه اصلی شبکه بهداشت و درمان است”

  1. پیام بهار گفت:

    باسلام وخسته نباشید وب سایت حامیان مردمی دکترمحمود احمدی نژاد شروع بکار نمود مستدعی ایست ترتیبی اتخاذ نمائید تا این وب سایت در لیست پیوندهای آن وب سایت وزین قرار گیرد بعداز پیوند از طریق نظرات اطلاع دهید تا ماهم شمارو لینک نمائیدبه امید تولد دوباره بهار
    آدرس:http://payamebahar.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.