۱۷:۰۸ - شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

سعید زیبا کلام در دانشگاه اصفهان:

هیچ ضمانتی نیست که همه تحریم های علیه ایران لغو شود

سعید زیبا کلام در نشست «بررسی ابعاد سیاسی بیانیه لوزان» گفت: روحانی همواره می گوید که قرار ما در طی مذاکرات لغو همه تحریم های مالی و نفت است در حالی که در بیانیه آمده تنها تحریم های هسته ای آن هم بعد از راستی آزمایی آژانس تعلیق می شود.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ نشست «بررسی ابعاد سیاسی بیانیه لوزان» صبح امروز با حضور سعید زیبا کلام به همت بسیج دانشجویی دانشکده فیزیک و شیمی دانشگاه اصفهان در تالار صدر دانشکده اقتصاد این دانشگاه برگزار شد.

سعید زیبا کلام  در این نشست با اشاره به صرفا یک بیانیه بودن متن منتشر شده در لوزان گفت: در متن بیانیه آمده که سطح و ظرفیت غنی سازی  ومیزان ذخایر ایران برای دوره های زمانی مشخص محدود خواهد شد ولی در متن مشخص نشده که این دوره چه مدتیست؟ همچنین در ادامه متن آمده که تحقیق وتوسعه ی غنی سازی در ایران بر روی ماشین های سانتریفیوژ براساس یک جدول زمانی و سطح توافق شده انجام خواهد شد درحالی که زمان بندی آن مشخص نیست و متن مبهم است.

وی با استناد به سخنرانی محمد جواد ظریف در ۱۶ فروردین مبنی براین که آمریکایی ها آمدند و آنچه را که خودشان می خواستند گفتند که برخی از آن اظهار نظر ها در چرک نویس بود و برخی از آنها در تناقض با متن بود اظهار کرد: اگر متن توافق مورد قبول است چرا فکت شیت منتشر نمی کنید و اگر متن مورد توافق نیست چرا می گویید برخی از آن اظهار نظر ها در چرک نویس بود؟ و چرا با استناد به آن چرک نویس دارید قضاوت می کنید؟ پس معلوم است که متن چرک نویس وجود دارد و همچنین مورد توافق است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با نقد سخنان عباس عراقچی در ۱۵ فروردین مبنی بر این که ما به مدت ۱۰سال فعالیت های هسته ای خود را کندتر و محدودتر می کنیم افزود: این حرف به معنی وجود متن دیگری غیر از بیانه ی لوزان است چرا که در متن بیانیه صحبتی از ۱۰سال نیست.

زیبا کلام با تصریح بر موارد ذکر شده در بیانیه لوزان خاطر نشان کرد: توافق نامه ی لوزان ۷ بخش و ۴۳ ماده دارد که در ۳۰ ماده ی آن این گونه شروع می شود: ایران موافقت کرده است که…وتمام مواردی که ایران باید انجام دهد جزءبه جزءمشخص شده است.

وی با اشاره به لزوم لغو تحریم های شورای امنیت علیه ایران ابراز کرد: روحانی همواره می گوید که قرار ما در طی مذاکرات لغو همه تحریم های مالی و نفت است در حالی که در بیانیه آمده تنها تحریم های هسته ای آن هم بعد از راستی آزمایی آژانس تعلیق می شود؛ به این معنی که اگر راستی آزمایی شد و آن ها موافق بودند تازه تنها تحریم های هسته ای برداشته می شود و در مورد تحریم های دیگر اقدامی صورت نمی گیرد. همچنین در ماده ۳ بیانیه آمده نظام تحریم های مرتبط با هسته ای آمریکا و ایران برای قسمت اعظم معامله حفظ می شود و اوباما و کری و کوهن مدام می گویند ما با تحریم ها توانستیم ایران را وادار به انجام خواسته هایمان کنیم حال اگر برنامه هسته ای آن ها نیز تعلیق شود ما تحریم ها را لغو نمی کنیم!

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.