۱۳:۰۶ - سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

راه‌اندازی نخستین مرکز تخصصی سلامت مادر و کودک در اصفهان

مدیر طرح هزار‌ روزه سلامت مادر و کودک گفت: نخستین مرکز تخصصی سلامت مادر و کودک در کشور در اصفهان برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” مجید کوهی اصفهانی با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز تخصصی سلامت مادر و کودک در اصفهان در راستای اهداف و رسالت‌های فردی و سازمانی و همچنین سیاست‌های دولت و نیاز کشور اظهار کرد: این مرکز همزمان با آغاز هفته سلامت و به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر در اصفهان مورد اجرا قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در جامعه ما مسائل پزشکی و درمانی به صورت خوب انجام می‌شود اما مهم‌ترین معضل این است که این موارد به صورت جامع و کامل نیست و به صورت بخشی به آنها نگاه می‌شود.

مدیر طرح هزار‌ روزه سلامت مادر و کودک با تاکید بر اینکه موضوعات پزشکی و درمانی در جامعه ما به صورت تک‌نگری و جزئی‌نگری دیده می‌شود، تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این مرکز و طرح هزار روزه سلامت مادر و کودک این است که مسائل مادر و کودک با نگاه پیشگیرانه و در کنار یکدیگر و به صورت کلی و جامع مورد توجه قرار بگیرد و از نگاه تک بعدی و مقطعی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه مادر به عنوان ستون اصلی و کودک به عنوان آینده‌ساز به عنوان دو رکن اصلی جامعه هستند، ادامه داد: هزار روز نخست زندگی یعنی از انعقاد نطفه تا پایان دو سالگی که مهم‌ترین دوران شکل‌گیری شخصیت روانی، اجتماعی و جسمی کودک است، در کشور‌های پیشرفته در نهاد‌های دولتی و خصوصی و سازمان‌های بهداشتی و حمایتی بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی و یونیسف به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

کوهی اصفهانی با بیان اینکه نگاه ما این بود که تمام این موارد باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار بگیرند و باید به تمام نیاز‌های جسمی و روانی مادر و کودک در کنار یکدیگر نگاه شود، تاکید کرد: در تمام این سنین یک سنی وجود دارد که مهم‌ترین دوران برای کودک و مادر است.

وی افزود: دوران بارداری و شیر‌دهی به عنوان یکی از حساس‌ترین دوران زندگی مادر است و ما در این طرح به صورت ویژه به مادر توجه می‌کنیم و خلأ‌ها و نیاز‌های مادر را در این دوران به صورت جامع و کامل برطرف می‌کنیم.

 مدیر طرح هزار‌روزه سلامت مادر و کودک با اشاره به اینکه به واسطه سلامت مادر به سلامت کودک نیز توجه می‌شود و نیاز‌های کودک نیز در این دوران برطرف می‌شود، گفت: مراحل تحقیقات و پژوهشی این طرح بیش از یک‌سال و نیم به طول انجامید و همچنین از یک‌سال گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرای این پروژه به عنوان طرح هزار‌ روزه سلامت مادر و کودک آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه در این طرح هفت بخش مختلف در نظر گرفته شده است و هر کدام از این بخش‌ها توسط بهترین و مجرب‌ترین متخصصان استان مدیریت می‌شود، اظهار کرد: هر یک از این بخش‌ها یک تیم تخصصی تشکیل داده‌اند که به صورت دقیق وضعیت مادر و کودک را با نگاه پیشگیرانه برای حفظ و ارتقای سلامتی آنها تلاش می‌کنند.

کوهی اصفهانی ادامه داد: این مرکز در چهار حوزه آموزش، پیشگیری، چکاپ، پایش و درمان و نیز تحقیق و پژوهش فعالیت می‌کند.

منبع:فارس

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.