۰۷:۱۰ - جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

کارشناس واحد اطلاع رسانی داروها و سموم، معاونت غذا و دارو ؛

قرص های اعتیاد آوری که هم رده شیشه و اکستازی هستند

استفاده کوتاه مدت از این دارو منجر به نیاز بدن مصرف کننده به دوز های بالاتر این دارو یا مصرف دارو های سنگین تر و در برخی موارد استفاده از مواد مخدر می شود.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ مصرف ریتالین در کسانی که به آن وابسته شده‌اند گاهی تا ۲۰ عدد در روز هم می‌رسد، مصرف خودسرانه ریتالین در نهایت به اعتیاد به این دارو منجر شده و از طرفی با مصرف مداوم آن بدن به قرص مقاومت پیدا کرده و نیازمند داروی بیشتری می‌شود و باعث بروز عوارض عصبی مانند بیقراری‌های شدید می‌شود، و ترک مصرف این دارو بسیار پیچیده است. تغییرات ضربان قلب و فشار خون، تهوع، استفراغ جوش‌های پوستی و خارش پوست، کاهش وزن دردهای شکمی و مشکلات معده، بروز حالت‌های روان پریشی و علائم وابستگی به ریتالین و بروز افسردگی از علایم بعد از قطع مصرف است.

مقادیر بالای مصرف، حتی می‌تواند عوارض شبیه عوارض شیشه مانند احساس حرکت و جنبش حشرات زیر پوست، بروز حالت‌های پارانوئید، پرش عضلات و تشنج را در پی داشته و منجر به سکته مغزی شود همچنین چند مورد مرگ ناشی از مصرف بالای این دارو گزارش شده است. هر گونه تهیه، نگهداشت و عرضه داروی متیل فنیدات (ریتالین) خارج از شبکه توزیع و ضوابط ابلاغی سازمان غذا و دارو مطلقا ممنوع بوده و وزارت بهداشت به هیچ عنوان اصالت، سلامت، کیفیت و ایمنی فرآورده را تایید نمی کند و مصرف این دارو به صورت خارج شبکه و یا حتی سوء مصرف آن بدون تجویز پزشک باعث عوارض جبران ناپذیر و غیر قابل برگشت برای بیمار می شود. تحقیقات حاکی از آن است که قرص ریتالین خواصی شبیه آمفتامین دارد به طوریکه خیلی از دانشجویان به دلیل تاثیر آن در درمان خواب آلودگی در طول روز ، برای درس خواندن چند عدد از این قرص ها را مصرف می کنند.

در خصوص موضوع مطرح شده و آگاهی بیشتر از عوارض این دارو در دراز مدت نظرات دکتر مهنوش بنی طالبی، کارشناس واحد اطلاع رسانی داروها و سموم، معاونت غذا و دارو را جویا شده ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد.

داروی ریتالین برای درمان چه بیماریهایی است؟

ریتالین از دسته دارو های محرک مغزی است و برای درمان نارکولپسی، افسردگی، اختلالات رفتاری (اختلالات بیش فعالی و کم توجهی) استفاده می شود.

این دارو دارای اثرات مغزی ، عصبی است که در برخی از بیماریهای خاص اعصاب و روان استفاده می شود و بیشتر برای کودکان و نوجوانان تجویز می گردد، متأسفانه  طی سالهای اخیر مصرف داروی ریتالین (متیل فنیدیت) در بین دانشجویان  و دانش آموزان رواج یافته است.

 مصرف این قرص ها حتی استفاده کوتاه مدت خطر زا است و وابستگی ایجاد می کند؟

برخلاف تصور بسیاری از جوانان که گمان می کنند قرص های ریتالین بی خطر هستند و وابستگی ایجاد نمی کنند، حتی استفاده کوتاه مدت از این دارو منجر به نیاز بدن مصرف کننده به دوز های بالاتر این دارو یا مصرف دارو های سنگین تر و در برخی موارد استفاده از مواد مخدر می شود.

بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان تحت تأثیر تبلیغات غلط قرار می گیرند، اما مصرف این قرص ها میزان تمرکز افراد را در یادگیری افزایش نمی دهند بلکه عوارض جسمی و روانی بسیار شدیدی در فرد بر جای می گذارد.

فرد بعد از مدتی که قرص را به طور موقتی و برای موقعیت های خاص استفاده می کند به مرور زمان به این ماده اعتیاد پیدا می کند. این قرص ها هم رده مواد مخدر روانگردان مانند شیشه و اکستازی هستند و عوارض جسمی و روانی خطرناک بسیاری دارند. به دلیل اثراتی که این دارو بر مغز دارد، ترک آن به مراتب از ترک هروئین و شیشه هم دشوارتر است.

درخصوص عوارض این دارو شرح بفرمایید؟

شایع ترین عوارض مصرف خودسرانه این دارو بدون تجویز پزشک متخصص عبارتند از: عصبی شدن، بی خوابی، حالت تهوع و استفراغ، احساس سرگیجه و سردرد،کم خونی، خارش و جوش های پوستی، درد های شکمی و کاهش وزن، مشکلات معده، تغییرات ضربان قلب، آنژین، تغییرات فشار خون، سکته مغزی، تشنج، افسردگی، بروز حالت های روان پریشی و علائم وابستگی به ریتالین، لرزش و پرش عضلات، توهم، هذیان و سوء ظن.

مصرف این دارو در افراد سالم منجر به بروز انواع اختلالات روان پزشکی مانند روان پریشی، شروع اختلالات دو قطبی (اسکیزوفرنی)، افسردگی، اضطراب، عصبانیت و بی قراری می شود.

 بیدار ماندن طولانی دانشجویان با استفاده از قرص ریتالین به یادگیری آنها کمک می کند؟

مصرف این قرص درمیان قشر مشغول به تحصیل افزایش یافته و درایام امتحانات داروخانه ها متوجه مراجعه بالای دانشجویان می شوند، به همه دانش آموزان و دانشجویان توصیه می شود که شب امتحان خواب کافی داشته باشند. در صورتی که استراحت وجود نداشته باشد مغز نمی تواند اطلاعات را پردازش کند پس بیدار ماندن طولانی نمی تواند کمک زیادی به یادگیری در شب امتحان بکند.

متخصصان به صراحت اعلام می کنند ترک کردن مصرف قرص ریتالین بسیار سخت تر وپیچیده تر از سایر مواد مخدر است، جوانان با این تصور اشتباه که قرص ریتالین می تواند به تقویت حافظه آنها کمک کند و آنها را ساعات بیشتری در شب امتحان سرحال نگه دارد، به مصرف آن روی می آوردند این درحالی است که این تاثیرات کوتاه مدت است و در درازمدت به اثرات نامطلوبی مبدل خواهد شد.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.