۰۹:۴۵ - چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳

جنین،استرس مادر را می فهمد

چند تصویر به عنوان بخشی از یک مطالعه جدید نشان می‌دهد جنین‌ها چنانچه مادرشان نگران یا تحت فشار باشد، بیشتر صورت‌ هایشان را لمس می‌ کنند.

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین ناپژوهشگران می گویند جنین، اضطراب مادر را می‌ فهمد و سپس با لمس‌ کردن، در تلاش برای تسکین‌ دادن خود بر می‌ آید.

بزرگسالان، هنگام نگرانی، سرشان را در درون دستشان می‌ گیرند، اما جنین‌ ها فقط با یک دست، صورتشان را لمس می‌ کنند.

گرچه بررسی های گذشته نشان داده‌ بود جنین، استرس مادر را حس می‌ کند، این نخستین تحقیقی است که مدرکی تصویری دال بر این موضوع ارائه می‌ دهد.

«ندجا رایسلند»، از دانشگاه دورهم انگلیس، از 15 زن در حال مادر شدن، چهار بار در طول بارداری شان، اسکن‌ های فراصوت چهاربعدی گرفت. یک دستگاه چهاربعدی تصاویر گرفته ‌شده از زوایای مختلف را به یکدیگر می‌چسباند تا تصاویر سه‌ بعدی واضحی خلق کند. این تصاویر سپس روی یک ویدئو به عنوان بعد چهارم ضبط می‌ شود.

ویدئوها برای مشاهده این موضوع که چند وقت یک بار نوزادان صورتشان را لمس کردند، تحلیل شدند و در مجموع، هشت جنین دختر و پنج جنین پسر، 342 بار این عمل را صورت دادند.

در نهایت مشخص شد هر چه زنی نگران‌ تر بوده، جنین، بیشتر ابرویش را لمس کرد. جنین‌ها افزایش هورمون استرس به نام «کورتیزول» را که در بدن مادرانشان تولید می‌ شود، درک می‌کنند. بر اساس این مطالعه، جنین هایی که مادرشان تحت فشار بود بیشتر هنگام لمس‌ کردن صورتشان از دست چپ استفاده کردند. این امر، از آن جهت اهمیت دارد که اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی و همچنین اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی همگی در میان افراد چپ‌دست، فراگیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.