۱۴:۱۲ - سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

بین‌المللی‌ترین راهیان نور

برگزاری اردوهای راهیان نور عمری بیش از یک دهه دارد، اولین بار در نیمه دوم دهه 70 بود که بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد، جمعی از دانشجویان خود را در قالب اردوهایی در ایام عید نوروز به مناطق عملیاتی جنوب اعزام کرد، از آن روز هر سال شاهد رونق بیشتر حضور مردم در این مناطق و یادمان‌ها و زیارتگاه‌های مرتبط بوده‌ایم، اما امسال را شاید بتوان متفاوت‌ترین راهیان نور نامید؛ سالی که حضور زائران و مسافران خارجی بیش از گذشته به چشم آمد، تا آنجا که به گفته مدیر کمیته اعزام راهیان نور می‌توان از عبارت بین‌المللی‌ترین راهیان نور برای این رویداد در تعطیلات نوروز بهره برد.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” برگزاری اردوهای راهیان نور عمری بیش از یک دهه دارد، اولین بار در نیمه دوم دهه 70 بود که بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد، جمعی از دانشجویان خود را در قالب اردوهایی در ایام عید نوروز به مناطق عملیاتی جنوب اعزام کرد، از آن روز هر سال شاهد رونق بیشتر حضور مردم در این مناطق و یادمان‌ها و زیارتگاه‌های مرتبط بوده‌ایم، اما امسال را شاید بتوان متفاوت‌ترین راهیان نور نامید؛ سالی که حضور زائران و مسافران خارجی بیش از گذشته به چشم آمد، تا آنجا که به گفته مدیر کمیته اعزام راهیان نور می‌توان از عبارت بین‌المللی‌ترین راهیان نور برای این رویداد در تعطیلات نوروز بهره برد.

به گزارش جام‌جم، حرکت کاروان‌های راهیان نور به سمت مناطق عملیاتی هشت سال جنگ تحمیلی به صورت ساماندهی شده یا خودجوش از اواخر سال گذشته مانند هر سال شیب تندتری گرفت و در ایام نوروز به اوج خود رسید؛ کاروان‌هایی که روح‌الله حسین‌زاده، مسئول کمیته اعزام راهیان نور می‌گوید سه مقصد اصلی داشت؛ راهیان نور جنوب، غرب و دریایی که هفت استان عملیاتی یعنی خوزستان، هرمزگان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی را دربر می‌گرفت.

وقتی با حسین‌زاده آمار دو میلیون نفری را که سال گذشته اعلام شده بود، در میان می‌گذاریم، ابتدا تاکید می‌کند که هنوز آمار دقیقی برای اعلام وجود ندارد، اما توضیح می‌دهد: امسال ما صد هزار اسکان ـ شب داشتیم به عبارتی اگر یک ماه را در نظر بگیریم، قطعا آمار بسیار بیشتر از دو میلیون نفر خواهد بود.

او با اشاره به حضور اقشار مختلف مردم افزود: اعزام‌های ساماندهی شده دانش‌آموزی و دانشجویی همچنان ادامه خواهد داشت، اما امسال یکی از اتفاق های خوب حضور گسترده مردم با خودروهای شخصی در جمع راهیان نور بود که کاملا مورد توجه همه قرار گرفت.

البته صحبت‌های حسین‌زاده در حالی است که پیش از این احمد رحیمی‌زاده، مدیر روابط عمومی ستاد راهیان نور کشور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی راهیان نور به رشد 30 درصدی حضور مردم اشاره کرده و گفته بود: به صورت کلی امسال در زمینه کمیت و کیفیت حضور مردم در مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس رشد خوبی داشته است. این رشد حدود ۳۰ درصد برآورد می‌شود.

مهمانان خارجی از سراسر جهان

مهم‌ترین نکته‌ای که حسین‌زاده بیان کرد؛ شرکت چشمگیر چهره‌های غیرایرانی در راهیان نور امسال بود که باعث شد بتوان عنوان بین‌المللی‌ترین راهیان نور را به آن اطلاق کنیم.

نکته‌ای که احمد اسفندیاری، معاون بین‌الملل بسیج مستضعفین هم روی آن تاکید می‌کند. به گفته او، استقبال چشمگیر توریست‌های خارجی در بازدید از مناطق جنگی دوران دفاع مقدس غیرمنتظره بوده است.

احمد اسفندیاری از تلاش ویژه در این زمینه سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: مهمان‌هایی از کشورهای مختلف از جمله از اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، آلمان و کشورهای آسیایی و آفریقایی داشتیم که از مناطق جنگی بازدید کردند و در واقع اردوهای راهیان نور ابعاد بین‌المللی پررنگی یافته است.

او می‌افزاید: در مناطق مورد بازدید زیر‌ساخت‌های خوبی فراهم شده است و در سفر مسافران خارجی هم سعی داریم استانداردهای لازم را فراهم کنیم.

اسفندیاری از مسئولان می‌خواهد که در بعد بین‌المللی راهیان نور تلاش بیشتری شود و تاکید می‌کند: باید سازمان‌های بین‌المللی را درگیر کنیم و وزارت خارجه نیز در این راه یاریمان کند و سازمان‌هایی مثل فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این کار سهیم شوند.

زیارتگاه‌ها و یادمان‌ها

یکی از بخش‌های جالب حضور در اردوهای راهیان نور، بازدید از یادمان‌هاست که پیش از یادمان‌هایی همچون فتح‌المبین، چزابه، دهلاویه، اروند و طلائیه بسیار مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت.

در منطقه جنوب کشور ۲۰ یادمان دفاع مقدس احیا شده و توسط خادمان شهدا به زائران خدمات ارائه می‌کند. در یادمان‌های احیا شده فضاسازی محیطی انجام شده و راویان جنگ برای مردم روایت‌های جنگ و دفاع مقدس را بازگو می‌کنند. در این یادمان‌ها، خدمات بهداشتی و رفاهی نیز به مردم ارائه می‌شود.

امسال یک اتفاق ویژه یادمان یک بیمارستان صحرایی بود؛ بیمارستانی که در زمان جنگ با نام امام حسین(ع) پذیرای بسیاری از رزمندگان، جانبازان و شهدا بود و همه آنهایی که در هشت سال دوران دفاع مقدس حضور داشتند، این بیمارستان را دست‌کم در حد نام بخوبی به خاطر می‌آورند.

حسین‌زاده در این رابطه توضیح می‌دهد: این بیمارستان صحرایی در سال 1361 ابتدا به صورت سوله‌هایی با آهن و پلیت ساخته شد که بعدها و همزمان با عملیات کربلای 4، بیمارستانی بتنی در کنار آن احداث شد و به بهره‌برداری رسید. بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) به گونه‌ای مجهز شده بود که دارای رادیولوژی، بانک خون، هشت اتاق عمل، 25 تخت اورژانس برای مجروحان عادی و 20 تخت اورژانس برای مصدومان شیمیایی، داروخانه، بخش ICU و آزمایشگاه بود.

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.