۱۱:۰۰ - پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴

کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی اصفهان:

روز طبیعت را به روز مرگ طبیعت تبدیل نکنیم

در دامنه زاگرسی هنوز دمایی که برای رشد و نمو گونه های مرتعی، دارویی و گیاهی مطلوب باشد مهیا نشده است. بسیاری از گونه هایی گیاهی که با بارندگی ها در این فصل می رویند از گونه های نادر محسوب می شوند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز، کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از مردم و گردشگران نوروزی خواست روز طبیعت را به روز مرگ و نابودی طبیعت تبدیل نکنند.

علی حسین بهرامیان با اشاره به تازگی و طراوت طبیعت بهاری بویژه با وجود بارندگی های متعدد ابتدای سال جاری در مناطق مختلف استان اصفهان تصریح کرد: بهار فصل روییدن دوباره طبیعت است و از بین بردن طبیعت در این فصل تبعات جبران ناپذیری دارد.

وی با اشاره به روایات و احادیث متعدد در دین اسلام در پاسداشت طبیعت افزود: بسیاری از گونه هایی گیاهی که با بارندگی ها در این فصل می رویند از گونه های نادر و حتی روبه انقراض محسوب می شوند.

DSC_0061

به گفته این مسوول، حفاظت از منابع طبیعی در حقیقت حمایت از نسل های آینده ای است که می خواهند روز طبیعت خود را در طبیعت سالم، غنی و سبز و خرم سپری کنند

بهرامیان با بیان اینکه  برخی مناطق استان مانند فریدونشهر، سمیرم و دهاقان جزو حوزه زاگرسی محسوب می شوند،گفت: وضعیت اقلیم در سال جاری به گونه ای است که در دامنه زاگرسی هنوز دمایی که برای رشد و نمو گونه های مرتعی، دارویی و گیاهی مطلوب باشد مهیا نشده است.

کارشناس ارشد اداره استعداد یابی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان عامل اصلی این موضوع را نوسانات دمایی در فروردین ماه برشمرد و افزود: در این مدت گیاهان به بذر ننشسته اند و پیاده روی روی این بسترها موجب تخریب و به قهقرا کشیده شدن این گونه ها می شود.

به گفته وی، برخی از گونه های گیاهی کمیاب و نادر کشور که در حال انقراض هستند فقط در این مناطق زاگرسی بویژه در مناطق جنوبی استان و سمیرم دیده شده است.

بهرامیان از مردم و مسافران نوروزی خواست هر گونه تعلیف دام زودهنگام در مراتع، بوته کنی،تخریب و آتش سوزی عرصه های طبیعی را به شماره رایگان و سراسری ۰۹۶۹۶ اطلاع دهند.

وی یادآور شد: بهترین هدیه ما در این روز به طبیعت نگهداری و تلاش برای هر چه زیباترکردن آن است و این مهم تنها را اراده مردم عزیز محقق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.