شاهین پرس

روز طبیعت را به روز مرگ طبیعت تبدیل نکنیم

کدخبر: 30278
۱۳ فروردین ۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۰۰ قبل از ظهر

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز، کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از مردم و گردشگران نوروزی خواست روز طبیعت را به روز مرگ و نابودی طبیعت تبدیل نکنند.

علی حسین بهرامیان با اشاره به تازگی و طراوت طبیعت بهاری بویژه با وجود بارندگی های متعدد ابتدای سال جاری در مناطق مختلف استان اصفهان تصریح کرد: بهار فصل روییدن دوباره طبیعت است و از بین بردن طبیعت در این فصل تبعات جبران ناپذیری دارد.

وی با اشاره به روایات و احادیث متعدد در دین اسلام در پاسداشت طبیعت افزود: بسیاری از گونه هایی گیاهی که با بارندگی ها در این فصل می رویند از گونه های نادر و حتی روبه انقراض محسوب می شوند.

DSC_0061

به گفته این مسوول، حفاظت از منابع طبیعی در حقیقت حمایت از نسل های آینده ای است که می خواهند روز طبیعت خود را در طبیعت سالم، غنی و سبز و خرم سپری کنند

بهرامیان با بیان اینکه  برخی مناطق استان مانند فریدونشهر، سمیرم و دهاقان جزو حوزه زاگرسی محسوب می شوند،گفت: وضعیت اقلیم در سال جاری به گونه ای است که در دامنه زاگرسی هنوز دمایی که برای رشد و نمو گونه های مرتعی، دارویی و گیاهی مطلوب باشد مهیا نشده است.

کارشناس ارشد اداره استعداد یابی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان عامل اصلی این موضوع را نوسانات دمایی در فروردین ماه برشمرد و افزود: در این مدت گیاهان به بذر ننشسته اند و پیاده روی روی این بسترها موجب تخریب و به قهقرا کشیده شدن این گونه ها می شود.

به گفته وی، برخی از گونه های گیاهی کمیاب و نادر کشور که در حال انقراض هستند فقط در این مناطق زاگرسی بویژه در مناطق جنوبی استان و سمیرم دیده شده است.

بهرامیان از مردم و مسافران نوروزی خواست هر گونه تعلیف دام زودهنگام در مراتع، بوته کنی،تخریب و آتش سوزی عرصه های طبیعی را به شماره رایگان و سراسری ۰۹۶۹۶ اطلاع دهند.

وی یادآور شد: بهترین هدیه ما در این روز به طبیعت نگهداری و تلاش برای هر چه زیباترکردن آن است و این مهم تنها را اراده مردم عزیز محقق می شود.