۱۵:۱۰ - سه شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

نامه بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ به روحانی:

خواسته ملت لغو یکجا و یک مرحله‌ای تحریم هاست/ لازمه‌ تحقق همدلی و همزبانی، شفافیت است

تشکل‌های بسیجی 8 دانشگاه بزرگ کشور اعلام کردند: مهمترین خواسته ملت ما در قبال توافق در مذاکرات این است که همه تحریم‌ها یک‌جا و در یک مرحله لغو شوند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” تشکل‌های بسیجی 8 دانشگاه بزرگ کشور در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیرامون مذاکرات که هم اکنون در لوزان سوئیس در جریان است، اعلام کردند:  مهمترین خواسته ملت ما در قبال توافق در مذاکرات این است که  که همه تحریم‌ها به یکباره آن هم در یک مرحله لغو شوند.

در ابتدای این نامه ضمن قدردانی از زحمات تیم مذاکره کننده و رئیس جمهور خطاب به روحانی آمده است: می‌دانیم و برکسی پوشیده نیست که دولت و ملت ما در لحظات حساسی به سر می‌برد و اخبار واصله حاکی از نزدیک شدن مذاکرات به لحظات تعیین کننده و سرنوشت ساز است. آنچه که همه مردم ایران و دولت محترم انتظار دارد، رقم خوردن توافقی خوب برای کشور عزیزمان، ایران اسلامی است. ما دانشجویان هشت دانشگاه بزرگ کشور در این میان با توجه به مذاکرات در حال انجام برخود واجب دیدیم که نکاتی را متذکر شویم. نکاتی که لازمه رسیدن به یک توافق خوب است. نکاتی که بدون آنها این توافق تامین کننده نیازها و انتظارات ملت بصیر و غیور ایران نخواهد بود. نکاتی که بدون آنها رسیدن به یک توافق خوب غیرممکن خواهد بود و یا راه رسیدن به آن را بسیار طولانی و غیر ممکن خواهد کرد.

این تشکل‌های دانشجویی بسیجی در ادامه یادآوری کرده اند: مهمترین خواسته ملت ما در قبال این توافق این است که همه تحریم‌ها به یکباره لغو شود. این تحریم‌ها بخصوص باید شامل همه تحریم‌های بانکی و نفتی باشد. بدیهی است که تعلیق به جای لغو قابل قبول نیست.  تاکید میشود که همه تحریم‌ها باید برداشته شود، یعنی همه‌ تحریم‌های دولت آمریکا، کنگره آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا و نه بخشی از آنها. باید یاد آور شد که نماینده آمریکا در مذاکرات نماینده همه بخش‌های آمریکاست نه فقط دولت. همانطور که خواسته ملت غیور ایران است، این مذاکرات صرفا مربوط به مساله هسته‌ای‌ است، شامل هیچ موضوع دیگری نمی‌شود. لذا پرداختن به امور دیگر و هر امری که باعث باز شدن باب مذاکره بر موضوعات دیگر شود جزو خطوط قرمز است. از این جمله است: گنجاندن و منوط کردن بخشی از تعهدات طرف مقابل به همکاری ایران در بحث PMD و تسلیحات موشکی.

در ادامه این بیانیه آمده است: رعایت اصل برگشت پذیری در تعهدات ایران. ایران باید بتواند هر زمان که ناعهدی و عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش را دید و تصمیم گرفت، به وضعیت قبل از توافق ژنو 2013 بازگردد. در انجام تعهدات طرف مقابل بخصوص در تهیه جدول زمانی باید این نکته مهم در نظر گرفته شود که جمهوری اسلامی ایران تا پیش از این تقریبا اکثر کارهای مهم در راستای رفع نگرانی های طرف مقابل از قبیل توقف غنی سازی 20 درصد و نابود ساختن کلیه اورانیوم‌های 20 درصد را انجام داده است. این در حالیست که طرف مقابل اقدام مهم و متناسبی انجام نداده است. بنابراین سخن آنها مبنی بر اینکه در هر مرحله، اقدام آنها باید با اقدامی از طرف ایران همزمان و متناسب شود، پذیرفته نیست.

بسیج دانشجویی دانشگاه های بزرگ کشور در بیانیه خود خاطرنشان کرده اند:«یکی از مهمترین ویژگی‌های توافق خوب این است که طرف مقابل باید در قطعنامه‌ای در شورای امنیت کلیه تحریم‌های قبلی را لغو کند. این کار در کنار اصل بازگشت پذیری، جلوی نقض تعهدات و بازی‌های سیاسی طرف آمریکایی و متحدان آن را خواهد گرفت. از خطوط قرمز دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه را به رسمیت نشناخته چرا که آنها را غیر منطقی دانسته است. بنابراین باید از هرکاری که باعث به رسمیت شناختن آنها و بهانه دادن به دست دشمنان برای القای غیرصلح آمیز بودن برنامه‌ی هسته ای ایران شود، اجتناب کرد. از جمله‌ این موارد آوردن بخشی از توافق جامع یا همه‌ی آن ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد است. مساله دیگر اینکه انجام و اجرای تعهدات به هیچ وجه نباید در بازه ای بلند مدت و چند ساله تعریف شود؛ چرا که طولانی شدن دوره اعتمادسازی موجب خسران هر چه بیشتر کشور می‌شود.»

این تشکل‌های بسیجی در ادامه یادآور شده اند: از آنجا که ذات هر صنعتی پیشرفت است، هیچ محدودیتی نباید شامل تحقیق و توسعه شود از جمله نباید محدودیتی متوجه صنعتی شدن نسل‌های جدید سانتریفیوژ شود. همچنین اشتباهات سابق همچون محدود کردن تحقیق و توسعه به فعالیتهای جاری نباید صورت گیرد. مساله مهم دیگر یک مرحله‌ای بودن توافق است. چرا که در تجربه توافق ژنو هم دیدیم که این امر فقط و فقط باعث ازدیاد کلمات مبهم و دارای چند تفسیر و بازیهای طرف آمریکایی و خدشه به حقوق ملت ایران می‌شود.

این بیانیه می افزاید: «بنابراین تغییر نام توافق به تفاهم سیاسی و یا چارچوب سیاسی و موکول کردن مواردی از توافق به مراحل بعدی، اصل موضوع را عوض نخواهد کرد. از جمله‌ این موارد می‌توان به تهیه پیوست (شامل جزئیات) که مشخص کننده روند اجراست، اشاره کرد. یاد آور می‌شود که تیم مذاکره کننده، نمایندگان ملتی غیورند نه حزب و افرادی خاص. بنابراین باید گفت اگر عجله‌ای برای رسیدن به یک توافق در کار است، این امر نادرست و مخالف اصول منطقی است.»

در پایان این بیانیه آمده است: لازمه‌ تحقق همدلی و همزبانی، شفافیت است. این بدان معناست که عدم اعلام و انتشار توافق و یا انتشار و ترجمه ناقص و نادرست آن، همچنین عدم پاسخگویی به سوالات و حضور در محافل دانشجویی و مردمی، مانند آنچه در گذشته اتفاق افتاده هیچ کمکی به تحقق همدلی و همزبانی نخواهد کرد و حتی به خلاف آن تبدیل خواهد شد. لذا از دولت محترم انتظار ایجاد هرچه بیشتر شفافیت است. در اینجا لازم است که اشاره کنیم ما دانشجویان همیشه و در همه حال وظیفه خود را رصد و پیگیری مسائل کشور، پرسش و مطالبه از مسئولین و آگاه سازی مردم دانسته و می‌دانیم.

این نامه به امضای بسیج دانشجویی دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت، تهران، خواجه نصیر، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، امام صادق(ع) و امیرکبیر رسیده است.

منبع:فارس

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.