۱۲:۰۳ - دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲

جاذبه های گردشگری ایران

دریاچه ی زریوار

نام زریوار یادگاری است از زبان پهلوی که قبل از اسلام در منطقه متداول بوده و مردم به آن تکلم می‌کردند.

دریاچه زریوار (زریبار، زره‌وار)، نام زریوار یادگاری است از زبان پهلوی که قبل از اسلام در منطقه متداول بوده و مردم به آن تکلم می‌کردند.

زریوار از زیباترین منابع طبیعی کردستان به‌شمار می‌رود. آب دریاچه از چشمه‌های جوشان کف آن تأمین می‌شود. عرض دریاچه حدود 2 کیلومتر، طول آن 5/4 کیلومتر و مساحت آن 720 هکتار است. عمق دریاچه هنگام بالا بودن سطح آب به‌طور متوسط 4/5 متر و در بعضی نقاط 18 متر و در زمان پایین بودن سطح آب (در تابستان) به 2/5 متر می‌رسد.

زریوار یا زریبار به واژه «زَری» به معنی دریاچه، دریا و پسوند «وار» به معنی کنار می‌باشد که روی هم رفته به معنی «دریاچه‌وار» یا «کنار دریا» است. این دریاچه در فاصله 2 کیلومتری غرب شهر مریوان و در ارتفاع 1285 متری در عمیق‌ترین نقطه جلگه‌ای از سطح دریا قرار گرفته است.

دریاچه زریوار شامل آبخیزهای پهناوری است که اکوسیستمی از پرندگان مهاجر و گونه‌های گیاهی و جانوری آبزی را دربر می‌گیرد. با توجه به کمیابی این نوع آبگیرها در ایران و به‌خصوص در کردستان، این دریاچه ارزش بوم‌شناختی و تفریحی بالایی دارد. در محیط اکوسیستم دریاچه، گونه‌های مختلف جانوران و ماهی‌ها و انواع پرندگان بومی و مهاجر مانند مرغابی، اردک، غاز، فلامینگو، پلیکان، آنقوت، اردک سبز، ماهی‌خوار و جانواری مانند سگ آبی زندگی می‌کنند.

دریاچه آب شیرین زریوار یکی از شاخص‌ترین مناطق ویژه و بکر گردشگری در استان کردستان و همچنین سطح کشور به‌شمار می‌رود و به همین دلیل با سرمایه‌گذاری اصولی در این منطقه می‌توان به بهترین شکل موجود از این پتانسیل استفاده نمود. ولی متأسفانه مشکلات زیست محیطی اعم از ورود فاضلاب روستاها و محلات اطراف به دریاچه و همچنین ایجاد چاه‌های غیرمجاز در مجاورت دریاچه و تغییرات آب و هوایی و …، به یک معضل و مانع جدی در جهت ترقی این مکان تبدیل شده است.

دریاچه زریوار

تصاویر زیبا از دریاچه زریوار

1  2  3  4

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.