۰۹:۱۹ - پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳

سابقه پول‌ کثیف در ستاد اصلاح‌طلبان

سابقه ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات را نیز می‌توان در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مشاهده کرد، وقتی که درآمدهای حاصل از دانشگاه آزاد در ستاد یکی از کاندیداهای انتخابات خرج می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” شروع حرف و حدیث‌ها در رابطه با «ورود پول کثیف در سیاست» از حرف‌های عبدالرضا رحمانی فضلی وزیرکشور بود. وقتی که وی در همایش تخصصی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: «بخشی از پول‌های به دست‌آمده از طریق موادمخدر و … در حوزه سیاست وارد می‌شود و افراد در قالب انتخابات و… به آن ورود می‌کنند، از این‌رو حوزه قدرت آلوده می‌شود و مردم در قالب دموکراسی، اختیار خود را به حاکمیتی تحت عنوان مجلس یا دولت می‌دهند».

سخنان وزیر کشور را تحریف کردند/ حدادعادل: وزیر کشور صرفا هشدار داده بود 

البته رحمانی فضلی پس از واکنش‌هایی که به اظهاراتش صورت گرفت می‌گوید حرفایش را تحریف کرده‌اند و فقط «هشدار» داده است که باید مواظب باشیم پول‌های کثیف وارد سیاست نشود. وزیر کشور دولت یازدهم در این رابطه گفت: «من به همه تذکر دادم که با توجه به اهمیت حوزه قدرت، باید مواظب باشیم تا دارندگان پول کثیف که به دنبال ساخت حاشیه امنی برای خود هستند، موفق نشوند».

غلامعلی حدادعادل نیز اظهارات وزیر کشور را نوعی «هشدار» عنوان می‌کند و در این زمینه می‌گوید: «وزیر کشور هشدار داده بودند نه اینکه این اتفاق افتاده است. وی گفت که اگر جلوی این تجارت کثیف گرفته نشود ممکن است پول از هر کجایی سر در بیاید، اما این به آن معنا نبوده که بگوید فضای سیاسی کشور ما آلوده به چنین امری است».

پس از این اظهارات، علی لاریجانی در صحن علنی مجلس به اظهارات وزیر کشور واکنش جدی نشان داد و گفت: «اخیراً یکی از وزرا دو بار مطلبی دال بر ورود پول‌های قاچاق به ساختار قدرت را مطرح کرده که سخن بنده این است که اگر اطلاعی از این‌چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده، اعلام کنند. این‌گونه مبهم حرف زدن چه فایده‌ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد؟ مگر مملکت قانون ندارد؟ اگر کسی از این‌گونه مسائل اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا رسیدگی شود».

یک روز بعد از اظهارات رئیس مجلس، عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران گفت: «من آقای لاریجانی را فردی منصف و در برخورد با این مسائل جدی می‌دانم ولی به نظر من اطلاعات درستی از سخنان من به ایشان نداده بودند و ایشان از اصل صحبت‌های من اطلاع نداشته و تصور کرده‌ بودند که من گفته‌ام انتخاباتی که به شکل‌گیری مجلس فعلی انجامیده، مشکل داشته است».

تفسیر فعالین و رسانه‌های اصلاح‌طلب از سخنان رحمانی فضلی با هدف رقیب زدایی

در حالی که وزیر کشور تأکید کرد «تاکنون انتخابات‌ها به پول‌های کثیف‌ آلوده نشده است و حرفش به معنای این نیست که مجلس شورای اسلامی فعلی با چنین شرایطی شکل نگرفته است»، روزنامه اصلاح‌طلب شرق در گزارشی سعی کرد این موضوع را به انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی ربط دهد. روزنامه شرق در شماره ۱۶ اسفندماه می‌نویسد: «این اظهارنظرها(سخنان وزیر کشور) پس از آن صورت می‌گیرد که محمد‌رضا رحیمی، معاون‌اول محمود احمدی‌نژاد، برای نخستین‌بار در نامه‌ای عنوان کرده بود که در انتخابات مجلس هشتم به ١٧٠نامزد انتخابات، پول نقد پرداخت شده و محمود احمدی‌نژاد، رییس ‌دولت وقت، در جریان امور بوده است».

پس از روزنامه شرق نیز روزنامه آرمان تیتر یک چاپ ۱۸ اسفندماه خود را به بحث پول‌های کثیف اختصاص داد و از گفته‌های اکبر ترکان استفاده کرد تا کارکرد صحبت‌های وزیر کشور را انتخاباتی جلوه دهد.

روزنامه آرمان امروز به نقل از مشاور ارشد رئیس جمهور هم نوشت: «با تشکیل ائتلاف‌های جدید، اسامی جدید و شعارهای جدید می‌خواهند بگویند ما آدم‌های گذشته نیستیم تا اینکه اقبالی از سوی مردم به سمت آن‌ها پیدا شود. اما فسادهای اقتصادی و ورود پول‌های کثیف به عرصه مدیریت و اقتصاد کشور را ما نباید فراموش کنیم. همین الان پول‌های کثیف و قاچاق بخشی از مدیریت کشور را درگیر کرده است ما نباید اجازه تکرار این امر را بدهیم. مسلما عده‌ای می‌خواهند در سال ۹۴ با پول‌های کثیف و بادآورده وارد بازی سیاسی شوند و البته ما هم سکوت نخواهیم کرد. سال ۹۴، سال افشای آن‌ها است».

1616406

ادعای روزنامه شرق در رابطه با ۱۷۰ نماینده‌ مجلسی که از تیم رحیمی پول دریافت کرده‌اند بارها رد شده است و اخیرا نیز لاله افتخاری و زهره الهیان در گفتگوهای جداگانه‌ای این مسئله را تکذیب کردند از سوی دیگر پزشکیان و موید حسینی 2 نماینده اصلاح طلب مجلس هم در نامه ای به آملی لاریجانی ضمن زیر سوال بردن اصالت این لیست، از قاضی القضات خواستند با عاملان انتشار آن برخورد کند، اما روزنامه شرق و برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به خبری که وجهه رسمی پیدا نکرد و فقط در شبکه‌های مجازی و برخی رسانه‌های غیررسمی منتشر شد، استناد می‌کنند تا در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، از حرف‌های وزیر کشور استفاده‌ای انتخاباتی کرده و «رقیب‌زدایی» را در فضای رقابت انتخاباتی دنبال کنند.

در همین زمینه محسن رهامی عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان که این روزها مشغول ساماندهی اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال آینده است نیز در ادامه این راهبرد اصلاح‌طلبان از حرف‌های وزیر کشور استفاده انتخاباتی کرده و می‌گوید: «همین الان خرج کردن پول‌های کثیف در برخی از شهرستان‌ها شروع شده است. باید با جدیت بیشتری به این مسائل نگاه کنیم، کسانی که با رحیمی همراهی کردند صلاحیت نمایندگی را ندارند، آنهایی که با منابع غیرقانونی وارد مجلس شدند و یا می‌خواهند وارد مجلس شوند صلاحیت نمایندگی ندارند. باید یک بار برای همیشه برخورد جدی شود تا کسی جرات نکند با پولشویی ودرآمدهای غیرقانونی راه خود را برای مجلس بازکند»

سابقه پول کثیف به ستاد انتخابات فتنه گران می‌رسد

همچنین اظهارات ترکان نیز همانطور که مشخص است با رویکرد انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری مطرح می‌شود، اظهاراتی که واکنش شخصیت‌های مختلف سیاسی را در پی داشت. در این راستا، لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران می‌گوید: «به نظر می‌رسد این آقایان هدف انتخاباتی دارند و می‌خواهند به هر روشی شده رقبای خود را تخریب کنند. مسلما این اقدامات یک استراتژی تخریب برای دخالت و مهندسی در انتخابات سال آتی است».

پرویز سروری، قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز در رابطه با اظهارات ترکان بیان می کند:«ما از آقای ترکان این سؤال را داریم چرا سال آینده؟ همین حالا بگویید. چرا می‌خواهید در زمان انتخابات این سخنان مطرح شود؟ از این رو این حرف‌ها سیاسی بوده و شائبه ورود دولت در انتخابات را دامن می‌زند».

البته سابقه ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات را نیز می‌توان در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مشاهده کرد، وقتی که درآمدهای حاصل از دانشگاه آزاد در ستاد یکی از کاندیداهای انتخابات خرج می‌شد، مسئله‌ای که عباس سلیمی‌نمین از منتقدان دانشگاه آزاد بارها بر آن تأکید کرد و در برنامه ای تلویزیونی نیز گفت: «جاسبی یکی از متخلفان فتنه ۸۸ بود که از پول دانشجویان برای کمک به افرادی خاص استفاده می کرد».

همچنین می‌توان از سند دیگری در رابطه با استفاده از پول‌های کثیف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ برای ستاد میرحسین موسوی نام برد؛ جایی که حسین امیدوار، مشاور عبدالله جاسبی و مدیرکل وقت تشکل‌های سیاسی دانشجویی دانشگاه آزاد طی صورتجلسه‌ای از اساتید و دانشجویان و تشکل‌های این دانشگاه می‌خواهد که در انتخابات ۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کنند؛ اما در آن دوره هیاهویی از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب مشاهده نشد.

منبع:مشرق نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.