۱۶:۱۵ - چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳

رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران:

راهبرد نظام سلطه در برابر ایران تحریم‌محور است/ نیاز ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی

فریدون عباسی با بیان اینکه دفاع از حقوق و منافع ملی فرصت است نه تهدید، اظهار کرد: همواره راهبرد نظام سلطه به خصوص آمریکا در برابر ایران تحریم‌محور است و چون آنها این ابزار را در دست دارند نباید به این موضوع ساده‌ بنگریم.

به گزارش پایگاه خبری “شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز,فریدون عباسی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به منظور برگزاری بیست و یکمین کنفرانس ملی هسته‌ای در دانشگاه اصفهان برگزار شده بود، با بیان این مطلب افزود: غربی‌ها همواره در طول سال‌های متمادی با بهانه‌‌های مختلف، حق ایران را در غنی‌سازی اورانیوم و انرژی هسته‌ای پایمال کرده‌اند.

**غرب موضوعی به عنوان هسته‌ای بودن را برای ایران قائل نبوده و نیست

وی با بیان اینکه غرب موضوعی به عنوان هسته‌ای بودن را برای ایران قائل نبوده و نیست، تصریح کرد: مذاکره روی تعداد سانتریفیوژها و ماشین‌های هسته‌ای بهانه‌سازی و بازی است.

عباسی ابراز کرد: در رابطه با حق غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها، تیم غربی بارها اعلام کرده است که موافق با انجام فعالیت‌های غنی‌سازی ایران نیستند و حتی اگر به مواضع غربی‌ها برگردیم آنها تذکر می دهند که نیاز ی به انرژی هسته‌ای ندارند چون دارای منابع گازی‌ هستند.

**آمریکا به مذاکره با ایران نیاز دارد

عباسی بیان کرد: همه باید آگاه باشیم که هرگز خود را سپر بلای آمریکایی ها قرار ندهیم و این موضوع باید بر همه مغرض باشد که بدانیم آمریکا به مذاکره با ایران نیاز دارد.

رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه ما باید مفاهیم درستی از موضوعات داخل کشور به غربی ها ارائه دهیم، خاطر نشان کرد: درک آنچه در کشور ما می گذرد برای آمریکاییها مهم است.

وی تاکید کرد: پذیرش شمشیر بالای سر در مذاکرات و عقب‌نشینی خطرناک است.

عباسی اضافه کرد: تشدید تحریم‌ها توسط تیم مذاکره‌کننده‌های غربی به واسطه درک ناصحیحی از شرایط درون ایران و مردم ایران است. آنها درک ناصحیحی از ایران دارند و به همین واسطه می خواهند با ما آنگونه که خودشان می خواهند رفتار کنند.

وی با اشاره به اینکه وحدت و اجماع مناسب بین نخبگان باید در زمینه راهبردی به وجود آید، افزود: باید افکار عمومی را قانع کنیم و اکنون دیگر نیازی به رفراندوم نیست. عدم پایبندی و نقض کردن تعهدات توسط طرف مقابل را باید آشکار کنیم تا آنها بدانند که با چه کشوری طرف هستند.

رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه شما انتقادهایی نسبت به برخی از فرافکنی‌ها یا انتقادهای رسانه‌ای داشته‌اید، خاطر نشان کرد: متأسفانه پیرامون آگاه‌سازی درباره فایده انرژی هسته‌ای در ایران و دستاوردهای حاصل از آن چه از سوی انجمن‌های هسته‌ای و چه از سوی دولت بسیار کم کار شده است و باید انجمن‌ها و سازمان های غیر دولتی با حمایت از دولت بیشتر به تبیین این دستاوردها بپردازند.

**نیاز ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی

وی فایده انرژی هسته‌ای را در دو موضوع عنوان کرد و ادامه داد: یکی استفاده از برق حاصله و دوم در امر پرتو پزشکی است که برای رسیدن به این دو دستاورد نیاز به غنی‌سازی است. به طور مثال در تشخیص و درمان در امر پزشکی نیاز به ایزوتوپ‌های خاص داریم که با رآکتورهای هسته‌ای حاصل می‌شود و برای داشتن این رآکتورها نیاز به حداقل غنی‌سازی ۲۰ درصد است.

**ما در کشور قصد خاصی برای تولید پلوتونیم به صورت مجزا نداشتیم و نداریم

عباسی در ادامه ضمن ابراز گله‌مندی نسبت به برخی از سخنان رییس فعلی سازمان انرژی اتمی گفت: ما در کشور قصد خاصی برای تولید پلوتونیم به صورت مجزا نداشتیم و نداریم. در تمام رآکتورهای هسته‌ای نیاز به این مواد داریم. به طور مثال؛ در رآکتور بوشهر و اراک پلوتونیم تولید می‌شود، اما نباید به نحوی در رسانه‌ها بیان کنیم که گویا قصد ما فقط تولید پلوتونیوم است.

رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در پاسخ به این سؤال که چرا اسم تفاهم‌نامه بسته‌شده در ژنو از سوی دولت برنامه اقدام مشترک نامگذاری می‌شود، ولی از سوی دیگر توافق‌نامه ژنو گزارش شده، گفت: تفاوت اسمی در این تفاهم‌نامه به نوعی تاکتیکی از سوی دولت برای فرار از مصوبات مجلس است، چرا که طبق قانون، هر مصوبه و توافقنامه بین‌المللی باید مورد تأیید نمایندگان مجلس باشد.

وی بیان کرد: هرگونه تحریم، تعلیق و محدودیت در پیشرفت فناوری کشور بسیار تأثیرگذار است، ما با وجود متخصصان آزاد اندیش در دنیا عرصه‌های تحریم را می‌توانیم دور زده و برای خود هموار سازیم، ولی در بخش تعلیق و پذیرش محدودیت‌هایی که با اراده و خاص خود است و یا حتی قبول نظارت‌هایی بیش از حد استاندارد، ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به خود و فناوری کشور وارد می‌کنیم.

عباسی در توضیح و تشریح نگرانی غرب از دستاوردهای هسته‌ای و ابراز مکرر نگرانی از سوی نمایندگان گروه ۱+۵ نسبت به ایران گفت: نگرانی غرب از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر رفتاری حاکمیت ایران نسبت به آمریکائیان است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اسلام در همه جای دنیا فراگیر شده است و این عامل نگرانی آمریکایی ها را بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: حاکمیت ایران از یک دوست خوب (رژیم گذشته) به یک دشمن قدر در مقابل آمریکا و نظام سلطه تبدیل شد و این امر باعث وجود نگرانی‌های غرب می‌شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به برخی از آشوب‌های قومی و مسائل مذهبی در ابتدای انقلاب اسلامی، همچنین کودتاهای نظامی، فرهنگی و رسانه‌ای علیه ایران در طول سال‌های گذشته توسط نظام سلطه ابراز کرد. هدف غرب از ترور دانشمندان هسته‌ای متوقف کردن چرخه هسته‌ای نبود، بلکه غرب به دنبال مرعوب کردن جامعه علمی ایران در زمینه هسته‌ای بود.

وی افزود: به دلیل آشنایی و پیوند عمیق جامعه ایرانی با فرهنگ شهادت، توطئه‌های دشمنان در زمینه ترور دانشمندان هسته‌ای جواب معکوس داد و ریشه درخت علم هسته‌ای را در ایران بیش از پیش مستحکم کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.