۲۱:۱۸ - دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳

اصفهان میزبان یازدهمین جشنواره روز ملی مهندسی؛

مهندسی، حلقه اتصال دانش و ثروت، فرصت ها و تهديد هاست

يازدهمين همايش روز ملي مهندسي با شعار”مهندسي،حلقه اتصال دانش و ثروت،فرصت ها و تهديد ها”در اتاق بازرگانی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری“شاهین نا“، پنجم اسفند ماه به مناسبت زادروز ریاضیدان، مهندس و دانشمند شهیر و برجسته کشور خواجه نصیر الدین طوسی، به عنوان روز مهندس نامگذاری شده است. به همین مناسبت یازده سال متوالی است که هر ساله در این روز جشنواره ای به منظور تجلیل از خدمات جامعه مهندسی به همت نظام ها و انجمن های مهندسی، نمایندگان وزارتخانه ها، سازمان مهندسی، سازمان ها و نهاد های دولتی و غیردولتی برگزار می شود و البته هر ساله سعی و تلاش بر این است که این مراسم گسترده تر، منسجم تر و باعظمتی درخور مهندسان و شایسته تر از سال قبل برگزار شود.

امسال نیز اتاق بازرگانی استان اصفهان در روزهای سوم و چهارم اسفند ماه سال جاری پذیرای يازدهمين همايش روز ملي مهندسي با شعار ” مهندسي، حلقه اتصال دانش و ثروت ، فرصت ها و تهديد ها ” بود. همچنین “مرکز تحقيقات مديريت ايرانيان” با حمايت وزارت صنعت، معدن و تجارت  استان اصفهان و همکاري انجمن هاي خدمات مهندسي استان هاي کشور و ساير ارگان ها و سازمان هاي فعال در عرصه مهندسي، وظیفه اجرای این همایش باشکوه را به عهده داشت.

یازدهمین همایش روز ملی مهندسی با هدف بررسی چالش های حوزه مهندسی و بهبود تعامل میان رشته های مختلف مهندسی با سخنرانی مهندسان خبره کشور و معرفی مهندسان و شرکت های مهندسی برگزیده برگزار شد.

مدیر عامل مرکز تحقیقات مدیریت ایرانیان،دبیر اجرایی این همایش بررسی نقش فعالیت های فنی مهندسی در توسعه پایدار، بهبود فضای کسب و کار، ضرورت توانمندسازی سازمان های فنی مهندسی، به کارگیری رویکردهای نوین مدیریت در ارتقای  ظرفیت و رقابت پذیری سازمان های فنی مهندسی و همچنین بررسی نقش حمایت های دولتی در توسعه یافتگی فعالیت های فنی مهندسی را از محورهای اصلی این همایش نام برد و ضمن اعلام برنامه تجلیل از مهندسان و سازمان های برتر در این همایش، از ایجاد فضایی برای تعامل مناسب مابین مهندسان و شرکت های فعال در بخش فنی مهندسی به عنوان هدف اصلی آن یاد کرد.

حمید رضا نصری گسترده تر شدن بعد علمی همایش حاضر را دلیل تفاوت آن با همایش های مشابه دانست و اظهار داشت: در این راستا فراخوان گسترده ای انجام و بیش از سی مقاله دریافت کردیم و این مقالات توسط کمیته داوری مورد بررسی قرار گرفته و چهار مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شد.

شایان ذکر است آقایان سیروس موتمن، کاظم آیت اللهی، مصطفی مهربد، عبدالمجید باباصفری، ناصر شایقی، پژمان سرایی، احسان فولادگر، مهدی تباشیری، حمید شیرانی، احمد رضا طاهری اصل، مجید عزتی مصلح و خانم ها شکوه السادات دوامی و مریم باباشاهی به عنوان مهندسان برتر استان معرفی شدند. همچنین مقاله های امیر رضا دهکردی و سمانه اسفندیاری رتبه های برتر را از آن خود کردند. گفتنی است از شرکت های مخابرات استان اصفهان، فولاد تکنیک، صفانیکو، رویال مبدل، مهندسین دانشمند، کویرخودرو سپاهان و طرح توسعه آراد، به عنوان شرکت های مهندسی برتر این همایش قدردانی شد.

نصری در بخش دیگری از سخنان خود این همایش را فرصتی برای تغییر رویکرد و مسیر حرکت جامعه مهندسی کشور در شرایط بحرانی دانست و همچنین شناسایی راهکارهای تعامل بیشتر میان جامعه مهندسی و اجرای سیستم های مهندسی در کشور را ضروری اعلام کرد و بیان کرد: خنثی کردن عملکرد یکدیگر که توسط برخی گروه های مهندسی در کشور انجام می شود بهره وری را به عنوان یکی از مزایای سیستم های مهندسی کاهش خواهد داد.

وی افزود: ایران وی جایگاه رتبه ششمی علمی جهان را از آن خود کرده و این در حالیست که از نظر آمار شاخص سهولت کسب و کار در رتبه 152 جهان قرار دارد و متأسفانه این حکایت از عدم تجاری سازی دانش و ایده ها دارد.

شایان ذکر است شعار مهندسی حلقه اتصال دانش و ثروت، فرصت ها و تهدیدها برای همایش امسال برهمین اساس برگزیده شده و اکنون نیز از جامعه مهندسی انتظار می رود رویکردی مهندس گونه را در تعاملات بین خود و نهادسازی ها به کار گیرند.

مدیر عامل مرکز تحقیقات مدیریت ایرانیان همچنین از برگزاری کارگاهی آموزشی به منظور ایجاد تعامل بیشتر مابین تشکل ها و انجمن های فعال در حوزه فنی مهندسی، در کنار این همایش و استقبال گرم حاضرین از این گردهم آیی و سخنرانی اندیشمندان و افراد مرتبط خبر داد و گفت: برآن شدیم تا بتوانیم در سال های آینده حرکت های گسترده تر و منسجم تری داشته باشیم.

گفتنی است نحوه ایجاد و بهبود فضای کسب و کار آن ها و چگونگی ایجاد و توسعه تعامل بین تشکل ها موضوع اصلی سخنرانی اندیشمندان و افراد مرتبط در این زمینه بود.

رییس انجمن خدمات فنی و مهندسی استان اصفهان ضمن اعلام روز مهندس به عنوان فرصتی برای متذکر شدن به مهندسان به منظور بهبود و توسعه رشته های مهندسی در کشور، از فاصله دار شدن عرصه کنونی کشور با روزهای اوج خود خبر داد و بیان کرد: تاریخ ایران سرشار از موفقیت های کم نظیر مهندسان ایرانی در معماری و صنعت است و باید دلایل عدم موفقیت مهندسان ایرانی در داخل کشور در چنین همایشی مورد بررسی قرار گیرد.

محمد ابکا با نام بردن چهار نوع شاخه مهندسی از جمله مهندسان نوآور، طراح، راهبر و پیشرو، مهندسان ایرانی خارج از کشور را افرادی به نام و مشهور در این زمینه ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه در داخل کشور شاهد این موفقیت نیستیم.

ابکا همچنین هدف از شکل گیری انجمن خدمات فنی و مهندسی را بررسی چالش های رشته های مهندسی و بهبود روابط و تعامل کارآمد میان آنها برشمرد و خاطرنشان ساخت: باید از طریق انجمن با ارتقا سطح دانش اعضا و پیگیری مطالبات آنها جایگاه فعالیت های مهندسی را بهبود بخشیم.

شایان ذکر است در پایان مراسم یازدهمین همایش روز ملی مهندسی ضمن تشکر و قدردانی ویژه از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، از انجمن خدمات مهندسی استان اصفهان به عنوان متولی اجرای همایش مذکور به مدت بیش از یک دهه، و بیش از چهل شرکت، تشکل و مجموعه یاری دهنده در اجرای این همایش تشکر و سپاسگزاری شد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.