۱۹:۴۵ - دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳

مسئول بهداشت دهان و دندان شبکه بهداشت شاهین شهر و میمه:

فلورایدتراپی پوسیدگی دندان های کودکان را 60 درصد کاهش می دهد

فلورایدتراپی یکی از روش‌های مناسب جهت پیشگیری و کاهش پوسیدگی در دندان کودکان است. طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت طرح انجام فلورایدتراپی کودکان را در مدارس و کودکستان‌های کشور اجرا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در بین اقشار جامعه با هر نژاد، جنس، سن و رده اجتماعی مشاهده می‌شود. کمتر فردی را در جامعه می‌توان یافت که دندان پوسیده یا ترمیم شده نداشته باشد.

مشکلات پوسیدگی دندان‌ها در بزرگسالان به صورت تدریجی از زمان کودکی شکل می‌گیرد، اما به گفته مسوولان میزان مراجعه به دندان پزشک در دوران کودکی بسیار پایین است. بر اساس آمار‌ها حدود 25 درصد از کودکان تا قبل از ورود به مدرسه هیچ گاه از سوی دندان پزشک ویزیت نشده اند، این در حالیست که 80 درصد پوسیدگی دندان‌های کودکان پیش دبستانی و اوایل ابتدایی به دلیل وجود شیارهای عمیق در سطح جونده دندانها  اتفاق می‌افتد.

همچنین آمارها حکایت از این دارد که میزان پوسیدگی دندان کودکان ایرانی سه برابر استاندارد‌های جهانی است بطوریکه کودکان و نوجوانان 10 تا 12ساله ایرانی به‌طور میانگین 3دندان پوسیده یا کشیده شده دارند.

فلورایدتراپی یکی از روش‌های مناسب جهت پیشگیری و کاهش پوسیدگی در دندان کودکان است. طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت طرح انجام فلورایدتراپی کودکان را در مدارس و کودکستان‌های کشور اجرا کرده است.

19761_thum

مسئول واحد بهداشت دهان و دندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه طی گفتگویی در خصوص ضرورت انجام وارنیش فلوراید در بین دانش آموزان پایه اول مقطع ابتدایی گفت: با توجه به عدم اطلاعات کافی برخی والدین در اهمیت و نقش انجام وارنیش فلوراید در جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان، واحد بهداشت دهان و دندان با همکاری اداره آموزش و پرورش شاهین شهر طی جلساتی اولیاء دانش آموزان مقاطع ابتدایی را نسبت به این مهم آشنا و از ابتدای دی ماه سالجاری اقدام به اجرای این طرح در کلینیک پزشکی فرهنگیان شاهین شهر نمود.

دکتر بازیار در ادامه گفت: از اهداف دیگر این طرح استرس زدایی در کودکان است، اغلب کودکان از مراجعه به مطب دندانپزشکی واهمه دارند و گاها خاطرات تلخی را نیز تجربه کرده اند، بی درد بودن انجام وارنیش فلوراید می تواند از ترس کودکان کاسته و خاطرات خوشی را از دندانپزشکی برای آنها در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: معناي لغوي وارنيش، لاک و لاک‌زدن است و به نحوه استفاده از اين ماده بر سطح دندان که مشابه لاک‌زدن ناخن است برمي‌گردد. اين ماده بين تمام اشکال فلورايد داراي بيشترين غلظت فلورايد است. در عين حال ماده‌اي بسيار ايمن و کاربرد آن بسيار آسان است. خصوصا در کودکان زير 3 سال که هيچ منبعي براي دريافت فلورايد موضعي ندارند کاربرد آن بسيار توصيه شده است. استفاده آسان اين ماده کاربرد آن را در کودکان خيلي کوچک يا کودکان غيرهمکار بسيار راحت کرده است. استفاده از اين ماده مي‌تواند ميزان پوسيدگي را در دندان‌هاي شيري تا حدود 30 درصد و در دندان‌هاي دائمي تا حدود 40 درصد کاهش دهد که رقم بسيار بالايي است.

DSC03655

مسئول واحد بهداشت دهان و دندان شبکه بهداشت شاهین شهر و میمه افزود: وارنیش فلوراید در مناطقی که میزان فلوراید آب آشامیدنی منطقه کمتر از حد استاندارد می باشد، کودکانی که ریسک بالایی از پوسیدگی دندان دارند، کودکانی که از شیشه شیر استفاده می کردند، افرادی که سابقه فامیلی پوسیدگی دندان دارند، افراد عقب مانده ذهنی و جسمی، افرادی که تحت رادیوتراپی ناحیه سرو گردن هستند، کودکانی که درمان های ارتودنسی انجام می دهند و افرادی که دندان های سالم دارند جهت مقاوم کردن دندان ها وارنیش فلوراید کاربرد دارد.

دکتر بازیار کاربرد آسان، کاهش ۶۰-۲۰ درصدی پوسیدگی دندان ها، استفاده راحت و قابل پذیرش، روش ایمن و بی خطر و روشی خوب و مناسب برای کودکان ناتوان ذهنی و جسمی از مزایای استفاده از وارنیش فلوراید عنوان کرد.

وی اضافه کرد: پس از استفاده از وارنیش فلوراید در کودکان علاوه بر اینکه تا روز بعد از مسواک زدن خودداری می کنند تا 2 الی 3 ساعت نیز باید از غذا خوردن و بخصوص مصرف غذاهای سفت تا پایان آن روز پرهیز نمایند و همچنین توصیه می شود که ممکن است دندان های کودکان زرد و کدر شود که این موقتی است و پس از چند روز به حالت اول برمی گردد.

شایان ذکر است وارنیش فلوراید روزهای پنجشنبه  از ساعات 8:30 صبح در کلینیک پزشکی فرهنگیان شاهین شهر واقع در بلوار امام خمینی (ره) روبروی اداره آموزش و پرورش جهت کودکان 6 تا 12 سال توسط دندانپزشک انجام می شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.