۰۹:۵۸ - یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

دبير انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان استان اصفهان

پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در سال آینده/بازار مسکن اصفهان در رکود به سر می‌برد

دبير انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان استان اصفهان با اشاره به کاهش ساخت و ساخت ها و رکود بازار مسکن در اصفهان، گفت: پیش بینی می شود سال آینده قیمت مسکن ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” احمد تولا با بیان اینکه دولت راهکار مشخصی برای خروج از رکود بازار مسکن ارائه نداده است، اظهار داشت: وام مسکن موجب رونق بازار مسکن در کشور می شود اما هنوز رقم جدید آن از سوی دولت اعلام نشده است.
وی تاکید کرد: رقم وام مسکن ۲۵ میلیون بود با تصویب و ابلاغ دولت به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت اما در پیگیری های صورت گرفته از بانک اعلام شد که به دلیل نقدینگی توان پرداخت آن راندارند.
دبير انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان استان اصفهان یادآور شد: هیات دولت در شورای اقتصاد این رقم را تصویب و حتی به بانک ها ابلاغ کردند اما بانک ها زیر بار پرداخت این رقم نمی روند.
وی با تاکید بر اینکه بازار مسکن اصفهان اکنون در رکود کامل به سر می برد و نمی توان پیش بینی مشخصی برای آینده این بازار داشت چرا که بسیاری از مسائل کشور به مباحث سیاسی و بین المللی گره خورده است.
تولا با اشاره به مذاکرات هسته ای و تاثیر کاهش نرخ نفت بر اقتصاد کشور و بازار مسکن، گفت: کمبود نقدینگی کشور به طور قطع بر بازار مسکن اثرگذار است یکی از راه هایی که موجب گردش اقتصادی و مالی می شود تزریق بودجه های عمرانی به بدنه جامعه است.
وی ادامه داد: پیمانکاران با گرفتن بودجه های عمرانی از دولت، موجبات گردش مالی شرکت ها و زیرمجموعه های آنها فراهم می شود و بخشی از این پول وارد گردش اقتصادی کشور شده که طبیعتا رونق بازار مسکن را رقم خواهد زد.
دبير انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان استان اصفهان در خصوص طرح مسکن مهر و تاثیر آن برای خروج از رکود مسکن، گفت: طرح های مسکن مهر برای خروج از رکود بازار مسکن تاثیرگذار نبود و تغییر و تحولی در اقتصاد بازار مسکن ایجاد نکرد فقط تا اندازه موجب اشتغال زایی شد.
وی با تاکید بر اینکه نیاز مردم به مسکن در سال های گذشته شعاری رفع شده و ساخت مسکن‌های مهر نیز مشکل مسکن عمده مردم را رفع نکرد، بیان داشت: با توجه به اینکه ساخت مسکن مهر در راستای رفع نیازهای مردم به خانه صورت گرفته بود به دلیل جانمایی نامناسب و غیرکارشناسی که در احداث مسکن مهر صورت گرفت، شاهدیم که مسکن مهر در اصفهان نتوانست نیاز مردم به خانه را حل کند.
تولا افزود: احداث مسکن مهر در شاهین شهر و بهارستان بهتر مکان‌یابی شده اما در فولاد شهر به علت اینکه خارج از شهر ساخته شده است، بسیاری از واحدهای مسکونی خالی است و استقبالی از آن نشده است.
وی در ادامه بحث وام را یکی از راهکارهای اصلی خروج از رکود بازار مسکن عنوان کرد و بیان داشت: وام ها با عدد و رقم های ۲۵ یا ۳۰ میلیون تومان مشکل گشای رکود بازار مسکن نیست و پیشنهادی که برای هر واحد مسکونی می شود رقمی معادل ۸۰ میلیون تومان و با سود ۱۸ درصد مناسب خواهد بود.
دبير انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان استان اصفهان در خصوص بازار مسکن اصفهان، گفت: متاسفانه هم اکنون رکود کاملی بر بازار مسکن حاکم است و سند این ادعا تعداد پروانه های ساخت شهرداری هاست.
وی افزود: در حال حاضر میزان صدور پروانه های ساخت کاهش یافته و شهرداری موارد تشویقی و تخفیف ۲۵ درصدی برای درخواست و صدور پروانه ساختمان لحاظ کرده است.
تولا تاکید کرد: بیش از ۷۵ درصد بودجه شهرداری ها وابسته به ساخت وساز مسکن و فروش تراکم است.
وی با تاکید بر اینکه اکنون بهترین زمان برای خرید و فروش مسکن است، تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ جامعه به گونه ای است که تا چراغ خطر زرد روشن نشود حرکت نمی کند اما اکنون که شرایط آرامی بر بازار مسکن جاری و قیمت ها مناسب است بهترین فرصت برای خرید مسکن است.
دبير انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان استان اصفهان تاکید کرد: کسی که نیاز به مسکن دارد بهترین وقت برای خرید، زمان رکود است چرا که خرید را با حداقل قیمت و شرایط مناسب انجام می دهد.
وی همچنین گفت: با توجه به قیمت های تمام شده به طور طبیعی هزینه های ساخت به مرور زمان افزایش می یابد و سازندگان کمتر تمایل به ساخت و ساز خواهند داشت که بازار اشتغال و عرضه را کاهش می دهد.
تولا گفت: بازار مسکن اصفهان در حالی دچار رکود تورمی شده که از یکسو شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هستیم و از سوی دیگر با رکود در مسکن مواجه‌ایم.
وی بیان داشت: البته عوامل زمینه سازی افزایش قیمت مسکن در صورتی است که با نزدیک شدن به ایام سال جدید قیمت دستمزدها و روزمردها و پیمانکاران افزایش می‌یابد که این نیز در بالا بردن افزایش قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.
دبير انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان استان اصفهان به افزایش اجاره بها در اصفهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مردم اصفهان به دلیل اینکه قدرت خرید مسکن ندارند بیشتر به سمت خانه های استیجاری روی آورده اند.
وی با اشاره به اینکه هر ساله بعد از فروردین ماه حدود ۳۰ درصد شاهد افزایش دستمزدها هستیم، افزود: روند افزایش نرخ مصالح ساختمانی کندتر است با این حال پیش بینی می شود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نرخ مسکن برای سال آینده افزایش یابد.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.