۰۹:۲۵ - شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲

چرا اردوغان نام نوه‌اش را علی می گذارد؟!

اردوغان با هدف کسب آرا شیعیان ۱۲ امامی و علویان ترکیه در انتخابات ماه مارس ریاست جمهوری ترکیه، قصد دارد نام «علی» را برای نوه خود انتخاب کند.

n00113548-t

 

اردوغان با هدف کسب آرا شیعیان ۱۲ امامی و علویان ترکیه در انتخابات ماه مارس ریاست جمهوری ترکیه، قصد دارد نام «علی» را برای نوه خود انتخاب کند.

 

پایگاه خبری شاهین نا،

پس از فاصله گرفتن داود اوغلو از سیاست‌های افراطی در منطقه، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه هم که طی دو سال گذشته از هیچ‌گونه تلاشی برای حمله نظامی غرب به سوریه و سرنگونی دولت بشار اسد چشم‌پوشی نکرده است، در اقدامی تبلیغاتی و با هدف آشکار ساختن چرخش مواضع این کشور، در اقدامی از انتخاب نام «علی» برای نوه‌اش خبر داده است.

رسانه‌های ترکیه در این‌باره نوشته‌اند: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی در مراسم “افطار علویان در ماه محرم” خبر داده است نام یکی از نوه‌هایش را علی خواهد گذاشت. اردوغان گفته است نام برادران همسرش حسین، حسن و علی است و اکنون در انتظار تولد نوه‌هایش است و نام یکی از آنها را علی خواهد گذاشت. کارشناسان تاکید می‌کنند اردوغان قصد دارد در انتخابات ماه مارس ریاست جمهوری ترکیه آرا شیعیان ۱۲ امامی و علویان ترکیه را کسب کند.

ترکیه – و شخص اردوغان و وزیر خارجه‌اش – پس از بی توجهی‌های آمریکا نسبت به این کشور بویژه در مورد مسئله سوریه در حال تغییراتی در رفتار سیاسی خود است به صورتی که تلاش می کند روابط خود را با ایران اصلاح کند و حتی اقدام به مذاکره با شرکت های چینی برای تأمین نیازهای نظامی خود از جایی به غیر از آمریکا کرده است.

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته مراسمی است که به مناسبت ماه محرم، از علویان ترکیه برای حضور در کاخ ریاست جمهوری ترکیه دعوت شده است.

دعوت از علوی‌های ترکیه از سوی ریاست جمهوری این کشور با دو هدف صورت می‌گیرد:

هدف اول آن انتخابات نخست وزیری در این کشور هست که حزب عدالت و توسعه می‌خواهد رای علویان را داشته باشد و علاوه برآن قدرت و نفوذ علو‌ی‌ها در ارتش و میان سرمایه‌داران در این کشور بسیار اهمیت دارد.

جلب توجه ایران، عراق و سوریه نیز می‌تواند از دیگر اهداف این اقدامات دولت ترکیه و شخص نخست‌وزیر باشد. ترکیه تلاش می‌کند به جای اینکه مانند عربستان به مسائل فرقه‌ای و مذهبی بپردازد از طریق تمرکز بر مسائل ژئوپلتیک سیاست خارجی خود را هدایت کند.

به هر حال، به نظر می‌رسد سردی روابط آنکارا – واشنگتن مقامات آنکارا را به بازنگری در سیاست‌های منطقه‌ای این کشور در برخورد با همسایگان مجاب کرده است.

انتخابات محلی ترکیه ماه مارس سال 2014 برگزار خواهد شد و حزب عدالت و توسعه با آگاهی از کاهش اقبال عمومی در میان مردم ترکیه، تمام توان خود بویژه استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر را نیز بکار گرفته است.

منبع: مشرق

 

|

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.