۱۰:۰۳ - دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲

رادیو تئاتر «BGM TOW» با موضوع شهدای غواص در شاهین‌شهر اجرا می‌شود

 کارگردان رادیو تئاتر «BGM TOW» گفت: رادیو تئاتر «BGM TOW» با موضوع شهدای غواص و برگزیده برتر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، نمایشی مستند از پرده‌خوانی و نقالی شهید غواص اصفهانی است که در عملیات خیبر به شهادت رسید.

به گزارش شاهین پرس؛ رادیو تئاتر «BGM TOW» با موضوع شهدای غواص در زورخانه ذوالفقار شاهین‌شهر به روی صحنه رفت.

محمد رادمهر، در حاشیه اجرای این نمایش با بیان اینکه رادیو تئاتر «BGM TOW» نمایشی مستند از پرده‌خوانی و نقالی شهید غواص اصفهانی است اظهار کرد: داستان این رادیو تئاتر، کاملاً مستند است و به پدر این شهید می‌پردازد که متولی زورخانه بوده؛ ولی در شرایطی ناچار می‌شود تصمیم بگیرد زورخانۀ خود را تخریب کرده و مجتمع تجاری بسازد.

کارگردان و تهیه‌کننده رادیو تئاتر «BGM TOW» با اشاره به پژوهش‌های میدانی و گفت‌وگوهای مفصل صورت گرفته با خانواده این شهید برای اجرای این رادیو تئاتر، ابراز کرد: این نمایش درباره غواصان شهید عملیات خیبر است که برای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در دل شب به آب زدند و برای گم‌نکردن مسیر، موشک TOW (تاو) به خود می‌بندند که وقتی عراقی‌ها متوجه نصب موشک‌های تاو به غواصان می‌شوند آن‌ها را جدا می‌کنند و به‌این‌ترتیب غواصان مسیر را گم می‌کنند بر همین اساس عنوان «BGM TOW» از انواع موشک‌های هدایت‌شوندۀ TOW (تاو) است.

رادمهر با بیان اینکه در این نمایش از زاویۀ نقل پردۀ آرش اقتباس زده‌ایم، ولی نمایش در زمان حال اتفاق می‌افتد خاطرنشان کرد: رادیو تئاتر مرز بین رادیو و تئاتر و درواقع تلفیقی از این دو است که نمایشی رادیویی را به تصویر می‌کشد و می‌تواند اجرای نمایش رادیویی را به‌صورت زنده و روی صحنه و در مقابل دید تماشاگران تعریف کند. در این نوع نمایش، کارگردان تلاش می‌کند تا علاوه بر جذابیت‌های نمایش رادیویی، تصاویری از عناصر دراماتیک متن را نیز به اجرا در بیاورد.

کارگردان «رادیو تئاتر معمای شام» اضافه کرد: رادیو تئاتر «BGM TOW» در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش رادیو تئاتر موفق به کسب مقام اول جشنواره شد علاوه بر این چندی قبل باهمت دفتر تخصصی هنرهای ملی آیینی شهرداری اصفهان و شهرداری منطقه ۴ اصفهان به مدت ۱۰ شب در حوض‌خانه ساختمان الغدیر واقع در باغ غدیر اصفهان اجرا شد و سه شب نیز با حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین‌شهر در زورخانه ذوالفقار این شهر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه گروه هنری «راتا» اولین گروه مستقل رادیو تئاتر در استان اصفهان است که پیش‌ازاین حدود ۱۰ اثر تولید کرده و پنج مرتبه نیز در جشنواره بین‌المللی فجر تنها نمایندۀ اصفهان در بخش رادیو تئاتر بوده است، تصریح کرد: نویسندۀ این رادیو تئاتر، ناصر کریمی است که فرزام مختاری، اسدالله بابایی، امین نیک‌خواه، مینو اعیان منش، رسول صفری و مهدی شهداد در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. افکتور این نمایش مسعود نصیریان و صدابردار محمدجواد مهدوی است.

به گزارش شاهین پرس، در دومین شب تئاتر شاهین‌شهر که با موضوع آیین‌ها و سوگواره‌های نمایشی برگزار شد، علاوه بر تجلیل ویژه از اسدالله بابایی، پیش‌کسوت عرصۀ هنرهای نمایشی و سینما از حاج مرشد اسماعیل عارفیان، حسن‌علی عباسی، حاج اسماعیل معینی، حسین صالحی، حاج هاشم حاج هاشمی و حاج عبدالعلی داوری اساتید پیش‌کسوت این عرصه نیز تقدیر شد.

رادیو تئاتر «BGM TOW» به مدت سه روز از ۱۱ تا ۱۳ دی‌ماه از ساعت ۱۸:۳۰ در زورخانه ذوالفقار شاهین‌شهر، واقع در بوستان مولوی اجرا می‌شود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.