۱۸:۱۹ - چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳

نگاهی به عملکرد هشت ماهه اداره اقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه

وقف داراي اثرات وكاركردهاي مختلفي از جمله كاركردهای اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي می باشد كه اگر به اين سه مقوله خوب پرداخته شود و نيازهاي موجود درهر حيطه به خوبي پاسخ داده و برآورده شود جوامع توسعه چشمگيري خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نادر آستانه گرامیداشت هفته وقف در ابتدا با نگاهی به مسئله وقف و کارکردهای آن به بررسی عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان می پردازیم.

اَلمال والبنُونَ زینَة الحَیاة الدّنیا والباقیاتُ الصُالحاتُ خیرٌعِندَ ربّک ثواباً وخیرٌ املاً (کهف ـ 46)

مردم متدين ایران اسلامی همواره سیره اهل بيت علیه السلام را به عنوان الگو ي كامل برگزیده و راه و روش آن بزرگواران را چراغ روشن زندگی خود قرار داده اند؛ به اين جهت سيره و سخن آنان تاثير به سزائي در برنامه زندگی شان خواهد داشت.

از جمله سنت های پسندیده اهل بیت علیها سلام سنت حسنه وقف است که ائمه اطهار (ع) در وقف كردن پيشرو بودند و وقف‌هايی هم كه انجام می‌دادند متنوع بوده، مثلاً آب چشمه برای رهگذران، زمين‌هايی كه درآمد آن صرف فقرا و ايتام شود، باغ‌هايی كه از ميوه آن مردم استفاده كنند و … ، امامان ما نيازهای جامعه را با وقف تأمين می‌كردند و اهداف فرهنگی و تعليم و تعلم را در نظر داشتند چنانكه اين كار را مسلمانان در طول تاريخ از اهل بيت(ع) ياد گرفتند.

وقف از پيشينه تاريخي بس طولاني برخوردار بوده و كشور ما ايران اسلامي نيز از ثمرات وقف در طول تاريخ بي بهره نبوده است. وقف در سيره نبي مكرم اسلام(ص) و همچنين ائمه معصومين ازجايگاه والايي برخوردارمي باشد و توسط اين بزرگان و نيز كتاب آسماني، قرآن مبين كراراً بدان توصيه شده است.

وقف داراي اثرات وكاركردهاي مختلفي از جمله كاركردهای اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي می باشد كه اگر به اين سه مقوله خوب پرداخته شود و نيازهاي موجود در هر حيطه به خوبي پاسخ داده و برآورده شود جوامع توسعه چشمگيري خواهند داشت. وقف بهترين عامل حل مشكلات ،مخصوصاً مشكلات اقتصادي خواهد بود و نيز بايد اذعان داشت كه وقف در رسيدن به تعادل اجتماعي، اقتصادي و پيشرفت فرهنگي كمك شاياني به جوامع مي كند

13920708134214621273994

گزارش عملکرد هشت ماهه اداره اوقاف و امور خیریه در سال جاری

در آستانه هفته بزرگداشت وقف ضمن گفتگو با علیرضا رئیسی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهین شهر و میمه به بررسی اجمالی عملکرد هشت ماهه این اداره می پردازیم.

فعالیت های فرهنگی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان از برگزاری طرح آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی در ایام نوروز  و در 5 بقعه شهرستان( امامزاده قاسم مورچه خورت، امامزاده سیده صالحه خاتون روستای ازان، امامزاده یوسف روستای سه، امامزاده شاه نعمت الله شهر گز و سید محمد باغ میران) خبر داد.

  • برگزاری نشست های اختصاصی جهت برنامه ریزی دقیق طرح بقاع متبرکه با حضور اعضا هیئت امناء، امام جمعه و مبلغان بومی شهرستان
  • راه اندازی دفتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی با استفاده از ظرفیت مبلغان بومی در سه امامزاده (امامزاده قاسم(ع) – سیده صالحه خاتون و شاه نعمت الله(ع) گز)
  • برپایی نمایشگاه آرامش بهاری با استفاده از سلسله مباحث نمایشگاهی در بقاع متبرکه شهرستان
  • برپایی غرفه حجاب و عفاف در محل امامزاده قاسم (ع) مورچه خورت با همکاری خواهران بسیجی
  • برگزاری مراسم تحویل سال نو و تهیه سفره هفت سین فاطمی در بقاع متبرکه از دیگر اقدامات انجام شده در طرح آرامش بهاری توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان می باشد.

علیرضا رئیسی همچنین از برگزاری طرح ملی حفظ قرآن کریم در سال جاری با هدف تربیت حافظان قرآن کریم خبر داد که در مجموع 845 نفر از شهرستان در این دوره از مسابقات شرکت کردند.

وی اضافه کرد: دوره تربیت مربی در شاهین شهر برای 90 نفر از حافظان قرآن 5 جزء به بالا و در شهر مقدس قم نیز برای 6 نفر از حافظان دوره تربیت مربی برگزار شده است.

طرح ضیافت الهی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در خصوص برگزاری طرح ضیافت الهی در طول ماه مبارک رمضان گفت: طرح ضیافت الهی با هدف تقویت باورها و اعتقادات، ایجاد فضای معنوی در امامزادگان و بقاع متبرکه و بهره گیری از ظرفیت ماه مبارک رمضان و با رویکرد تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب‌های معنوی کشور، در بقاع متبرکه شهرستان به ویژه امامزاده شاه نعمت الله (ع) گز  و امامزاده سیده صالحه خاتون برگزار شد.

رئیسی افزود: برنامه‌هایی از قبیل برنامه‌های قرآنی، معرفتی و تبلیغی، دعا و مناجات خوانی، برنامه‌های ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان و برنامه‌های تفسیر قرآن در طول ماه مبارک رمضان برگزار شد.

  • اجرای مراسم غبارروبی و عطر افشانی امامزاده قاسم (ع) مورچه خورت
  • برگزاری مراسم شب های قدر با حضور اقشار مردم در بقاع متبرکه به ویژه امامزاده شاه نعمت الله (ع) گز و امامزاده سیده صالحه خاتون
  • برگزاری کلاس های ترتیل خوانی و جزء خوانی با حضور خواهران در محل امامزاده شاه نعمت الله (ع) گز
  • برگزاری محافل انس با قرآن کریم با حضور قاری مصری در محل تالار شیخ بهایی و مسئولین شهر
  • برگزاری کلاس های تفسیر قرآن کریم هر روزه در ماه مبارک رمضان در محل امامزاده شاه نعمت الله گز از دیگر برنامه های اجرا شده در طرح ضیافت الهی ویژه مه مبارک رمضان در شهرستان می باشد.

444

 نشاط معنوی

سرپرست هفته وقف شهرستان در خصوص اجرای طرح نشاط معنوی در سطح شهرستان، پیوند نوجوانان با بقاع متبرکه را یکی از اهداف مهم طرح نشاط معنوی دانست و گفت: اجرای طرح نشاط معنوی در آستان بقاع متبرکه و امام زادگان، سبب انس و جذب بیشتر نوجوانان و جوانان به سمت و سوی اماکن متبرکه خواهد شد.

رئیسی افزود: این طرح  از 8 تیر تا 20 مرداد سال جاری در سطح 5 بقعه متبرکه شهرستان با برگزاری کلاس های آموزشی و فوق برنامه ورزشی با همکاری مربیان بومی و روحانیون بومی در محل بقاع متبرکه ویزه خواهران و برادران در مقاطع (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و دانشجویان) برگزار شد.

 

طرح بزرگ حفظ قرآن

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اضافه کرد: به منظور تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، طرح بزرگ حفظ قرآن کریم در شهرستان در دو گروه خواهران و برادارن برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: این طرح در شهرستان با استقبال 845 نفری جوانان  روبرو شد. که این کلاس ها با هشت نفر از مربیان در موسسه قرآنی نورالهدی خیابان عطار شاهین شهر برگزار می شد.

 

DSC_0207

 

سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم مرحله شهرستانی

برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم مرحله شهرستانی یکی دیگر از طرح های اجرا شده اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه در سال جاری می باشد که رئیس این اداره در خصوص اجرای این طرح گفت: به منظور ایجاد شور قرانی در بین جوانان و علاقمندان به شرکت در این مسابقات پس از اطلاع رسانی گسترده در سطح شهرستان و تعاملات انجام شده با ادارات و نهادهای مختلف بیش از 5800 نفر در سایت مسابقات ثبت نام کردند.

وی افزود: مسابقات مقطع شکوفه ها طی چهار روز متوالی از سوم آذر ماه لغایت ششم آذر ماه در شهرهای شاهین شهر، گز و گرگاب برگزار شد.

به گفته رئیسی نفرات راه یافته به دور نهایی همزمان با برگزاری مسابقات مقطع بزرگسالان روز جمعه هفتم آذرماه برادران در تالار شهروند و خواهران در موسسه نورالهدی شاهین شهر به رقابت پرداختند.

 

DSC_0201

 

عملیات عمرانی انجام شده در بقاع متبرکه شهرستان

رئیساداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در ادامه به تشریح عملیات عمرانی انجام شده در بقاع متبرکه شهرستان پرداخت.

عملیات عمرانی در امامزاده قاسم (ع) مورچه خورت:

احداث سر درب امامزاده با متراژ 500 متر مربع با ارزش  تقریبی 750.000.000 ریال

عملیات کف سازی و سنگ فرش صحن امامزاده با متراژ 2000 متر مربع با ارزش تقریبی 2.250.000.000 ریال

اتمام عملیات گچ بری حرم به متراژ 750 متر مربع با ارزش تقریبی 534.000.000 ریال

اتمام بیش از 80% عملیات عمرانی پروژه آب نما و سقاخانه امامزاده با ارزش تقریبی 1.500.000.000 ریال

نصب برج نور در صحن امامزاده با ارزش تقریبی 200.000.000 ریال

عملیات عمرانی در امامزاده سیده صالحه خاتون (س) :

احداث آب نما در صحن امامزاده با ارزش تقریبی 20.000.000 ریال

اتمام عملیات نماسازی ایوان امامزاده به متراژ 120 متر مربع با ارزش تقریبی 150.000.000 ریال

 

 

عملیات عمرانی در امامزاده یوسف (ع) روستای سه :

احداث سرویس بهداشتی با متراژ 100 متر مربع با ارزش 300/000/000 ریال

احداث تعداد 17 زائر سرا با متراژ 500 متر مربع با ارزش تقریبی 1/100/000/000 ریال

اتمام عملیات نماسازی اطراف گنبد امامزاده با ارزش تقریبی 350/000/000 ریال

 

فعالیت های امور مالی و برنامه و بودجه

وی در ادامه به تشریح امور مالی پروژه های عمرانی و هزینه های بقاع متبرکه و موقوفات شهرستان طی هشت ماه گذشته سال جاری را به شرح ذیل بیان کرد.

1-ثبت کلیه اموال بقاع شهرستان به تعداد 112 مورد و اموال مبین در سامانه مالی به تعداد 100 مورد

2-اسکن کلیه اسناد مالی در سامانه تا این تاریخ به تعداد 280 سند (حواله)

3-تحویل اسناد هزینه 6 ماهه اول سال جاری و کلیه اسناد سال 92 به اداره محترم تحقیق

4-کلیه هزینه های پروژه های عمرانی بقاع و موقوفات پس از تایید دفتر فنی استان  از محل عواید پرداخت گردیده.

5-هماهنگی های لازم با امور فرهنگی در خصوص پرداخت حق الزحمه مبلغین، هزینه های برگزاری مراسم طبق دستورالعمل های سازمان در محل بقاع و موقوفات و پرداخت هزینه های مربوطه با هماهنگی اداره تحقیق استان

IMG_1464

 

فعالیت های امور اجارات و بهره وری

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در پایان فعالیت های امور اجارات و بهره وری شهرستان طی هشت ماه گذشته را به شرح ذیل عنوان کرد:

1-تنظیم اجاره نامه منقضی شده و تجدید اجاره نامه های سال گذشته 192 مورد

2-پیگیری امور حقوقی با همکاری مشاور و وکیل اداره و تنظیم تعداد 7 فقره اظهار نامه و 5 دادخواست

3-پیگیری امور ثبتی جهت اخذ سند مالکیت رقبات موقوفات

4-اسکن نمودن تمامی مدارک موجود در پرونده های دعاوی موجود در اداره

5-اسکن نمودن اجاره نامه های تنظیمی با تمامی مدارک مربوطه

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.