۰۹:۵۸ - پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳

رئیس صنایع هوایی کشور:

هوافضا حوزه‌ای هایتک با فناوری بالا در تمام دنیا است

سردار فرحی رئیس سازمان هوافضای کشور گفت: فناوری هوافضا یکی از 10 فناوری راهبردی کشور است که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری شناسایی کرده است که با کمک متخصصان و پژوهشگران جوان و خلاق کشور پیشرفت های عظیمی داشته که در سطح آسیا بی نظیر است.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ نخستین همایش بین المللی و سومین همایش ملی انجمن پیشرانش هوافضایی ایران در دانشگاه صنعتی مالک اشتر با حضور جمعی از متخصصان و پژوهشگران صنعت هوافضا در دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر برگزار شد.

رئیس سازمان فضایی کشور در این همایش با بیان اینکه یکی از شاخصه های ارزیابی توسعه یافتگی کشورها صنعت هوافضا می باشد افزود: فناوری هوافضا یکی از حوزه های بسیار راهبردی، مهم و استراتژیک در دنیا مطرح است.

سرتیپ پاسدار سیدمهدی فرحی اضافه کرد: فناوری هوافضا یکی از 10 فناوری راهبردی کشور است که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری شناسایی کرده است.که باید به لحاظ توسعه زیر ساخت، فرهنگ سازی و توسعه از ایده تا محصول مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: هرچند طی 20 سال گذشته فناوری های دیگر حوزه ها رشد و پیشرفت خوبی داشته اند اما شاخص‌ترین و پررنگ ترین آنها فناوری هوافضا می باشد.

سردار فرحی در ادامه ویژگی‌های اختصاصی هوافضا را در همه کشورهای دنیا مشترک دانست و گفت: از جمله شاخصه های مشترک و بین المللی هوافضا راهبردی بودن آن به لحاظ اقتدار، افتخار و غرور ملی است.

رئیس صنایع هوایی کشور گفت:در همه کشورهای دنیا هوافضا یک فناوری پرهزینه و زمان‌بر است که هم به برنامه ریزی‌های بلند و طولانی مدت و هم به تامین هزینه های سنگین نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا فناوری هوافضا حوزه‌ای هایتک با فناوری بالا می باشد افزود: فناوری هوافضا بدون حمایت ملی و دولتی در هیچ کشوری پیش نخواهد رفت و این به دلیل هزینه و زمان بر بودن این فناوری است.

فرحی خاطر نشان کرد: با بسترسازی مناسب در حوزه های راهبردی، هوافضا می تواند عامل جذب نیروهای خلاق و نخبه کشور باشد.

رئیس صنایع هوایی کشور تحریمی بودن را ویژگی بین المللی دیگر این صنعت دانست و اضافه کرد: امروزه آخرین فناوری که در انگلیس ساخته می شود به امریکا داده نمی شود و یا به عکس و نسبت به یکدیگر خطوط قرمز دارند.و با این ویژگیها می توان فهمید هایتک و ارزشمند بودن این حوزه از فناوری چقدر می تواند موثر باشد.

سردار فرحی تصریح کرد: فناوری هوافضا شایستگی زیادی دارد و در حال حاضر رشد نمایی و جهشی خوبی داشته و قابل مقایسه با 10 سال قبل نیست و در حوزه های چهار گانه هوایی، هوانوردی، موشکی و فضایی رشد بی نظیر و چشمگیری داشته است. به طوری که به ادعای اصحاب هوافضا کشور ما در رتبه یک رقمی رنکینگ جهانی قرار دارد.

وی افزود: در هر حوزه چهار گانه هوافضا، توسعه و دستاوردهای خیلی بزرگی در هر سه مسیر مختلف توسعه نرم، توسعه سخت و توسعه فرایندی بدست آمده است.

رئیس هوافضای کشور تدوین سند توسعه هوافضای کشور با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را مهمترین دستاورد حوزه نرم و ایجاد زیر ساخت های خیلی بزرگ در صنعت هوافضای کشور که در سطح خاورمیانه و آسیا بی نظیر و چشمگیر است را دستاورد عظیم حوزه سخت معرفی کرد.

وی در پایان پیشرانش را عامل مشترک همه دستاوردهای حوزه ها دانست و گفت این افتخار بزرگی برای سازمان هوافضای کشور است که به جرات می تواند بگوید صنعت هوافضابه بلوغ صنعتی و مدیریتی رسیده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.