۰۹:۰۰ - چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳

سید حسین کشفی مدیر جهاد کشاورزی شاهین شهر و میمه در گفتگو با شاهین نا:

کشاورزی محور توسعه شهرستان/ دومین تولید کننده گوشت سفید در استان هستیم

شهرستان شاهین شهر و میمه دارای پتانسیل های بالقوه ای در زمینه تولید و پرورش مرغ گوشتی، گاوداری شیری می باشد، که باتوجه به خشکسالی ها و کم شدن میزان آب مورد نیاز، احداث باغات بخصوص باغات مقاوم به کم آبی مانند پسته، بادام وگل محمدی را دارا می باشد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین ناسید حسین کشفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین شهر و میمه در گفتگو با پایگاه خبری شاهین نا ضمن تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در حیطه جهاد کشاورزی به بخش گسترده تولیدات سبد خانوار توسط جهاد کشاورزی اشاره و اظهار داشت: در حقیقت بخش گسترده از این تولیدات توسط  بهره وران بخش کشاورزی تامین و تولید می گردد وبه جامعه و بازار عرضه می شود.

در شهرستان سالانه نزدیک به 11هزار هکتار از اراضی زیر کشت  می رود که قریب به 8 هزارهکتار به کشت غلات گندم، جو و در سطح محدود دانه روغنی کلزا اختصاص دارد. از حدود 8 هزار هکتار از اراضی که به کشت غلات اختصاص دارد نزدیک به 4700هکتار گندم و مابقی جوکشت می شود.

شاهین نا: خشکسالی در استان اصفهان طی سالیان گذشته آسیب های جدی را به منطقه وارد کرده، به طور کلی این تاثیر تا چه حد بر اراضی این منطقه اثر گذار بوده است؟

بعلت خشکسالی متوالی چندین ساله که امسال نیزهفتمین سال می باشد، متاسفانه 3هزار هکتار از اراضی را بخاطر بحث خشکسالی از دست داده ایم  و کشت انجام نمی گیرد و چون بیلان آب کشاورزی منفی شده است و از طرف دیگر سازمان آب منطقه‌ای نتوانسته با منابع آب که در اختیار دارد آب را در اختیار کشاورزانی که سالهای گذشته بصورت اشتراکی بوده و از سازمان آب منطقه خریداری کرده اند در اختیارشان بگذارد  میزان 3هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان کاهش پیدا کرده است و به طور کلی در این اراضی کشتی انجام نمی گیرد.

شاهین نا: میزان کشت گندم و جو در سطح شهرستان را به چه میزان برآورد می شود؟

متوسط تولید گندم در سطح شهرستان 5 تن در هر هکتار و متوسط تولید جو 4 الی 4300 کیلوگرم در هر تن می باشد. خوشبختانه با وجود 7 کارشناس خبره که درخصوص کاشت و برداشت گندم همکاری دارند. بر مزارع گندم  نظارت کافی می شود.

شاهین نا: به استفاده از کارشناسان زبده در کاشت و برداشت گندم  اشاره کردید، کار کارشناسی و کاربردی در چه زمینه هایی به برداشت محصولی با کیفیت و ایده ال کمک می کند؟

کارشناسان زبده کشاورزی در خصوص استفاده از ارقام جدید و مقاوم به بیماری‌ها خصوصا بیماری زنگ گندم و همچنین سیاهک و تولید ارقام پرمحصول مقاوم به خشکی باتوجه به شرایط آب و هوایی و توصیه برای کاشت به کشاورزان کمک می کند تا محصول متناسب با شرایط موجود کشت انجام دهند.

634969788204304164

 

شاهین نا: در سطح شهرستان تا چه میزان از تکنولوژی جدید در راستای کشاورزی مدرن استفاده می شود؟

با توجه به خشکسالی هایی که در سالهای گذشته داشتیم و کشاورزان پیشرویی که در شهرستان بعنوان کشاورزان شناخته شده در کشور بعنوان کشاورزان مهاجر، در سال‌های گذشته داشته ایم اکثرکشت‌ها بصورت کشت آبیاری قطره ای و تحت فشار انجام می گیرد که بیش از 3500 هکتار از اراضی تحت آبیاری تحت فشار و قطره ای است .بخصوص در زمینه کشت صیفی جات شامل هندوانه، خربزه و کشت محصول ذرت علوفه ای که سالانه نزدیک به3هزار هکتار از اراضی با روش‌های انتقال آب بصورت نوار طیپ کشت بصورت کامل مکانبزه انجام می شود. در این راستا  و همچنین کنار آمدن با شرایط خشکسالی کشت ها از روش سنتی خارج شده و  بصورت تمام مکانیزه انجام می شود، به این صورت که بذر،کود،شخم،پهن شدن نوار طیپ و پلاستیک کشیدن بر روی زمین و خاک دهی دو طرف پلاستیک کاملا بوسیله ماشین آلات کشاورزی انجام می گیرد و کشاورز علاوه بر صرفه جویی در میزان آب در کشت محصول، مبارزه مکانیکی با علف های هرز نیز انجام می دهد.

شاهین نا: سن گندم از انواع بیماری این کشت به شمار می رود که موجب خسارت شدید به کشاوزان می شود، اصلی ترین اقدام انجام شده در این زمینه چیست؟

در سال جاری نزدیک به 3هزار هکتار از اراضی در زمینه سن گندم بخصوص از نوع مادری مبازره شیمیایی توسط کشاورزان انجام شده است و در حال حاضرنزدیک به 2هزار هکتار مبارزه بر علیه پوره سن گندم در حال انجام است.خوشبختانه با کلاسهای ترویجی و آموزشی که برای بهره وران بخش کشاورزی درسالهای گذشته برگزار گردید کشاوزران نسبت به سمپاشی برعلیه سن گندم در مزارع جو ترغیب و مبادرت به انجام این کار کرده‌اند.

شاهین نا: بر حسب شرایط آب و هوایی منطقه چه نوع محصولات باغی کشت می شود؟

بیش از 1500هکتارباغات در شهرستان وجود دارد که نزدیک به حدود300هکتارشامل درختان پسته و مابقی آن شامل انگور به ترتیب از نظر میزان سطح انار،درختان هسته دار و دانه دار می باشند. که اکثر باغات مخلوط در بخش میمه و باغات یک دست بیشتر در بخش مرکزی می باشند و قریب به 5 هکتار از اراضی روستای اذان بخش میمه تحت کشت گیاه زعفران قرار دارد که متوسط تولید زعفران بصورت خشک حدودا بین 5 الی 7 کیلوگرم در هر هکتار می باشد.

*شاهین نا: ظرفیت تولید فرآورده‌های خام دامی که بیشترین سهم را در سبد هر خانوار را دارا می باشد، در سطح شهرستان به چه میزان است؟

در بخش دام و دامپروری بیش از 104واحد مرغداری در سطح شهرستان مستقر هستند که از این تعداد ظرفیت بالغ بر 3میلیون قطعه در هر دوره تولید می شود در حال حاضر در هر دوره جوجه ریزی بیش از یک میلیون قطعه جوجه ریزی با دوره های 45 روزه انجام می گیرد.

–  تولید سالانه مرغ در شهرستان  21 هزار تن و تخم مرغ 9200 تن می باشد.

– تعداد 6واحدمرغ تخم گذار با ظرفیت بالغ بر 520 هزارقطعه در سال و یک واحد مرغ گوشتی با ظرفیت 70هزار قطعه درسال در شهرستان مستقر هستند.

–  در سال بیش از 21میلیون قطعه جوجه ی یک روزه در شهرستان تولید و به بازار عرضه می گردد.

–  در 29 واحد گاوداری شیری صنعتی شهرستان 36هزار راس دام نگهداری می شوند. که سالانه 157 هزار تن شیر تولید می کنند.

–  سالانه بیش از11هزارتن گوشت قرمز شهرستان از 350هزار راس دام سبک و پرواری بصورت سنتی و صنعتی تولید می شود.

–   در حدود 99 واحد پرواری بندی دام سبک شهرستان  45 هزار راس دام نگهداری و پرواربندی می شود.

–  از 2 واحد گاوداری صنعتی بزرگ شهرستان شامل گاوداری بنیاد مستضعفان بنام قیام  روزانه 170 هزار تن شیر با 4500 راس دام و شرکت گلدشت نمونه روزانه 60 تن شیر با 2هزار راس دام تولید می شود.

–  از 104 واحد مرغداری سطح شهرستان 10هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می شود.و همچنین از 2 واحد بزرگ مرغداری بهارش و قدس جمعا 300هزار قطعه جوجه گوشتی در هر دوره پروش داده می شود.

 

5462178

شاهین نا: با توجه به اینکه در سال جاری 200 هکتار از اراضی به کشت مستقیم اختصاص یافته است، مزایای استفاده از این طرح چه بوده است؟

در سال جاری بیش از 200هکتار از اراضی کشاورزی کشت مستقیم انجام گرفته است.بدین صورت که بدون اینکه زمین شخم روی آن انجام شود و برای آماده سازی کشت آماده شود بوسیله ماشین آلات تمام مکانیزه کشاورزی زمین بوسیله دیسک شیارزنی و همزمان با کشت همزمان دانه و کود شیمیایی بر روی زمین انجام و خاک دهی می شود.

کاهش حجم عملیات بوسیله دستگاه و تراکتور کشت از 7 مرتبه به یک مرتبه و همچنین صرفه جویی 30درصدی در میزان آب آبیاری از مزایای استفاده از این دستگاه‌های کشاورزی می باشد.

همچنین در 1400 هکتار از اراضی کشت گندم و جو با دستگاه کمبینات انجام شده که در این روش همه 7 مراحل کاشت، همزمان با یک دستگاه و در یک مرحله با تراکتور بر روی زمین انجام می شود. در این روش علاوه بر کاهش تردد بخصوص دستگاه های سنگین که موجب فشردگی خاک می شود، در مصرف سوخت و انرژی نیز صرفه جویی می شود.این روش اصولی کشت، سطح سبز یکنواخت و افزایش محصول را برای کشاورز در پی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که طی 5 سال گذشته 5 هکتار از اراضی کشت مکانیزه انجام می شدکه در حال حاضر و از ابتدای سال جاری در 1400هکتار از اراضی شهرستان این روش کشت انجام می شود .

این دستگاه‌ها  توسط 3 شرکت تخصصی و مکانیزه در شهرستان با دریافت تسهیلاتی که از طرف دولت تخصیص پیدا می کند خریداری و  به کشاورزان ارائه خدمات می کنند.

شاهین نا: تسهیلات واگذار شده به کشاورزان در چه قالبی انجام گرفته است؟

درسال جاری علاوه بر 150 تن بذر مادری گواهی شده که بین کشاورزان توزیع شده است، بیش از310 تن بذر گواهی شده گندم و 443 تن بذر گواهی شده جو نیز توزیع شده است. که با توجه به وضعیت آب و هوایی شهرستان ارقامی که به کشاورزان توصیه می شود کشت دهند، گندم شامل: بگراشد روشن، سیوند، پیشتاز، الوند و ارقام جو: والفجر می باشد.

قریب به 1450 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت یونجه و سبزی و صیفی جات نیز در 1200 هکتار از اراضی کشت می شود. که در حال حاضر آبیاری این میزان کشت اراضی و باغات سالیانه بوسیله 420 حلقه چاه عمیق و 72 رشته قنات انجام می گیرد.

شاهین نا: با توجه به کاهش بارندگی و تبخیر آب در خصوص آبیاری بارانی و تحت فشار مزارع از سوی جهاد کشاورزی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

متاسفانه با توجه به میزان متوسط بارندگی سالانه 110میلی متر در سطح شهرستان که کمتر از نصف متوسط کشور می باشد بیش از 2500 میلی متر تبخیر سالانه وجود دارد و این روند باعث شده که بیلان چاه های کشاورزی سال به سال منفی شود.و میزان املاح آب زیاد و میزان شوری افزایش پیداکند.

باتوجه به وضعیت سطح منطقه، در سال جاری برنامه ریزی برای1000هکتار از اراضی جهت استفاده از روشهای آبیاری نوین،بارانی و قطره ای در دستور کار اداره جهاد کشاوزی قرار گرفته است.که با تشکیل پرونده و ارسال به کمیته فنی استان و ارجاع به بانک کشاورزی جهت دریافت تسهیلات و کمک بلاعوض دولتی به کشاورزان انجام می گیرد.

در حال حاضربرای آبیاری تحت فشار بارانی مبلغ 8 میلیون تومان به ازای هرهکتار (4 میلیون کمک بلاعوض دولت و 4میلیون تهسیلات بانکی)، آبیاری قطره ای مبلغ 5 میلیون و600هزار تومان کمک بلاعوض دولت و 5 میلیون و600هزار تومان تسهیلات بانکی و همچنین برای آبیاری هیدروفولوم(کم فشار) انتقال آب با لوله برسر مزارع مبلغ 2میلیون و500 هزار تومان بصورت کمک بلاعوض دولت و 2میلیون و500 هزار تومان تهسیلات بانکی در نظر گرفته شده است.

 

D14B0D13C9A84

 

شاهین نا:جهادکشاورزی در سرمایه گذاری پروژه های عمرانی در همه کشور به موفقیت های بسیاری دست یافته است، طرح های به کار گرفته شده و مثمر ثمر را نام برید؟

سال گذشته از طریق صندوق توسعه ملی سال1392 ؛ 31 طرح با اعتباری بالغ بر 34میلیارد و 975میلیون تومان به سازمان جهادکشاورزی استان ارجاع دادیم و همه31طرح در کمیته فنی مورد تصویب قرار گرفت که از این تعداد 31 طرح 21طرح مربوط به اموردام با اعتبار بالغ بر7/28میلیارد تومان، 6پروژه آب خاکی با اعتبار 3میلیارد تومان،3 طرح مربوط به باغات بالغ بر2میلیارد و270میلیون تومان و یک طرح مربوط به صنایع کشاوزری با اعتبار 900میلیون تومان می باشد.که این طرح ها توسط بانک کشاورزی در حال جریان و پرداخت به بهره وران می باشد.

یک واحد گلخانه ای توسط بخش خصوصی با 400 نیروی انسانی خانم  در مساحتی بالغ بر 11هکتار بصورت کاملا فنی و به روش لوله دوجداره لاستیکی در زمینه محصولات خیاردرختی، انواع گوجه، انواع فلفل رنگی و فلفل کاپی در شهرستان محصول تولید می کند.این واحد گلخانه ای که توسط بخش خصوصی احداث و راه اندازی شده است در4 فاز طراحی آن انجام و در سالهای آینده 2فاز آن هم تکمیل خواهد شد و نهایتا سطح گلخانه به 25هکتار افزایش می یابد.

حدود3هکتار گلخانه نیز بصورت سنتی در زمینه سبزی و صیفی جات توسط بهره وران در حال فعالیت می باشد.

سال1392حدود3هزار نفر از بهره برداران بخش کشاورزی انواع آموزش های نوین کشاورزی شامل زراعت،باغبانی، اموردام،آب وخاک را از کارشناسان آموزش کشاورزی فرا گرفتند.

بازدید از واحدهای نمونه کشاورزی و دامداری در سطح استان بصورت دوره ای جهت تبادل نظر بین بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی انجام می شود.

در خصوص مبارزه با آفات نباتی با اولویت محصول گندم و جو مبارزه با سن گندم می باشد. و برای محصولات باغی، سبزی و صیفی توسط کارشناسان حفظ نباتات و4 واحد کلینیک گیاه پزشکی بخش خصوصی انجام می گیرد.و توصیه و نسخه نویسی توسط این کارشناسان انجام و سموم توسط توزیع کنندگان واحد های مجاز توزیع و بوسیله کشاوزران سمپاشی بر علیه آفات و بیماری‌ها صورت می گیرد.

بر اساس دستورالعمل های صادره در خصوص مشاغل خانگی شامل تولید نان خانگی، شیرینی خانگی، ترشیجات، شوریجات، مرغ و تخم مرغ خانگی، تولید قارچ و مشاغلی که وابسته به کشاورزی هستند. و می تواند در مساحت کم در منازل تولید محصول داشته باشند، بیش از300پرونده تشکیل که تاکنون 50 پرونده با هماهنگی اداره ی کار و تعاون و رفاه امور اجتماعی به بانک های عامل معرفی شده اند.

در این طرح علاوه بر ایجاد یک اشتغال باعث تولید محصولات بخش کشاورزی و فراوری بعضی از آنها درخانه‌ها  می شود.

حفاظت از امور اراضی و تغییر کاربری اراضی نیز از جمله وظایف جهاد کشاورزی می باشد. باتوجه به استقرار 80 کارخانه در سطح شهرستان، مشکلاتی از جمله تغییر کاربری اراضی و برداشت خاک جهت تولید آجر را به همراه دارند که یکی از مسائل مهم اداره امور اراضی شهرستان مقابله با تغییر کاربری اراضی است. متاسفانه خشکسالی سال های اخیر به این مسئله دامن زده است.

KASHFI24.3

 

شاهین نا: مازاد تولیدات کشاورزی شهرستان برای عرضه صحیح و به موقع به بازار چگونه نگهداری می شود؟

سیلوی یک صد هزارتنی کارخانه آرد جرعه شاهین شهر و سیلوی شهید اسلامی اصفهان گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط دولت خریداری و به این سیلوها تحویل داده می شود. و محصولات باغی چون بصورت تازه خوری مصرف می گردد مشکلی ازلحاظ بازار مصرف در سطح شهرستان نداریم.

دومین تولید کننده گوشت سفید در استان می باشیم.که مازاد گوشت تولیدی، به شهرستان های همجوار و استان تهران صادر می شود.

تولید شیر علاوه بر مصرف در سطح شهرستان شیر کارخانجات استان و تهران حمل می شود و به فراورده های صنایع لبنی تبدیل و به بازار مصرف عرضه می گردد.

این شهرستان دارای پتانسیل های بالقوه ای در زمینه تولید و پرورش مرغ گوشتی، گاوداری شیری می باشد، که باتوجه به خشکسالی ها و کم شدن میزان آب مورد نیاز، احداث باغات بخصوص باغات مقاوم به کم آبی مانند پسته، بادام وگل محمدی را دارا می باشد.

شاهین نا: در خصوص مقابله با خشکسالی این بلای طبیعی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

سال گذشته اعتباری بالغ بریک میلیارد و482میلیون تومان در قالب ماده10 و12 مدیریت بحران استان به این شهرستان اختصاص داده شد. که این اعتبارات در پروژه های عمرانی شامل احداث کانال های آبیاری عمومی ، مرمت و باسازی قنوات، استخر ذخیره آبی، انتقال آب با لوله هزینه شد.درسال جاری تعداد40پروژه از پروژه های نامبرده شده در حال اجرا می باشد. و همچنین امیدواریم با تخصیص اعتبار 800 میلیونی بتوانیم پروژه های عمرانی خود را در جهت افزایش بهره وری از منابع آب و خاکی انجام دهیم.

همچنین بخوانید:

One Response to “کشاورزی محور توسعه شهرستان/ دومین تولید کننده گوشت سفید در استان هستیم”

  1. ي حسين توچقدر پير شدي ريسي بدردسرش نميا رزد ول كن بيا كارشناس باش بي غم باش بقول افغانها

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.