۱۸:۵۳ - سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲

بدحجابي اجباري / الان اين مد شده

چشمانش روي ويترين مغازه ها دودو مي زند، اما هيچكدام از لباس هاي داخل ويترين دلخواهش نيست، انگار خسته است، مي گويد چهار ساعت تمام مغازه ها را براي خريد يك مانتوي مناسب زير پا گذاشته اما چيزي باب سليقه اش پيدا نكرده است.

80851463-4979
چشمانش روي ويترين مغازه ها دودو مي زند، اما هيچكدام از لباس هاي داخل ويترين دلخواهش نيست، انگار خسته است، مي گويد چهار ساعت تمام مغازه ها را براي خريد يك مانتوي مناسب زير پا گذاشته اما چيزي باب سليقه اش پيدا نكرده است. 

دختر جوان مي گويد: انگار همه اين مغازه ها از يك توليدي خاص جنس خود را تامين مي كنند، همه آنها لباس هاي شبيه هم عرضه مي كنند،وقتي هم كه اعتراض مي كنيد، مي گويند، الان اين مده شده و چيز ديگري توي بازار نيست.
اين روزها كساني كه طبق مد روز حركت نمي كنند، براي خريد لباسي كه باب ميل آنها باشد، دچار مشكل شده و بعضا مجبور مي شوند از بين لباس هاي موجود به اجبار يكي را برگزينند.
برخي نيز قيد خريد لباس آماده را زده و با خريد پارچه و معطلي زياد، تهيه لباس طبق سليقه خود را به دست خياط مي سپارند.
لباس علاوه بر جنبه پوششي، كاركردهاي متعدد اجتماعي و فرهنگي دارد، اين در حالي است كه برخي دانسته يا ندانسته از آشفته بازار لباس براي خود قبايي دوخته و علاوه بر كسب سود مالي، باعث اشاعه مدهايي مي شوند كه هيچگونه سنخيتي با فرهنگ اسلامي و ايراني ما ندارد.
اين روزها، بازار برخي پوشش هاي نامتعارف مانند شلوارهاي غواصي(چسبان) و مانتوهاي سند بادي، داغ است و بخش قابل توجهي از البسه عرضه شده در فروشگاه ها را اين نوع لباس ها تشكيل مي دهد.
مقوله مد و لباس از مسائلي است كه هراز چندي تب آن در كشور بالا مي رود و پس از مدتي دوباره فروكش مي كند اما اينكه چه كساني اين مدها را طراحي، توليد و راهي بازار مي كنند، از ابهاماتي است كه هنوز رمزگشايي نشده است.
يك بانوي كارمند شهركردي به خبرنگار ايرنا گفت: اين روزها زنان و دختراني كه بدنبال مد نيستند، براي خريد لباس خود دچار مشكل و زحمت مي شوند.
حميده شهركي افزود: حدود يك دهه پيش، پوشاكي كه اين روزها در فروشگاه ها عرضه مي شود، وجود نداشت و برخي از پوشش هايي كه اين روزها عرضه مي شود، حريم محرم و نامحرم را از بين مي برد.
الهام رفيعي ، بانوي معلمي كه براي خريد مانتوي مناسب محيط كارش چند روزي وقت گذاشته اما هنوز موفق به خريد نشده است نيز معتقد است: امروزه طراحي برخي لباس هاي زنانه به سمتي رفته است كه ديگر نمي توان اسم آن را پوشش متعارف گذاشت.
وي ادامه داد: برخي از لباس هايي كه اين روزها بوفور در مغازه ها عرضه مي شود، كوتاه و چسبان است و پوشيدن آن از نظر شرعي و عرفي ايراد دارد.
بانوي ديگري گفت: در مقايسه با دهه۶۰ و۷۰ لباس هايي كه اين روزها عرضه مي شود، از تنوع رنگ و مدل بيشتري برخوردار است اما اين نكته مثبت براي تنوع بخشي به توليدات و جذب سليقه هاي متفاوت، در طراحي مدل لباس ها ناديده گرفته مي شود.
آرزو قهفرخي افزود: افزايش قيمت منسوجات باعث شده است تا از پارچه هاي با كيفيت بالا براي تهيه لباس كمتر استفاده شود و البسه توليدي حتي با مدل هاي مناسب از دوام كمتري در مقايسه با گذشته برخوردار است.
وي روي آوردن به توليد مدل هاي برگرفته از لباس هاي مجلسي براي پوشاكي مانند مانتو را از ديگر مسائل اين روزهاي بازار لباس عنوان كرد.
قهفرخي افزود: مشكل برخي مانتوهايي كه اين روزها عرضه مي شود، اين است كه افراد محجبي كه چادر به سر نمي كنند اما عميقا به رعايت حجاب پايبندند، نمي توانند از اين گونه پوشش ها استفاده كنند.
وي تصريح كرد: از سوي ديگر مدل هايي كه براي مانتوهاي رسمي ارائه مي شود، از نظر تنوع مدل و رنگ محدود است و سليقه افراد محجب را تامين نمي كند.
يكي از فرهنگيان شهركردي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: وجود لباس هاي نامتعارف و خلاف فرهنگ اسلامي در بازار يكي از مشكلاتي است كه مروج بي حجابي است.
معصومه يزدان پناه افزود: وقتي براي خريد يك مانتو شلوار زنانه به مغازها مراجعه مي كنيد، انواع مانتو در رنگ، طرح، نقش و فرم هاي مختلف به شما عرضه مي شود كه غير از تعدادي اندك، مابقي آنها در شان يك بانوي مسلمان ايراني نيست.
وي گفت: با توجه به تاكيد رعايت حجاب در دين مبين اسلام يكي از مولفه هاي مهمي كه در طراحي لباس بايد مورد توجه قرار گيرد، محجب بودن آن است.
اين بانوي فرهنگي گفت: كساني كه در توليد و عرضه پوشاك نامتعارف مشاركت دارند، بصورت مستقيم و غيرمستقيم در ترويج برخي منكرات در جامعه سهيم اند.
يزدان پناه افزود: از منظر حجاب، پوشش زنان بايد طوري باشد كه گردي صورت و دست تا مچ از آن نمايان باشد، اما برخي از لباس هايي كه اين روزها عرضه مي شود، باعث نمايان شدن موي سر و دست زنان تا آرنج مي شود كه نمي تواند پوشش مناسبي براي يك بانوي مسلمان باشد.
يك مدرس دانشگاه نيز بر اين عقيده است كه برخي پوشاك رايج در بين زنان و دختراني به گونه اي است كه نه تنها اندام را نمي پوشاند بلكه باعث نمايان شدن اندام نيز مي شود.
سارا شيباني افزود: عرضه اين نوع لباس ها در فروشگاه ها و نمايش آن بر تن مانكن ها، نوعي تمايل به استفاده از آن را بخصوص در بين دختران جوان ايجاد مي كند.
يك دختر دانشجو نيز كه با فروشنده يك مغازه در باره مدل لباس دلخواهش مشغول بحث است، معتقد است: چند روزي است كه براي خريد يك مانتوي مناسب دانشگاه به مغازها مراجعه مي كنم اما غير از روپوش فرم مدارس، مانتوي مناسبي كه از نظر رنگ و مدل سليقه مرا تامين كند، پيدا نكرده ام.
نجمه ملكپور افزود: پوشش هركسي نشانه بخشي از طرز تفكر و شخصيت اوست و پوشش هاي مرج بدحجابي، زنگ خطري جدي براي جامعه بخصوص زنان و دختران است.
يك مادر كه همراه دخترش براي خريد شلوار به فروشگاهي مراجعه كرده بود نيز در گفت وگو با گزارشگر ايرنا اظهار داشت: اكثر شلوارهايي كه اين روزها در فروشگاه ها عرضه مي شود، چسبان است و فروشندگان مي گويند، شلوار مدل مانتويي قديم از مد افتاده است.
زرين تاج قهرمان گفت: مجبورم پارچه تهيه كنم تا خياط، شلوار مورد نظرم را بدوزد كه البته تحويل آن زمانبر است و هزينه اي بيش از لباس بازاري دوز دارد.
يكي از فروشندگان لباس نيز گفت: لباس هايي موجود در بازار بر اساس سليقه و ميزان خريد مشتريان، توليد و عرضه مي شود.
وي كه خود را فرزانه معرفي كرد، افزود: در صورتي كه فروشگاه هاي لباس، مدل هاي روز را عرضه نكنند، ورشكست خواهند شد و بناچار بايد لباس هاي پرطرفدار را عرضه كنند.
وي گفت: هم اكنون در بين زنان و دختران، پوشيدن لباس هاي رنگي، مدل دار و شلوارهاي تنگ و چسبان به نام شلوار غواصي و ساپورت طرفدار بيشتري دارد.
فرزانه اظهار داشت:در روزهاي نخست، اين شلوارها ضخيم و با رنگ هاي تيره به بازار عرضه شد، اما با استقبال مردم، بعد از مدتي رنگ ها و مدل هاي جذابتر به خود گرفت.
وي ادامه داد: جوانان ما مدگرا شده اند و بدنبال جلب توجه هستند و با استفاده از اين پوشش ها، مي خواهند به خواسته هاي خود دست پيدا كنند.
يك استاد حوزه علميه و مشاور امور خانواده نيز با بيان اينكه پوشش در فرهنگ ها و ملل مختلف متفاوت است، اظهار داشت: در هر تمدني، نوع خاصي از پوشش وجود دارد كه علاوه بر جنبه پوششي، باعث تمايز اقوام و ملل مختلف مي شود.
زهرا حامدي گفت: تغيير فرهنگ و تفكر خانواده ها و همچنين نوع پوشش زنان و دختران از مقولاتي است كه در سال هاي اخير با توجه به گسترش دامنه رسانه ها و افزايش تبليغات، بيش از گذشته عيان شده است.
وي گفت: نوع پوشش نشانه هويت و شخصيت افراد است و اين مهم بر افكار و رفتار فرد تاثير مي گذارد، برخي جوانان با پوشش هاي نامتعارف تنها درصدد جلب توجه ديگرانند و متوجه عواقب فرهنگي و اجتماعي كار خود نيستند.
حامدي گفت: برخي لباس هايي كه در بازار به فروش مي رسد و جوانان بدون هيچ اطلاعي آنها را به تن مي كنند، در راستاي نقشه و طراحي استكبار جهاني است كه تنها محدود به ايران نمي شود.
وي اظهار داشت: استكبار براي اينكه افكار جوامع بشري را مشغول مسائل حاشيه اي كند، مقوله برهنگي زنان را در قالب عرضه مدهاي مختلف دنبال مي كند.
حامدي ادامه داد: ترويج فرهنگ و پوشش غربي از توطئه هاي دشمنان است كه با اهداف از پيش تعيين شده دنبال مي شود و در مقابل آن ترويج پوشش هاي ايراني- اسلامي در جامعه بويژه در بين جوانان، امنيت اخلاقي را به دنبال دارد.
معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش چهارمحال و بختياري نيز گفت: پوشش مناسب در ابعاد فردي و اجتماعي موجب امنيت و آرامش مي شود كه اين امر در شرايط كنوني كمتر مورد توجه قرار مي گيرد.
افشين اميريان افزود: استفاده از پوشش هاي ايراني- اسلامي علاوه بر مزيت هاي فراوان فرهنگي و اجتماعي، در خنثي سازي توطئه ها نقش مهمي دارد.
وي، بر تقويت فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه بخصوص در مدارس تاكيد كرد و گفت: برپايي نمايشگاه ها و جشنواره هاي لباس و پوشش اسلامي راهي براي آگاه سازي، توجه به خلاقيت طراحان، تقدير از طراحان مد و لباس و ارائه سبك پوشش ايراني و اسلامي در جامعه است.
يك مشاور امور خانواده نيز براين عقيده است كه برخي مظاهر فرهنگ غربي با مولفه هاي فرهنگ اسلامي و ايراني در تضاد است كه نمونه هاي آن را در نوع و مدل پوشاك مي توان مشاهده كرد.
زهره صمدي افزود: در فرهنگ ايراني حتي قبل از ورود اسلام به ايران مقوله حجاب وجود داشته كه تصاوير برجا مانده از زنان در آثار تاريخي قبل از اسلام نيز مبين همين نكته است.
وي ادامه داد: بدون شك ترويج فرهنگ و پوشش غربي و تضاد آن با فرهنگ ايراني اسلامي،از توطئه هايي است كه بااهداف از پيش تعيين شده دنبال مي شود.
يكي از اعضاي كميته حجاب و عفاف در حوزه اصناف چهارمحال و بختياري نيز گفت: اين كميته، برنامه هاي مختلف در زمينه حجاب و عفاف براي صنف پوشاك برگزار كرده است.
اسماعيل جيلان افزود: در استان براي صاحبان واحدهاي صنفي و فروشندگان پوشاك زنانه، كلاس و دوره هاي آموزشي برگزار شده است.
وي گفت: در اين دوره ها در زمينه حجاب و عفاف و رعايت شوون اسلامي در عرضه پوشاك، آموزش هايي به فعالان اين صنف ارائه شده است.
جيلان اظهار داشت: امسال براي ارائه پوشاك متناسب با شوون اسلامي، اتحاديه پوشاك فروشان با همكاري طراحان لباس براي ارائه طرح هايي كه اسلامي و متناسب با فرهنگ بومي استان باشد، برنامه ريزي كرده است.
وي از برگزاري كلاس هايي در قالب آموزش بدو ورود به كسب و كار براي فروشندگان و مباشران البسه خبر داد و گفت: با برپايي نمايشگاه هاي دوره اي استان، براي فروشندگاني كه پوشاك اسلامي در اين نمايشگاه ها عرضه كنند، امتيازاتي از جمله تخفيف در هزينه غرفه در نظر گرفته مي شود.
مدير بازرسي و نظارت اصناف چهارمحال وبختياري نيز گفت: امسال در راستاي طرح عفاف و حجاب در امور صنفي با همكاري اماكن نيروي انتظامي، طرح مشترك نظارت و برخورد با مسائل غيرشوون اسلامي برگزار شده است.
فرج الله رحمتي افزود: در اين طرح در مرحله اول واحدهاي صنفي متخلف شناسايي و به آنها تذكر داده مي شود و در مرحله دوم با واحدهاي صنفي متخلف برخورد و محصولاتي كه در آن شوون اسلامي رعايت نشده است، جمع آوري مي شود.
وي گفت: در اين طرح محصولات ۱۷ واحد صنفي متخلف كه پوشاك با مدل هاي غيراسلامي عرضه كرده بودند، جمع آوري و مغازها پلمپ شد.
رحمتي گفت: مشكل اصلي در زمينه پوشاك در استان، كم بودن تعداد توليدكنندگان است كه باعث شده بيشتر لباس مورد نياز مردم از بيرون از استان تامين شود كه اين امر نيازمند نظارت بيشتر است.
گزارش از: سميه پناهنده شهركي

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.