۱۰:۳۰ - یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

نکاتی که شما را از “مشکلات چشمی” دور نگه می‌دارد

مشکلات چشمی یکی از عوارض دیر رس دیابت است که در صورت کنترل قند خون در تمام عمر، دچار عوارض اختلال در دید، آب مروارید و فلج عصب چشم ناشی از دیابت نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نااسدالله رجب رئیس انجمن دیابت در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در اصل مشکلات چشمی یکی از عوارض دیرس دیابت است در صورتی که قند خون فرد دیابتی در تمام طول عمر در حد طبیعی کنترل می‌شود و طبیعا دچار عوارض چشمی دیابت نمی‌شود.

وی ادامه داد: بالا بودن قند خون به اعصاب و عروق خونی بدن آسیب می‌رساند زمانی که این آسیب در “رگ‌های خونی چشم” باشد می‌تواند منجر به خونریزی ته چشم و از دست دادن بینایی و در نهایت نابینایی شود شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع 2 است در اکثر مواقع تشخیص بیماری دیابت به موقع داده نشده و فرد بعد از ده سال متوجه بیماری خود می‌شود 25 درصد این افراد مشکلات چشمی دارند.
 وی خاطر نشان کرد: بالا بودن قند خون در طول چندین سال منجر می‌شود تا فرد دچار عوارض میکروباسکولر( عوارض میکروب و عوارض عروقی) شود این عوارض بر روی شبکه چشم نیز تاثیر گذار هستند در رتینوپاتی دیابتی نور از شبکیه چشم وارد چشم شده و دوباره آنچه می‌بینید پیامی را به مغز می‌دهد وقتی گلوکز افزایش می‌یابد رگ‌های خونی درون شبکیه آسیب می‌بینند که به آن رتینوپاتی دیابتی می‌گویند.
رجب گفت: دیوراه رگ‌های خونی ممکن است پاره شده و ایجاد مشکل کند برای فردی که دچار دیابت پیشرفته است این رگ‌های خونی شکننده در سراسر شبکیه رشد می‌کنند و این می‌تواند منجر به مشکلات شدید بینایی شود.
وی بیان کرد: در صورتی که شخصی دچار عوارض و مشکلات چشمی ناشی از دیابت شد باید به این نکات توجه داشته باشد تا وضعیت او وخیم‌تر نشود: باید قند خون را در حد طبیعی کنترل کند، در صورت بالا بودن چربی، کلسترول و تری گلیسرید را در حد طبیعی کنترل کند، اگر فردی سیگار می کشد باید ترک کند، در صورت فشار خون بالا  آن را کاهش و کنترل کرد، اگر شخصی با افزایش وزن مواجه است باید کاهش وزن داشته و در حد طبیعی نگه دارد.
وی اذعان داشت: از دیگر مشکلات چشمی ناشی از دیابت اختلال در دید، آب مروارید و فلج عصب چشم می‌تواند باشد، ته چشم افراد دیابتی باید توسط چشم پزشک معاینه شود در صورتی که عروق ته چشم تنگ و باریک شده باشند باید درمان شود در صورت خونریزی ته چشمی باید لیزر درمانی انجام داد تا بینایی فرد حفظ شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.