شاهین پرس

نکاتی که شما را از “مشکلات چشمی” دور نگه می‌دارد

کدخبر: 12317
۱۸ خرداد ۱۳۹۳ در ساعت ۱۰:۳۰ قبل از ظهر

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نااسدالله رجب رئیس انجمن دیابت در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در اصل مشکلات چشمی یکی از عوارض دیرس دیابت است در صورتی که قند خون فرد دیابتی در تمام طول عمر در حد طبیعی کنترل می‌شود و طبیعا دچار عوارض چشمی دیابت نمی‌شود.

وی ادامه داد: بالا بودن قند خون به اعصاب و عروق خونی بدن آسیب می‌رساند زمانی که این آسیب در “رگ‌های خونی چشم” باشد می‌تواند منجر به خونریزی ته چشم و از دست دادن بینایی و در نهایت نابینایی شود شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع 2 است در اکثر مواقع تشخیص بیماری دیابت به موقع داده نشده و فرد بعد از ده سال متوجه بیماری خود می‌شود 25 درصد این افراد مشکلات چشمی دارند.
 وی خاطر نشان کرد: بالا بودن قند خون در طول چندین سال منجر می‌شود تا فرد دچار عوارض میکروباسکولر( عوارض میکروب و عوارض عروقی) شود این عوارض بر روی شبکه چشم نیز تاثیر گذار هستند در رتینوپاتی دیابتی نور از شبکیه چشم وارد چشم شده و دوباره آنچه می‌بینید پیامی را به مغز می‌دهد وقتی گلوکز افزایش می‌یابد رگ‌های خونی درون شبکیه آسیب می‌بینند که به آن رتینوپاتی دیابتی می‌گویند.
رجب گفت: دیوراه رگ‌های خونی ممکن است پاره شده و ایجاد مشکل کند برای فردی که دچار دیابت پیشرفته است این رگ‌های خونی شکننده در سراسر شبکیه رشد می‌کنند و این می‌تواند منجر به مشکلات شدید بینایی شود.
وی بیان کرد: در صورتی که شخصی دچار عوارض و مشکلات چشمی ناشی از دیابت شد باید به این نکات توجه داشته باشد تا وضعیت او وخیم‌تر نشود: باید قند خون را در حد طبیعی کنترل کند، در صورت بالا بودن چربی، کلسترول و تری گلیسرید را در حد طبیعی کنترل کند، اگر فردی سیگار می کشد باید ترک کند، در صورت فشار خون بالا  آن را کاهش و کنترل کرد، اگر شخصی با افزایش وزن مواجه است باید کاهش وزن داشته و در حد طبیعی نگه دارد.
وی اذعان داشت: از دیگر مشکلات چشمی ناشی از دیابت اختلال در دید، آب مروارید و فلج عصب چشم می‌تواند باشد، ته چشم افراد دیابتی باید توسط چشم پزشک معاینه شود در صورتی که عروق ته چشم تنگ و باریک شده باشند باید درمان شود در صورت خونریزی ته چشمی باید لیزر درمانی انجام داد تا بینایی فرد حفظ شود.