۰۸:۳۰ - شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

اخلاق سیاسی چیست؟

سیاست در لغت به معنای تدبیر چیزی و به مصلحت آن اقدام کردن می باشد.

به گزارش “شاهین نا“،اخلاق سیاسی به مجموعه کنش ها و واکنش ها و حالات و افعال انسان در برخورد با پدیده قدرت و حکومت، حاکمیت و حاکمان گفته می شود.

اخلاق سیاسی به معنای احراز بصیرت نسبت به زمان و زمانه، مردم و حکومت و حاکمان و موضع گیری صحیح در برابر جریانات سیاسی حق و باطل می باشد.

اخلاق سیاسی به معنای شناخت پیشوای حق در هر زمان و پیروی و دفاع از او و یاری دادن او در اشاعه و حفظ قوانین حق می باشد.

آیات:

إنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بقَومٍ یُغَیِّروا ما بِأنفُسِهِم.(رعد/11)

وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلَی الذینَ استُضعِفُوا فِی الأرضِ وَ نَجعَلَهُم أئِمَّه وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثین.(قصص/5){و ما اراده کردیم که بر تضعیف شدگان روی زمین منّت گذارده، آنان را پیشوایان خلق قرار داده و وارث ملک و جاه(فرعونیان) گردانیم.}

روایات:

قال الصادق علیه السلام: العالمُ بزمانه لاتَهجُم عَلَیهِ اللَّوابِس. کسی که زمان خود را بشناسد، آماج اشتباهات قرار نگیرد.

قال الباقر علیه السلام: مَن مَشی إلی سُلطانِ جائِرٍ بِتَقوَی اللهِ وَ خَوَّفَهُ و وَعَظَهُ کانَ لهُ مثلُ أجرِ الثَّقَلَینِ مِنَ الجنّ و الانسِ وَ مثلُ أعمالِهِم. هر که نزد سلطان ستمگر برود و او را به تقوای خدا فرمان دهد و(از عذاب) بترساند و اندرزش دهد، ثوابی همانند ثواب(عبادت) جن و انس به او دهند و این عملش به اندازه ی اعمال آن هاست.

فوائد و آثار:

مبارزه با ستمگران- دفاع از مظلوم- اجرای قوانین حق در جامعه- امکان حاکمیت پیشوایان حق- استقلال اقتصادی- تشکیل گروه های متشکل و منظم اجتماعی- وحدت و یکپارچگی- عدم غارت ثروت مسلمین- بسته شدن راه های نفوذ دشمن- تشکیل حکومت اسلامی- زمینه سازی برای حکومت واحد جهانی- دفاع از مستضعفین و ستم دیدگان.

راه تحصیل علمی:

مطالعه سیره انبیاء و اولیاء- مطالعه زندگی مصلحین و شهدا- مطالعه جنایات تاریخی ستمگران- تأمل در فوائد تربیت صحیح سیاسی- دقت در آیات و روایات- آگاهی از اخبار جهانی جهان اسلام و کشور و ملت خود- مطالعه توطئه ها و نقشه های دشمنان به خصوص یهودیان بر علیه اسلام- تقویت مبانی امام شناسی و فلسفه امامت- مطالعه نهضت اخوان المسلمین و اقدامات آنان- مطالعه نهضت امام خمینی(ره) و تأثیرات آن- گذراندن آموزش های لازم سیاسی، نظامی.

راه تحصیل عملی:

تشکیل گروه های منظم فرهنگی و خدمات رسانی- حمایت و تقویت از تشکل های سالم مردمی- تلاش برای حفظ وحدت اسلامی- تقویت خودباوری و کمک در استقلال طلبی- اجرای برنامه های سالم و حفظ جوانان جامعه- اطلاع رسانی سالم به مردم- تلاش در ایجاد و حفظ حکومت اسلامی- گسترش فرهنگ عاشورا- معرفی و گسترش فرهنگ مهدوی- سفر به کشورهای خارجی مخصوصاً کشورهای جهان اسلام- برنامه ریزی برای بهره برداری بیشتر از مراسم حج- ورود سالم به عرصه های مدیریتی و اجتماعی- تربیت مدیران لایق و کادرهای مجرّب برای اداره امور جامعه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.