۰۰:۲۶ - شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳

تاثیر مستقیم شرایط سیاسی بر احوالات بازار سرمایه

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری عصر خدمات، بازار سرمایه در کنار سایر بازارها از جمله ارز، مسکن ، سکه و طلا نقش تاثیرگذاری در سرمایه گذاری و جمع آوری نقدینگی موجود در دست مردم دارد. اما دید کوتاه مدت نسبت به این بازار موجب شده تا سرمایه گذاران با هر رویداد و کاهش قیمتی هر چند […]

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری عصر خدمات، بازار سرمایه در کنار سایر بازارها از جمله ارز، مسکن ، سکه و طلا نقش تاثیرگذاری در سرمایه گذاری و جمع آوری نقدینگی موجود در دست مردم دارد. اما دید کوتاه مدت نسبت به این بازار موجب شده تا سرمایه گذاران با هر رویداد و کاهش قیمتی هر چند اندک اقدام به فروش سهام و خارج کردن سرمایه خود از بازار بورس کنند که در این شرایط ریزش شاخص بورس حتمی خواهد بود.

بازار سرمایه از ابتدای سال دستخوش تاثیر رویدادهای سیاسی رخ داده در کشور بوده که این موضوع تاثیر مستقیمی بر ارزش سهام ها داشته است. چرا که اینگونه موضوعات تاثیر مستقیمی بر رفتار سهامداران و تلاش برای خروج سرمایه از بورس و سرمایه گذاری در بازار مناسب تری چون طلا و مسکن دارد.

البته این شرایط تنها مختص به بازار بورس ایران نیست و تمامی بازار های بورس جهانی نیز در مواجه به شرایط این چنینی و تنش های اقتصادی و سیاسی دچار نوسان و ریزش می شوند، که می توان با استفاده از کاهش دامنه نوسان در بازار بورس ریزش شاخص و نتایج مخرب آن را به حداقل رساند.

شاخص بورس اوراق بهادار از ابتدای سال نوسانات متعددی را پشت سر گذاشت و در برخی از روزها اَفت های شدید و در برخی از هفته ها رشد های خوبی را تجربه کرده است، که به عقیده کارشناسان تمامی این موارد اقتضای بازار بورس است. چرا که این بازار همانند سایر بازارها از مسایل پیرامونی از جمله موضوعات سیاسی و اقتصادی تاثیر مستقیمی می گیرد. همچنین موضوعاتی از جمله نرخ گاز پتروشیمی ها، شرایط تولید در گروه های خودروسازی و مجموعه های تولیدی مواردی است که بر ارزش سهام آنها به صورت مستقیم تاثیر می گذارد. به عقیده کارشناسان ریزش ارزش سهام ها در بازار سرمایه ناشی از اصلاح قیمت سهم ها و واقعی شدن قیمت هاست که در این حال، شرایط مناسبی با توجه به ارزندگی قیمت ها برای خرید سهام به وجود می آید. البته نمی توان ریسک سایر بازارها از جمله ارز، مسکن ، سکه و طلا را نادیده گرفت.

چرا که در هریک از این بازارها اگر دید کوتاه مدتی نسبت به سرمایه گذاری وجود داشته باشد شاهد کاهش ارزش سرمایه خواهیم بود. بعنوان مثال اغلب افرادی که در بازار طلا و سکه سرمایه گذاری می کنند با توجه به افت قیمت زمان مناسبی برای خرید پیدا کرده و سپس اندوخته خود را تا زمان رسیدن به سود دلخواه نگه میدارند.

سرمایه گذاران در بازار بورس نیز باید در خرید سهام ها با دانش و علم به ارزش هر یک سهام ها اقدام به خرید کنند تا از ارزش سرمایه آن ها کاسته نشود. بعلاوه رفتار هیجانی سهامداران در بازار بورس یکی دیگر از اقداماتی است که موجب شده تا سهامداران نتوانند به سود دلخواه در معاملات بازار بورس دست پیدا کنند.

در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس نقش موثری در جمع‌آوری نقدینگی سرگردان و جلوگیری از سرایت آن به بازارهای مسکن و ارز دارند و به همین دلیل، تصمیماتی از جمله دریافت مالیات از این صندوق ها که سبب خروج پول می‌شود در نهایت به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت که بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ، و مسائل سیاسی داشته و عموما افت معناداری را تجربه می‌کنند اما پس از برطرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند تعادلی یا پیشین خود برمیگردند؛ با این وجود با هدف کنترل واکنش بازار سهام، کاهش دامنه نوسان به عنوان یک محدودیت قابل پذیرش می‌تواند واکنشی منطقی در مواجهه با شرایط پیرامون به شمار بیاید. برای خواندن جدیدترین اخبار اقتصادی به صفحه اقتصادی پایگاه خبری عصر خدمات مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.