۰۹:۱۱ - پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

نبود خدمات اولیه در ارگ تاریخی مورچه خورت عملا بسیاری از اقدامات را متوقف می‌کند

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از قلعه مورچه خورت گفت: ارگ تاریخی مورچه خورت آن‌گونه که شایسته است خدمات اولیه مثل برق ندارد؛ بنابراین خیلی از کارهایی که می‌توانیم اینجا انجام دهیم عملاً متوقف است.

به گزارش شاهین پرس؛ سید عزت‌الله ضرغامی شامگاه چهارشنبه اول آذر در آیین افتتاح فاز نخست مجتمع گردشگری پارتاک در شاهین‌شهر ضمن قدردانی از احداث چنین مجموعه عظیم گردشگری اظهار کرد: مجموعه عظیم گردشگری پارتاک را در نوع خود در کشور کم‌نظیر است و این در حالی است که نوآوری و خلاقیت حرف اول را در طراحی این مجموعه می‌زند، به‌نحوی‌که نه‌تنها مردم شاهین‌شهر بلکه مردم اصفهان و سایر مناطق این استان زیبا نیز می‌توانند از خدمات متنوع این مجموعه بهره‌مند شوند.

* اشتغال ۴۹ هزار نفر در حوزه گردشگری در سال جاری

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، دیدن چنین مجموعه‌های خلاقانه‌ای را موجب دلگرمی و امیدواری دانست و افزود: موضوع گردشگری موردتوجه و اولویت دولت سیزدهم قرار دارد و در این حوزه مصوبات خوبی داشته است؛ اما تا شرایط خوب هنوز فاصله داریم.

وی با بیان اینکه در شروع کار دولت تسهیلات بانکی خوبی در حوزه گردشگری واگذار شد گفت: امسال ۴۹ هزار نفر در حوزه گردشگری اشتغال پیدا کردند.

ضرغامی با تأکید بر اینکه باید موانع بر سر راه فعالان حوزه گردشگری برداشته شود، خاطرنشان کرد: ما در حوزه شادی و تفریح مردم دچار عقب‌ماندگی هستیم و از هر نوع سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شاهین‌شهر باید به مقصد گردشگری تبدیل شود، به تلاش‌های مسئولان استان و شهرستان در حمایت از فعالان گردشگری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مسئولان استان اصفهان و شهرستان شاهین‌شهر و میمه به‌ویژه نماینده مردم شهرستان، تلاش‌های ارزشمندی را برای حمایت از فعالان گردشگری به‌ویژه سرمایه‌گذار این مجموعه برای تکمیل پروژه و ادامه فعالیت انجام داده‌اند.

* ایجاد سالن مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث در مجموعه پارتاک

سید محمدرضا کاظمی طبا فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه در این مراسم با قدردانی از تلاش مالک و سرمایه‌گذار این مجموعه برای رفاه و آسایش مردم به ویژگی‌های بارز شاهین‌شهر اشاره کرد و گفت: دو سال قبل در زمان سفت‌کاری به سرمایه‌گذار این مجموعه پیشنهاد دادیم ۲ طبقه پارکینگ را برای سالن مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث در نظر بگیرید که با موافقت سرمایه‌گذار روبرو شد و سرویس بهداشتی، حمام و ذخیره آب برای یک هفته در آن پارکینگ‌ها تعبیه شد.

* پارتاک آماده همکاری با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است

محمدرضا محمدی مالک و سرمایه‌گذار مجموعه پارتاک نیز ضمن بیان خصوصیت و ویژگی‌های مجتمع گردشگری پارتاک گفت: مردم چیز زیادی از مسئولین نمی‌خواهند فقط گفتن یک خسته نباشید برای آنها کافی است و لازم است مسئولین راه را برای سرمایه‌گذار و کارآفرین آماده کنند. در این مجموعه فضا برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است.

* نبود خدمات اولیه در قلعه هزارتوی تاریخی مورچه خورت عملا بسیاری از اقدامات را متوقف می‌کند

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه با سفر به روستای مورچه‌خورت، و بازدید از ارگ عظیم و تاریخی این روستا با اشاره به قدمت این قلعه هزار تو گفت: این ارگ تاریخی با بیش از ۷۰ هزار مترمربع وسعت و بیش از ۴۰ هزار مترمربع زیربنا و بیش از 7۰۰ سال قدمت، از ظرفیت عظیمی برای توسعه گردشگری برخوردار است.

وی افزود: آن‌گونه که شایسته است خدمات اولیه مثل برق اینجا وجود ندارد؛ بنابراین خیلی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم عملاً متوقف است با نماینده شهرستان هماهنگ کردیم تا پایگاه و حوزه میراث برای مرمت این ارگ اعتباری در نظر گرفته شود تا در طول سال مدیریت بهتری داشته باشد.

ضرغامی افزود: باتوجه‌به حضور راهنمایان ورزیده‌ای که در این مجموعه فعالیت می‌کنند، آمادگی لازم برای گشوده شدن این مجموعه بر روی گردشگران را داریم و حمایت‌های لازم را نیز انجام خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به قدمت ۷۰۰ساله مسجد جامع تاریخی ارگ، از آمادگی لازم برای حمایت مالی به‌منظور مرمت و بهینه‌سازی این مسجد نیز برخور داریم تا مردم و گردشگران بتوانند فرایض دینی خود را با آرامش بیشتر در مسجد زیبای این ارگ به‌جای آورند.

* لزوم ایجاد یک ساختار برای مدیریت ارگ تاریخی مورچه‌خورت

حاجی‌دلیگانی نماینده شهرستان شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران ایجاد ساختار مدیریتی برای حفظ و نگهداری برای احیای ارگ تاریخی مورچه‌خورت لازم دانست و اظهار کرد: به‌هرحال این مجموعه باید حفظ شود مردم آمادگی همکاری دارند؛ ولی لازم است که از طرف وزارت میراث فرهنگی پایگاه یا هر عنوان دیگری اینجا مستقر شود.

نماینده شهرستان شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: با ایجاد و استقرار چنین ساختار تشکیلاتی، تمام مباحث ارگ مدیریت می‌شود و کم‌کم با تملک، سرمایه‌گذار هم خواهد آمد و کارهای عمرانی و بهسازی شروع شود.

وی با بیان اینکه ارگ تاریخی مورچه‌خورت یک مجموعه ارزشمند برای کشور و جهان برشمرد و گفت: این ارگ باید به‌هرحال حفظ شود و اگر اقدامی برای حفظ و نگهداری آن صورت نگیرد خیلی زود تخریب خواهد شد.

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه ارگ مورچه‌خورت تای دوم ارگ ارزشمند بم است که متأسفانه در زلزله آسیب دید خاطرنشان کرد: ارگ مورچه‌خورت قلعه بسیار بزرگی است با قدمت ۷۰۰ سال است که ۳۳ هزار مترمربع مساحت دارد و دارای مسجد، امامزاده، راسته‌بازار، حمام و همه امکانات زندگی افراد در زمان‌های گذشته است که باید حفظ شود و طبیعتاً اگر مردم ایران و جهان بدانند چنین مجموعه تاریخی عظیمی اینجا وجود دارد و امکانات و زیرساخت‌های آن فراهم است گردشگران زیادی برای بازدید خواهند آمد.

انتهای خبر/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.