۱۲:۰۳ - شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

نقش «بازیوارسازی» کتب درسی در سرعت و کیفیت یادگیری دانش آموزان

موسسه فرهنگی آموزشی طاها، انرژی و تمركز خود را بجای مبارزه و تحكم بی فايده بر دانش آموز، بر روی شناخت و ايجاد راه‌های تعامل بيشتر با وی گذاشته است. در جشنواره بازیوارسازی، دانش آموزان به جاي اينكه صرفا از تمرينات كاغذی و متني به تكرار دروس بپردازند، از بازی‌های مختلف آموزشی استفاده می کنند.

به گزارش شاهین پرس؛ توجه به شادی و نشاط در مدرسه، آموزش مهارت‌های زندگی و ایجاد زمینه‌هایی جهت پرورش روحیه معنوی، ازجمله شیوه های تربیتی مهم است که باید برای آن اهمیت قائل شد.

اول درس، بعدا بازی

در ذهن بسياري از اولياء، خانه و مدرسه مرز جدي ميان تحصيل و بازي وجود دارد. اين مرز در اكثر موارد با اين جمله آشكار مي شود: اول درس بعداً بازی! گرچه انتخاب كدام اولويت بستگي به نظر دانش آموز دارد؛ ولي براي والدين اين مسئله هيچ جاي تشكيكي نخواهد داشت!

ولي در سال هاي اخير با تغيير نسل ها و ارتباط عميق دانش آموزان با انواع رسانه هاي مختلف، آن هم به عنوان بخش جدي زندگي ايشان، ديگر دوگانه فوق به راحتي برقرار نمي گردد. دانش آموزي كه دائم در تعامل با رسانه هاي هزار رنگِ هزار آهنگ مي باشد، ديگر حوصله سكوت كلاس براي شنيدن مطالب معلم خود را كمتر خواهد داشت و بعد از آن تحمل يادگيري با محتواي متني كتاب و جزوه!

اما اگر مدرسه و معلم از ويژگي هاي نسلي اطلاعات كافي نداشته و صرفا ادامه دهنده مسير قبلي خود باشند، قطعا در رقابت طاقت فرسايي كه احتمال شكست زيادي هم دارد، بايد شركت نمايند كه نتيجه آن از هم اكنون در شرايط مدارس سنتي نمايان است. بسياري از شرايط مدرسه وحي الهي نيست كه به هيچ وجه نتواند تغيير كند. اصل مهم اينجاست: هدف آموزش نيست، بلكه يادگيری است! پس بايد به شرايط و مقتضيات يادگيرنده توجه كرد و با توجه به آن برنامه ريزي آموزشي مدرسه را تعيين نمود.

خوشبختانه در موسسه فرهنگی آموزشي طاها ما انرژي و تمركز خود را بجاي مبارزه و تحكم بي فايده بر دانش آموز، بر روي شناخت و ايجاد راه هاي تعامل بيشتر با وي گذاشته ايم. يكي از نمونه هاي موفق ما در اين نگاه، جشنواره بازي هاي تعاملي آموزشي (گیمیفیکیشن) مي باشد. در اين جشنواره دانش آموزان به جاي اينكه صرفا از تمرينات كاغذي و متني به تكرار و تمرين دروس بپردازند، از بازي هاي مختلف آموزشي استفاده مي نمايند. اما نكته مهم و تمايز مهم اين جشنواره با ديگر رويدادها، تمركز اصلي آن بر روي توليد محتوا توسط خود دانش آموز مي باشد. توليد محتواي آموزشي در ايام كرونا صرفا توسط معلمين محترم در قالب هاي مختلف متني، ويديويي، صوتي و … انجام مي گرديد. ولي در اين جشنواره دانش آموزان توليد كننده محتوا مي باشند. بستر اصلي اجراي اين جشنواره سامانه آنلاين LMS مدرسه تحت عنوان سماط (سامانه مدیریت آموزشی طاها) مي باشد كه از اوايل فراگيري ويروس كرونا بصورت اختصاصي به دانش آموزان موسسه آموزشي طاها در قالب کلاس آنلاین ، بانک محتوای درسی ، پوشه کار دانش آموز ، تالار گفتگو ، ارائه تکالیف و … ارائه خدمات مي نمايد که امسال آموزش ساخت و ارائه بازی های آموزشی(گیمیفیکیشن) به آنها اضافه گردید.

 برخي از ويژگي های مهم این جشنواره؛

1– بازی برای همه جذابه!

محبوبيت بازي از ويژگي هاي انساني است كه گروه سني خاصي ندارد و براي همه جذاب مي باشد. اما توجه به بازي در سن دانش آموزي از اهمت بيشتري برخوردار مي باشد. در جشنواره از جذابيت بازي براي يادگيري استفاده مي نماييم. در اين حالت دانش آموز سرگرم جذابيت بازي و رقابت مي شود و در اصل محتواي آموزشي براي وي ارائه مي گردد.

2– تنوع در تمرين ها

متاسفانه تمرين و يادگيري مدارس از كمترين تغييرات در دهه هاي اخير برخوردار بوده است. از طرفي قالب تمرينات اكثرا خشك و تكراري مي باشد. ولي در جشنواره قالب تمرين تغيير كرده و تمرينات درسي با تنوع زيادي در قالب بازي ارائه مي گردد. در اين شرايط دانش آموزان ديگر از تكرار تمرين (تكرار بازي) به دليل جذابيت رقابت خسته نشده و با كمال ميل آن را انجام مي دهد!

3– دانش آموزان محتواي آموزشي را مي سازند

تغيير جدي در توليد محتوا از شروع آموزش غيرحضوري در ايام فراگيري كرونا شروع شد ولي صرفا توسط كادر آموزشي و قطعا با نظر ايشان انجام گرديد. در اين جشنواره توليد محتوا توسط خود دانش آموزان انجام مي گردد و دانش آموزان به سادگي آموزش هاي لازم را بصورت آنلاين براي ساخت بازي هاي آموزشي در سامانه سماط دسترسي دارند. ساخت بازي توسط دانش آموزان دو ويژگي مهم دارد:

اول اينكه دانش آموزي كه تصميم به ساخت بازي آموزشي مي گيرد، بايد خود بر محتواي ارائه شده تسلط داشته باشد.

دوم هم ساخت بازي بر اساس سليقه گروه همسالان مي باشد كه قطعا از اين لحاظ بر محتواي ساخت معلم برتري دارد.

4- تهیه بانک محتوا بازی و کمک به آموزش همگانی

بازي هاي آموزشي ساخته شده توسط دانش آموزان (پس از تاييد معلم محترم) به راحتي در اختيار ديگر همكلاسي ها و دانش آموزان هم پايه وي در موسسه طاها قرارمي گيرد و بانك غني آموزشي براحتي در سامانه سماط در دسترس ديگران خواهد بود.

5– بازی و رسانه ابزاری در اختیار تربیت

در سال هاي اخير محتواي نامناسب بسياري از بازي ها از دغدغه هاي اصلي والدين مي باشد. اما نقش مدرسه در اين شرايط چيست؟ دغدغه ما در موسسه آموزشي طاها صرفا در ساعات حضور دانش آموزان در مدرسه نيست، و معتقديم شرايط مناسب استفاده رسانه اي دانش آموزان بر يادگيري و تربيت وي موثر مي باشد. لذا مسئوليت برنامه ريزي براي اين بخش را از وظايف خود در كنار والدين محترم مي دانيم. لذا بجاي برخورد سلبي، به دنبال اجراي راهكارهاي اجرايي مي باشيم. اين بخش از مهمترين دلايل تربيتي برگزاري جشنواره مي باشد.

6– ارزشیابی سطح یادگیری

يكي از مهمترين نكات آموزشي جشنواره، امكان رصد سطح يادگيري دانش آموزان توسط معلم مي باشد. ارزيابي يكي از مهمترين بخش هاي آموزش مي باشد و اين بار در اين جشنواره بجاي ارزيابي شفاهي و متني، ارزيابي دانش آموزان در قالب بازي با كمترين استرس و فشار رواني انجام مي گردد.

7– افزایش اعتماد به نفس

يكي از بهترين راه هاي افزايش اعتماد به نفس دانش آموزان مهارت آموزي مي باشد. دانش آموزان وقتي مهارتي را بدست مي آورند كه بوسيله آن احساس توانمندي كرده و از بازخورد بازي دانش آموزان با بازي هاي خود آگاه مي شوند.

موسسه فرهنگی آموزشی طاها با استفاده از روش‌های نوین آموزشی، توجه به شادی و نشاط در مدرسه، آموزش مهارت‌های زندگی و ایجاد زمینه‌هایی جهت پرورش روحیه معنوی، برای سال تحصیلی ۱۴03-۱۴02 از بین متقاضیان برای مقاطع پیش دبستانی و میان پایه ابتدایی طی فرآیندی مشخص به صورت محدود ثبت نام می‌کند.

یش ثبت نام از طریق مراجعه به سایت رسمی مدرسه به آدرس www.tahaschool-isf.ir یا مراجعه حضوری به نشانی اصفهان، خیابان فلسطین امکان پذیر می‌باشد.

لازم به ذکر است پیش ثبت نام پیش دبستان از 20 بهمن ماه ۱۴01 و میان پایه‌ها از اول اردیبهشت ماه ۱402 امکان پذیر می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۳۲۲۲۸۳۲۶ -۰۳۱ تماس حاصل نمائید.

برای آشنایی بیشتر با اهداف مدرسه اینجا و جهت مشاهده تور مجازی اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.