۱۵:۵۵ - سه شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱

بررسی پیامدهای عدم رازداری از دیدگاه آیات و روایات

دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(س) شاهین شهر از پایان نامه خود با عنوان «پیامدهای عدم رازداری از دیدگاه آیات و روایات» دفاع کرد.

به گزارش شاهین پرس؛ زهرا دلاور دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حضرت نرجس خاتون(س) شاهین شهر صبح امروز از پایان نامه خود با عنوان «پیامدهای عدم رازداری از دیدگاه آیات و روایات» با راهنمایی لیلا سادات داودی و داروی حجت الاسلام اصغر هادی دفاع کرد.

دلاور در دفاع از پایان نامه خود بیان کرد: رازداری یکی از بافضیلت ترین صفات اخلاقی در شریعت اسلام به شمار می‏ رود، به گونه ‏ای که آیات و روایات فراوانی در این زمینه وارد شده است. اهمیت رازداری به اندازه‌‏ای است که خداوند عمل کسانی را که رازهای مسلمین را آشکار می‏ کنند در زمره گناهان کبیره دانسته و آنها را دشمنان خود می‏ داند و در روایات هم راز، امانت و فاش کردن آن خیانت در امانت دانسته شده است.

وی افزود: افشای راز پیامدهایی از جهات گوناگون به دنبال دارد که در این تحقیق توصیفی به بررسی این پیامدها از جهت فردی، خانوادگی و اجتماعی پرداخته شده است. رازدار نبودن پیامدهای فردی زیادی اعم از دنیوی و اخروی به دنبال دارد که در آیات و روایات به ذلت و خواری، ضایع شدن عمل، از بین رفتن سلامت شخص و گرفتار عذاب الهی شدن، قرار گرفتن در زمره بدترین افراد روز قیامت، محروم شدن از درجات حورالعین اشاره شده است.

این دانش آموخته علوم حوزوی مرکز تخصصی نرجس خاتون(س) شاهین شهر ادامه داد: پیامدهای خانوادگی متعددی نیز به دلیل عدم رازداری بین همسران و یا والدین و فرزندان وجود دارد از جمله ذلت و خواری همسر، آبروریزی، ورود اغیار در حریم خصوصی و مهمتر اینکه روح بی اعتمادی و بدبینی در خانواده حاکم خواهد شد و آرامش و نشاط از خانواده سلب می شود.

دلاور تصریح کرد: علاوه بر پیامدهای فردی و خانوادگی، رازدار نبودن افراد در جامعه نیز تاثیرگزار است که به طور عمده در بعضی مشاغل و مسائل حکومتی نمود دارد. پیامدهایی مانند ریخته شدن آبروی افراد و از بین رفتن قدرت انتخاب از پیامدهای عدم رازداری در برخی مشاغل است. خنثی شدن نقشه های مهم و شکست و ایجاد نفاق در جامعه پیامدهای وسیع تر عدم رازداری است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.